Technologische ontwikkelingen verleiden of dwingen organisaties tot verandering; het is een constante in het digitale tijdperk. Computable ondervraagt jaarlijks een lezersgroep naar de inspanningen die geleverd worden voor digitale transformatie. In deze editie vindt u de jongste resultaten. Duidelijk is dat de urgentie bij veel organisaties toeneemt en dat er bij twee derde van de ondervraagde organisaties meer budget vrijkomt, of onlangs is vrijgekomen.
Transformatie kan intussen niet meer los gezien worden van de stormachtige ontwikkelingen rondom artificiële intelligentie (ai). Als ik kijk naar onze eigen branche – de media – dan merken we aan den lijve dat ai zowel aan de productie- als aan de distributiekant grote impact heeft en zal hebben. Zo vinden lezers in toenemende mate meteen een antwoord op hun vraag bij een chatbot en klikken ze minder door naar de mediabron waar ze anders een antwoord zouden zoeken. Aan ons de taak om te transformeren en nieuwe vormen te vinden om met ons publiek in contact te blijven.
Elke kennis- en informatie-intensieve branche heeft te maken met die transformerende kracht van ai. Zo is in de software-branche zelf de term vibe coding aan een snelle opmars bezig. Code laten schrijven door een bot: dat moet toch snelheidswinst opleveren. Niet iedereen is er echter van overtuigd dat dit betere resultaten oplevert. Er zal altijd een ‘human in the loop’ moeten blijven voor kwaliteitscontrole.
Dat is een beeld dat ook opduikt bij de praktijkvoorbeelden van onder andere Achmea, ING, Wolters Kluwer, de Belastingdienst en OpenTable die we in dit nummer behandelen. De technologie raast voort en iedere organisatie is druk bezig om uit te zoeken hoe daar optimaal gebruik van kan worden gemaakt. De resultaten zijn soms verbluffend, maar tegelijk is er een breed gedeeld besef dat er vangrails nodig zijn vanuit het oogpunt van kwaliteit, cybersecurity en compliance. Zoals VINT-directeur Menno van Doorn in het interview op p.4 zegt: ‘Je geeft niet zomaar de sleutels van jouw bedrijf uit handen aan software die zelfstandig beslist en handelt.’
JAARGANG 58 – #6 – 2025
Computable is een onafhankelijk vakblad dat bericht over marktontwikkelingen, opinies, projecten in de automatisering en business-vraagstukken in specifieke branches.
ABONNEREN?
Vraag uw gratis abonnement aan via www.computable.nl/
magazine/abonneren/
UITGEVERIJ
Jaarbeurs
Jaarbeursplein 6
3521 AL Utrecht
HOOFDREDACTIE
Anton van Elburg (a.i.)
REDACTIE
Pim van der Beek, Bouko de Groot, Rik Sanders
MEDEWERKERS
Hans van Bommel, Mels Dees, Brian Gunther, Rene van der Heijden, Robbert Hoeffnagel, Teus Molenaar, Hans Mulder, Tjarko van der Pol, Jacob Spoelstra, Ton Verheijen, René Veldwijk, Cees Visser, William Visterin, Marc Weikamp
PARTNERCONTENT
Paul Zeebregts
VORMGEVING
Wonderworks, Haarlem
UITGEVER
Jordi van Herk
MARKETING
Nuray Türksever
SALES
Cross
Nieuwe Haven 133
3116 AC Schiedam
010 742 1020
info@cross.nl
Manon Dekker: 010 760 73 28
Koen Geleijnse: 010 742 10 20
Advertorials
Coördinatie interviews
Thijs Karlas
Vormgeving
Wonderworks, Haarlem
DELIVERY
Tobias Elsing, Thijs Karlas campagneplanning
@computable.nl
LEZERSREACTIES
lezers@computable.nl
CONTACT/PERSBERICHTEN
redactie@computable.nl
VRAGEN OVER
UW ABONNEMENT?
Stuur een e-mail naar service@computable.nl
ISSN 0169-3786