Twee jaar geleden wist ASML in één keer de standaard top 3 van Microsoft, Apple en Google op een tweede spoor te zetten, maar vorig jaar herstelde Microsoft zijn hegemonie. Maar dat is slechts van korte duur, want in 2024 is ASML weer het populairste bedrijf in de Nederlandse ict. Dit blijkt uit het imago-onderzoek dat Enigma Research in opdracht van Computable uitvoerde.
Tekst: SANDER HULSMAN Beeld: SHUTTERSTOCK
Eigenlijk zien we doorgaans dezelfde bedrijven in de top 10 voorbij komen in het imago-onderzoek in de Nederlandse ict-markt. Een top 10 die doorgaans toch vooral bepaald wordt door grote internationale tech-spelers. Microsoft, Apple en Google zijn eigenlijk altijd in de bovenste helft terug te vinden, maar ook bekende namen als Amazon Web Services (AWS), Accenture, Capgemini, Cisco en IBM zien we eigenlijk steevast in de top terug. Drie Nederlandse spelers, te weten Afas Software, KPN en (natuurlijk) ASML, zijn ook top 10-kandidaten en Adyen schuurt tegen de hoogste regionen aan.
Positie | 2023 | Bedrijfsnaam | |
---|---|---|---|
1 | 2 | ASML | |
2 | 1 | Microsoft | |
3 | 3 | Apple | |
4 | 4 | ||
5 | 7 | Afas Software | |
6 | 5 | Amazon Web Services (AWS) | |
7 | 6 | Accenture | |
8 | 70 | Linkit | |
9 | 8 | Capgemini | |
10 | 10 | Cisco |
Dit jaar is het dus een Nederlands bedrijf, ASML, dat de hoofdlijst van het imago-onderzoek in ict aanvoert. Met één plek winst ten opzichte van vorig jaar prijkt hun naam net als in 2022 bovenaan de lijst. Maar een tweede speler, in dit geval Afas Software, doet het in 2024 ook erg goed. Het weet twee plekken te klimmen ten opzichte van 2023 en is in ons onderzoek dit jaar op plek 5 terug te vinden. Helaas valt KPN met een twaalfde positie net buiten de top 10 (net als vorig jaar trouwens).
Maar in 2024 is er iets opvallends aan de hand in de top 10. Zoals gezegd zien we vaak dezelfde namen voorbijkomen, en worden er her en der af en toe wat posities gewisseld. In grote lijnen geldt dat ook weer in 2024, behalve de nummer 8 dan. Want daar vinden we, uit het niets, Linkit terug. De Nederlandse ict-dienstverlener die vooral capaciteitsvraagstukken bij klanten invult, maakte een megasprong op de lijst. Vorig jaar stond het nog op plek 70 en is in 2024 zelfs de grootste stijger (zie ook top 10 grootste stijgers). De reden achter deze explosief gestegen populariteit is enigszins gissen, mogelijk komt dit doordat Linkit claimt impact te maken met digitale innovatie. Het focust zich met name op low-code, cloud, data engineering en functioneel it beheer. Met 62 plaatsen winst ten opzichte van 2023 maakt Linkit een beduidend grotere sprong dan bijvoorbeeld Ingram Micro met 40 plekken winst of Interstellar, dat 28 plaatsen plust.
Om tot de hoofdlijst te komen onderzoeken Computable en Enigma Research het imago van ict-bedrijven op zes verschillende onderdelen. Zo wordt gekeken hoe ze het als zakenpartner doen, hoe innovatief ze zijn, wie aantrekkelijke werkgevers zijn voor ict’ers en welke medewerkers over het hoogste kennisniveau beschikken. Deze vier lijsten leveren ook top 100’s op. Daarnaast worden deze bedrijven beoordeeld op basis van duurzaamheid en financiële stabiliteit, beide goed voor een top 50.
Positie | Bedrijf | Aantal plaatsen | ||
---|---|---|---|---|
1 | Linkit | 62 | ||
2 | Ingram Micro | 40 | ||
3 | Interstellar | 28 | ||
4 | Palo Alto Networks | 23 | ||
5 | Eurofiber | 21 | ||
BitDefender | 21 | |||
Brunel | 21 | |||
8 | Acer | 20 | ||
SoftwareOne | 20 | |||
10 | Also | 18 |
De lijst met favoriete zakenpartners is net als vorig jaar weinig verrassend, Microsoft, Apple en ASML zijn en blijven de top 3. Afas en HPE weten mooie stappen omhoog te maken, Google en Cisco maken een pas op de plaats en AWS en KPN moeten iets inleveren. Ook hier komt Linkit binnenstormen op plek 7, 45 plekken winst ten opzicht van 2023.
Op het vlak van innovatie is zelfs de complete top 5 onveranderd ten opzichte van vorig jaar. Daarachter doen Afas Software en Adyen aan stuivertje wisselen, maar de top 10 hier wordt afgesloten met vuurwerk. Op plek 8 komt uit het niets AMD binnen, vorig jaar had het in deze lijst niet eens een notering, en dan wederom Linkit, dit keer met 53 plaatsen winst. Samsung sluit deze top 10 af met twee plekken winst.
Op de lijst van meest geliefde werkgevers zien we wel enkele schommelingen. Net als in de hoofdlijst wisselen ook hier ASML en Microsoft van positie. De populariteit van Afas en Adyen stijgt licht, die van Google en Accenture neemt juist iets af. Ook hier op het eind weer vuurwerk, want Linkit sluit deze top 10 af met maar liefst 86 posities winst.
Het vuurwerk op het gebied van het kennisniveau van medewerkers blijft een beetje uit, Afas Software creëert misschien een minifonteintje. Wederom stuivertje wisselen tussen ASML en Microsoft, net als Apple en Google daar achteraan doen. De posities 5 tot en met 9 zijn onveranderd en Afas sluit de top 10 af met vijf posities winst.
Zoals gezegd zijn er ook nog twee top 50’s in het imago-onderzoek onder ict-bedrijven. De lijst op basis van financiële stabiliteit kent een totaal ander top 10 dan in 2023. Nou ja, anders, iedereen heeft in ieder geval een andere positie. Acht namen kwamen we namelijk vorig jaar ook al in de top 10 tegen. Apple leidt deze lijst en ook ASML doet één stapje omhoog, waardoor Microsoft twee stapjes terug moet doen. AWS en Google wisselen van positie en Afas blijft staan. Dan volgen de drie stijgers Accenture, Linkit (nieuw!) en Cisco, wat inhoudt dat IBM drie plekken moet inleveren.
Ook de lijst van duurzaamheid kent schommelingen, al is de top 3 hetzelfde als in 2023. Afas Software stijgt, Linkit komt ook hier nieuw binnen en Google daalt iets. KPN en AWS sluiten in de min af, terwijl IBM en Eurofiber juist de weg omhoog vinden.
Computable maakt in het imago-onderzoek ook onderscheid tussen (van oorsprong) Nederlandse ict-bedrijven en internationale organisaties. Dan zien we dat het aandeel Nederlandse bedrijven met 79 organisaties iets afneemt. Er doen in 2024 dus meer internationale bedrijven mee, welgeteld 97. De Nederlandse bedrijven lichten we expliciet uit in een analyse.
In dit deel van het onderzoek worden ook nog specifieke ict-topics onderzocht. Dit doen we op basis waarmee de respondenten zich recent of momenteel bezighouden. Dit levert per topic een lijstje op met de populairste ict-bedrijven. Deze 25 topiclijstjes zijn verderop terug te vinden.
Enigma Research heeft gebruik gemaakt van online kwantitatief marktonderzoek. De resultaten zijn verwerkt met behulp van het (mobiele) onderzoekssysteem van Enigma Research. In totaal 739 personen deden aan dit onderzoek mee. In het onderzoek werd specifiek gevraagd naar het imago als zakenpartner, als werkgever, op het gebied van innovatie, op basis van het kennisniveau van de medewerkers, qua financiële stabiliteit, duurzaamheid en 25 ict-deelgebieden.
De berekening vond plaats door de deeltotalen op te tellen en te indexeren ten opzichte van de nummer één. Mocht er ergens een gelijke stand optreden, dan werd in de hoofdlijst de onderlinge verhouding bepaald op basis van het totaal aantal gegeven beoordelingen (waarbij minder beoordelingen bij een gelijke score voorgaat). In de deelcategorieën werd bij een gelijke stand de onderlinge verhouding bepaald op basis van meest gegeven hoogste scores.