Vorig jaar maakte de concurrentie nog serieuze stappen richting Bol.com, deze opmars wordt in 2024 een halt toe geroepen. De e-tailer wist in het imago-onderzoek van Enigma Research en Computable naaste belagers ABN Amro, AIVD en Albert Heijn van zich af te houden en is voor het zevende jaar op rij de populairste ict-eindgebruiker van Nederland.
Tekst: SANDER HULSMAN Beeld: SHUTTERSTOCK
Het gat tussen nummer 1 Bol.com en nummer 2 ABN Amro was vorig jaar flink geslonken tot 13,5 procent. Het verschil is in 2024 licht toegenomen tot bijna 16 procent. Tot zover niet veel bijzonders, maar achter ABN Amro zien we wel wat opvallende dingen gebeuren. Zo zien we dat de naaste belagers van deze twee, AIVD en Albert Heijn, flink inlopen op het duo. Daarbij wisselen beide organisaties wel van positie en is AIVD de nieuwe nummer 3.
Positie | 2023 | Organisatie | |
---|---|---|---|
1 | 1 | Bol.com | |
2 | 2 | ABN Amro | |
3 | 4 | AIVD (Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst) | |
4 | 3 | Albert Heijn | |
5 | 43 | Joint Informatievoorziening Commando (JIVC) | |
6 | 16 | KLM | |
7 | 5 | TU Delft | |
8 | 9 | Philips | |
9 | 6 | ING | |
10 | 7 | Achmea |
Vorig jaar stond TU Delft nog op plek 5, maar in 2024 moet het twee posities inleveren. Het staat deze af aan twee snelle groeiers: JIVC en KLM. Om met de eerste, het Joint Informatievoorziening Commando van Defensie, te beginnen, deze organisatie maakt een sprong van maar liefst 38 posities ten opzichte van 2023. KLM doet het iets rustiger aan, maar een sprong van tien plekken is nog steeds zeer indrukwekkend. Verder zien we in de top 10 dat Philips een plekje weet te winnen en dat zowel ING als Achmea drie posities moeten inleveren.
In de lijst zien we dus eindgebruikers die een grote sprong voorwaarts maken ten opzichte van het jaar ervoor. In 2024 waren er zelfs vier partijen die meer dan veertig plekken winst wisten te plussen, waarbij we zelfs een gedeelde nummer 1 hebben. Want zowel de Alrijne Zorggroep als Mammoet stonden maar liefst 45 plekken hoger dan in 2023. Zij worden op de huid gezeten door SSC-ICT en het UMCG (Universitair Medisch Centrum Groningen) met respectievelijk 43 en 42 plekken winst.
Positie | Organisatie | Aantal plaatsen | ||
---|---|---|---|---|
1 | Alrijne Zorggroep | 45 | ||
Mammoet | 45 | |||
3 | SSC-ICT | 43 | ||
4 | UMCG (Universitair Medisch Centrum Groningen) | 42 | ||
5 | Joint Informatievoorziening Commando (JIVC) | 38 | ||
6 | Amphia Ziekenhuis | 37 | ||
7 | BAM | 26 | ||
8 | Gemeente Eindhoven | 25 | ||
9 | Alliander | 20 | ||
10 | Vanderlande | 19 |
De hoofdlijst in het imago-onderzoek onder ict-eindgebruikers komt tot stand op basis van vier deelgebieden die onderzocht worden. Zo worden de organisaties als opdrachtgever beoordeeld, maar ook wordt er gekeken naar de mate waarin ze innovatief zijn, hoe ze het als (potentieel) werkgever doen en op basis van het kennisniveau van hun ict-medewerkers. Dit levert ook vier top 100’s op. Als we kijken naar de top 5 op de lijst van de opdrachtgevers, dan lijkt die hetzelfde als vorig jaar. Toch bedriegt de schijn, want de nummer 3 van vorig jaar, Defensie, is dit jaar samengevoegd met het ministerie van Defensie. Op die plaats komt wel het Defensie-onderdeel JIVC terug.
Op het vlak van innovatie lijkt de lijst ook al op die van vorig jaar. De top 3 is hetzelfde, de nummers 4, 5 en 6 wisselen wel van posities. Op de lijst met populairste werkgevers zien we wel wat variaties ten opzichte van 2023. Sterker zelfs, met ABN Amro kent deze lijst een nieuwe nummer 1. Ook Albert Heijn, KLM, Belastingdienst, JIVC, Philips en Rabobank maken mooie stappen voorwaarts. Iets vergelijkbaars zien we gebeuren op de lijst waarin het kennisniveau van de ict-medewerkers wordt beoordeeld. Hier springt de AIVD van 4 zelfs naar 1 en moeten TU Delft, ABN Amro en Bol.com juist allemaal één plekje inleveren. Achmea, Erasmus MC, KPMG, JIVC en Erasmus Universiteit stijgen juist weer in deze top 10.
In het onderzoek onder ict-eindgebruikers kijken we ook of we de verschillende organisaties kunnen labelen zodat we deellijstjes met hen kunnen maken. Dit label kan op basis van de sector zijn, maar als hier veel verschillende organisaties in zitten, dan kunnen we hier ook bijvoorbeeld differentiëren. Zo hebben we bijvoorbeeld wel één groep ‘bouw’, maar worden sectoren als finance, onderwijs overheid en zorg wel opgesplitst in deelgroepen.
In totaal hebben we twintig sectorlijstjes weten te realiseren met de 162 deelnemers aan het imago-onderzoek niet-ict. Deze lijstjes zijn verderop terug te vinden. Hier zijn winnaars terug te vinden als Alliander, Alrijne, Avans, BAM, DNB, KPMG, ‘s Heeren Loo, Shell en VDL.
Tot slot is de deelnemers aan het onderzoek gevraagd met welk ict-onderwerp zij recent bezig zijn geweest of waar ze momenteel mee bezig zijn, om vervolgens te vragen welke eindgebruikers in hun ogen op dit specifieke topic uitblinken. Dit levert in totaal negentien topiclijstjes op, die ook verderop in dit magazine terug te vinden zijn. Hier komen we winnaars tegen als Achmea, Alliander, ANWB, Deloitte, ING, Schiphol en TU Delft. Wat hier nog opvalt is dat ABN Amro maar liefst zeven topiclijstjes aanvoert.
Enigma Research heeft gebruik gemaakt van een online kwantitatief marktonderzoek. De resultaten zijn verwerkt met behulp van het (mobiele) onderzoekssysteem van Enigma Research. In totaal 739 personen deden aan dit onderzoek mee. In het onderzoek werd specifiek gevraagd naar het imago als opdrachtgever, als werkgever, op het gebied van innovatie, op basis van het kennisniveau van de medewerkers en negentien ict-deelgebieden. Ook zijn de deelnemers naar sector verdeeld.
De berekening vond plaats door de deeltotalen op te tellen en te indexeren ten opzichte van de nummer één. Mocht er ergens een gelijke stand optreden, dan werd in de hoofdlijst de onderlinge verhouding bepaald op basis van het totaal aantal gegeven beoordelingen (waarbij minder beoordelingen bij een gelijke score voorgaat). In de deelcategorieën werd bij een gelijke stand de onderlinge verhouding bepaald op basis van meest gegeven hoogste scores.