Het gaat al jaren goed met de Nederlandse ict-markt, en dat is dit jaar niet anders. Corporate Finance International (CFI) doet jaarlijks het financiële onderzoek voor de Computable 100 en ziet naar aanleiding van de jaarcijfers over 2019 geen enkel signaal dat het financieel slechter zal gaan worden. Zelfs Covid-19 zal deze positieve teneur niet gaan doorbreken, al zal corona wel van enige invloed zijn op de lijst van volgend jaar.
Net als voorgaande jaren proberen Ramon Schuitevoerder, partner en managing director bij CFI en verantwoordelijk voor het internationale sectorteam voor Software & IT Services, en Randy de Visser, associate bij CFI, trends in ict te duiden op basis van de financiële cijfers van ict-bedrijven. CFI kijkt niet niet sec naar de prestaties van het afgelopen jaar, ze betrekken de financiële ontwikkeling over drie jaar bij het bepalen van de eindlijst. Zodoende voorkomen ze enorme jaarlijkse schommelingen die kunnen worden veroorzaakt doordat bedrijven bijvoorbeeld investeringsgeld ophalen.
Mollie
En toch, toch zijn er grote verrassingen in de top dit jaar. Niet de nummer één, daar blijft Afas Software onverschrokken staan. Nee, het venijn zit ‘m in de drie posities daarachter. Want op de tweede, derde en vierde plaats vinden we ineens drie nieuwkomers terug. Mollie, WeTransfer en Netrom komen respectievelijk alle drie met een klapper binnen. Verrassend? Niet voor Schuitevoerder. ‘Mollie groeit echt heel hard en groeien zelfs nog sneller in 2020. Of ze volgend jaar de nummer één-positie kunnen aanvallen, valt nog te bezien, maar ze doen het echt heel goed. Zeker nadat ze voor een tweede keer kapitaal verworven hebben. In september was dat 90 miljoen euro, de ronde ervoor bedroeg het 25 miljoen euro.’
Mollie is enorm hard aan het groeien in payment services, en daar hebben we meteen de belangrijkste trend van dit jaar te pakken. Het bedrijf biedt ondernemers diensten waarmee het betalingsverkeer digitaliseert en vooral vereenvoudigt. Mollie heeft met name een boost gekregen door extra online transacties in webshops en restaurants en is daardoor uitgegroeid tot een ware parel. Het is dan ook een heuse unicorn van vaderlandse bodem. Een unicorn opgericht door Adriaan Mol; zijn tweede unicorn naast MessageBird.
WeTransfer en Afas
WeTransfer is dan weer een heel ander verhaal. Het Nederlandse bedrijf biedt online-bestandsdeling van grote bestanden aan, zoals videomateriaal, en hanteert een heel slim verdienmodel. Het bedrijf wist vorig jaar een investering op te halen van 35 miljoen euro bij investeringsmaatschappij Highland Europe, dat in 2015 ook al 22 miljoen euro in het bedrijf stak, en HPE Growth.
Met het geld wil WeTransfer nieuwe tools ontwikkelen en de huidige tools snel (internationaal) opschalen. WeTransfer, in 2009 opgericht, biedt diensten om bestanden te delen. De organisatie claimt wereldwijd meer dan vijftig miljoen gebruikers te hebben, die meer dan een miljard bestanden delen. Daarnaast biedt het tools voor ‘de creatieve gemeenschap’, zoals de mobiele app Collect, de schetstool Paper en de presentatietool Paste.
Dat waren de nummers twee en drie, nummer vier Netrom komt straks aan bod als we het over de trend softwareontwikkeling gaan hebben. Toch nog even terug naar die nummer één. Dat Afas Software is me toch een hartstikke sticky bedrijf. Het hanteert een enorm winstgevend model, beschikt over terugkerende business en het mkb is de lifeline van het bedrijf. ‘Je kunt er vergif op innemen dat ze er volgend jaar weer staan, ongeacht corona’, is Schuitevoerder duidelijk.
Zijn collega De Visser slaat de cijfers er nog even op na. Hij constateert dat Afas in 2019 18 procent groeit ten opzichte van 2018 en over de afgelopen drie jaar wordt er een gemiddelde jaargroei gerealiseerd van 11 procent. De financiële groei voor Afas Software is volgens De Visser logisch ook. ‘Het is een all-in-one systeem, daar ga je niet snel weg. Je kunt ook niet echt makkelijk switchen als klant, overstappen betekent dat je met je gehele bedrijfsvoering moet overstappen. Afas is hard in omzet gegroeid, de vraag is of ze dat in 2020 kunnen waarborgen. Bij bestaande klanten zal die groei zich wel voortzetten, maar het binnenhalen van nieuwe klanten zal moeilijk worden. Vanwege Covid-19 stellen veel organisaties hun investeringen uit. Aanschaf betekent implementatiekosten en de inzet van extra mensen; die kosten willen velen nu niet maken.’
Adyen
Dan toch ook nog even terug naar die payment services, Mollie zagen we al voorbijkomen. Deze markt is de afgelopen jaren erg hard aan het groeien en diverse ict-bedrijven weten hierin hun graantje mee te pikken. Andere, opkomende spelers groeien zelfs naar ongekende groottes. Neem bijvoorbeeld Adyen, om maar eens een voormalig kleintje te noemen. Adyen staat al jaren in de financiële top honderd, de afgelopen jaren zelfs structureel in de top tien. Dit jaar stijgen ze weer een plekje, naar de vijfde positie.
Adyen is volgens Schuitevoerder allang geen kleintje meer, terwijl hij even in een beleggerstool duikt. Hieruit maakt hij op dat Adyen een marketcap heeft van ongeveer vijftig miljard euro. ‘Dat is dus de waarde van de aandelen’, verduidelijkt hij. Snel zoekt hij er nog even wat andere marketcaps bij (waarbij aangetekend dat het om de beurskoersen van eind november gaat). ‘ING is 33 miljard waard, ABN Amro nergen miljard euro. Als we daar dan even wat andere financiële spelers als Nationale Nederlanden (waarde elf miljard euro) en Aegon (zeven miljard euro) bij doen, dan is Adyen in zijn eentje bijna net zoveel waard als deze vier partijen samen. Dat is echt mega, we mogen echt trots zijn hoe het Nederlandse Adyen zich wereldwijd manifesteert.’
CM.com
Is er dan zoveel te verdienen in betalingstechnologie? Aan de ene kant volgens De Visser wel, maar aan de andere kant moeten we ons volgens hem ook goed realiseren dat er ook veel omgezet wordt op basis van alle achterliggende data. ‘Dat is voor zulke organisaties een lucratieve goudmijn. Dat is ook de reden dat er zo in Adyen geïnvesteerd wordt. Met dit geld investeren ze in technologie en kunnen ze naar het buitenland opschalen.’
Nu staan er nog enkele spelers op de lijst die zich bezighouden met payment services. CM.com is zo’n partij, terug te vinden als nieuwe binnenkomer op plekje 88. Het bedrijf is al aan de beurs genoteerd en nam in mei 2020 CX Company en in oktober RobinHQ over. CM.com is een concurrent van de al eerder genoemde unicorn MessageBird. Zowel CM.com als CX Company zijn Nederlandse bedrijven, waarbij CM.com dat een communicatie- en betaalplatform biedt en CX Company een cloudgebaseerd digitaal communicatie-platform heeft dat klanten persoonlijk benadert via virtuele assistenten, intelligente chatbots en met hulp van kunstmatige intelligentie.
Twelve en TSS
Payment services moeten volgens De Visser niet verward worden met pos-systemen (point of sale). Pos-systemen zitten aan het begin van de keten en hebben vaak ook (nog) hardware in hun portfolio, wat doorgaans een lagere marge heeft dan pure software. Het betekent niet dat er geen goede boterham aan te verdienen is. Zo staat het bedrijf Twelve op positie 32, als nieuwkomer. ‘Dat is een pos-speler voor specifieke verticals, het is niet hoe Adyen en Mollie payment services aanbieden.’
Als we nog een keer de complete lijst afstruinen, op zoek naar leveranciers van payment services, doet Schuitevoerder ineens een opvallende ontdekking. Ineens spot hij namelijk een gevestigde naam die zich ook specifiek hierop richt. ‘Total Specific Solutions (TSS) zit ook in payment, het is namelijk één van hun verticals.’ Mede hierdoor weet het bedrijf nieuw binnen te komen in de lijst op plek 28. En corona, dat moet toch wel een invloed hebben op deze payment-markt? ‘Zeker’, aldus Schuitevoerder, ‘je ziet een enorme verschuiving naar online betalingen. Door corona zul je een nog snellere verschuiving zien in betalingsgedrag van offline naar online.’
Conxillium en Solera
Met het benoemen van TSS is voor de heren van CFI de brug snel gelegd naar het onderdeel vertical software, een onderdeel dat steevast naar aanleiding van de financiële lijst aan bod komt. TSS blijft maar groeien doordat het steeds verticale software overneemt. En er staan nogal wat andere spelers in de lijst die het financieel erg goed doen omdat ze software ontwikkelen voor hele specifieke eindmarkten. Neem bijvoorbeeld Conxillium, dat software voor gemeenten en juridische software ontwikkelt. Het bedrijf concurreert met bedrijven als Centric, PinkRoccade Local Governement en Visma en timmert gewoon heel goed aan de weg. Dit jaar komt het zelfs met een megasprong nieuw binnen op plek dertien.
Het misschien in Nederland relatief onbekende Solera is volgens Schuitevoerder een grote jongen. Van oorsprong levert het bedrijf software voor automotive en insurance. ‘Verticale software zorgt voor enorme lock-in. De oplossing richt zich namelijk op hele specifieke klanten en ook de businesslogica zit erin verwerkt. Daarmee bind je klanten voor lange tijd.’ Als Schuitevoerder in de cijfers van Solera duikt, constateert hij dat ze in Nederland ‘slechts’ een slordige 35 miljoen euro doen. Wereldwijd is die omzet een veelvoud. ‘In 2016 werden ze voor 6,5 miljard dollar van de beurs gehaald en deden ze een omzet van rond de één miljard euro. Zij zijn echt megagroot in automobile insurance claims processing. Als je in de kern van bedrijven zit, word je ook niet zo snel gewisseld.’
Takeaway.com
Maar of het nu gaat om betalingstechnologie of verticale software, elke ict-technologie die aan het internet gekoppeld zit lijkt wel een goudmijn voor desbetreffende leverancier. Zo plat en simpel is het echter niet volgens de heren van CFI, maar beiden moeten wel bekennen dat digitalisering via internet de toekomst is. Eerder werden al prachtige voorbeelden genoemd, maar als we nog eens wat opvallende namen en nieuwkomers de revue laten passeren, vinden we toch nog wel enkele vermeldenswaardige bedrijven.
‘Neem bijvoorbeeld Takeaway.com’, licht Schuitevoerder de nieuwkomer op positie 24 uit, dat in Nederland actief is met het label Thuisbezorgd.nl. ‘Sommigen zullen het geen ict-bedrijf noemen, maar het is een-en-al digitalisering. Ze automatiseren het gehele bestel- en bezorgproces en zijn een enorme spurt aan het maken. Die groeien nog veel verder door. Door hun marktpositie móét iedereen wel met ze samenwerken. Het is net als Booking voor hotels en Uber voor taxi’s; ben je niet aangesloten, dan mis je de markt. Wie de consument heeft, heeft de business. De restauranthouder weet de consument niet te bereiken zoals Takeaway.com dat doet.’
Elastic en Within Reach
Nog zo’n speler met een online digitaliseringsstrategie is Elastic, ook één van die unicorns met z’n big data-software. ‘Ze groeien enorm hard en doen dit zowel autonoom als via overnames’, meent Schuitevoerder. Het is dan ook de op-een-na hardste groeier in de lijst. ‘Zo namen ze bijvoorbeeld Perched en Endgame Security over. Ook hun beursnotering helpt hen aan benodigd kapitaal.’
De hardste groeier dit jaar is Within Reach, het oude VoiceWorks. ‘Timing is everything, alles met teleconferencing en remote working is goud momenteel. Voip en communications is trouwens ook wel een thema door corona. Daar zit Microsoft groot in. Al die partijen gaan ook boosten. Maar Within Reach moet je in de gaten houden, die hanteren met investeerder Waterland een buy & build-strategie.’
Buy & build-strategie
En daar valt dan weer een term die vaker valt als je met CFI praat: de buy & build-strategie. In de lijst zien we meerdere partijen die groeien door middel van overnames en vaak zit er een investeerder achter. Een paar namen vliegen voorbij. Unica is onderdeel van Triton. De van oorsprong installateur heeft eerder Schutte overgenomen. Die gaan volgens CFI enorm investeren in groei. De naam Schutte is wel gesneuveld, het bedrijf heet nu Unica ICT Solutions.
Nog zo’n overnamebedrijf is de Odin Groep. Die hebben ook geld opgehaald en zetten in op verschillende labels. Previder is managed services, Heutink zit in het onderwijs, Previeder is contractenbusiness en Winvision doet development. De Visser: ‘In 2019 is er een nieuwe aandeelhouder aan boord gehaald vanuit België.’ Dat zegt volgens Schuitevoerder wel wat over hun ambities. ‘Die zijn nog lang niet klaar en zullen actief overnames overwegen voor groei. Ik verwacht dat ze hoog zullen blijven in de lijst.’
En dan is daar nog Dept, dat buy & build succesvol toepast in e-commerce. Dept zit ook al in online en gaat volgens Schuitevoerder nog stappen maken. ‘Ze zijn succesvol doorverkocht door Waterland aan Carlyle, die goed is in het groter maken van bedrijven. Digital agencies zitten nog steeds in een gefragmenteerde markt, de grootste twee in Nederland zijn Intracto (eveneens een investering van Waterland) en Dept. Daarna is er een rits aan kleinere partijen. Veel van hen staan nog niet op de lijst, doordat de markt gefragmenteerd is. Dept neemt wereldwijd over, Intracto in de Benelux, zoals recent We Are You. Hier draait het nog om slagkracht van mensen.’
En dan, tot slot, het mooiste voorbeeld, als het aan Schuitevoerder ligt, van een succesvolle buy & build-strategie: Total Webhosting Solutions. ‘Daar zit een enorme bak met contracten. Strikwerda zit hierin en zij zijn hard gegroeid door overnames. Het gaat hier om webhosting, de hosting van websites. Het is dus een internetserviceprovider, die zich vergelijkt met bedrijven als Team Blue (TransIP), GoDaddy en Strato. Ze hebben 28 merken overgenomen in drie tot vier jaar tijd. Dat zie je terug in het groeicijfer, dat zijn allemaal acquisities. Strikwerda deed dat eerder al met TSS.’
Zit er nog wel groei in hosting? Volgens Schuitevoerder wel. ‘De groei van data blijft doorgaan, dat moet ook gehost geworden. Hosting is een commoditymarkt geworden, dus de waarde wordt wel steeds beperkter. Je moet vooral een grote bak contracten hebben en daar een datacenter op inrichten. Strikwerda heeft een goede analyse gedaan en een versnipperde markt gekozen. Daar zijn ze gaan consolideren. Zo zijn ze ook in het buitenland gaan overnemen en deden onder andere vier Spaanse overnames.’
Coding
En dan ineens komen we in het gesprek op de laatste trend aan waarin eigenlijk grotendeels alle eerdere benoemde trends samenkomen: coding. Het gaat dan om coderen in de breedste zin van het woord, dus low-code, applicatieontwikkeling, .Net, Java, Force.com, frontend, artificial intelligence, machine learning, et cetera. Coding is een groeimarkt, al hangt het wel af van de gebruikte technologie. We willen veel meer online vertegenwoordigd zijn en fysieke ketens moeten digitaal worden. Hiervoor moeten applicaties ontwikkeld worden. We zien dan ook steeds meer succesvolle software-ontwikkelbedrijven op de financiële lijst terug.
Zo is daar de al eerder aangekondigde nummer vier op de lijst: Netrom, wat staat voor Netherlands Romania. Het bedrijf heeft delivery centers in Roemenië. Schuitevoerder: ‘Ze ontwikkelen software voor corporates en indenpendent software vendors. Hiervoor plukken ze engineers van hoogwaardige technische universiteiten en zetten hen in voor West-Europese klanten. Ze zijn heel winstgevend. Ze leveren goede kwaliteit coding af en kunnen er toch arbitrage op maken (het verschil tussen in- en verkoop, red.). Ze zijn in staat om hoge kwaliteit software te produceren. Daardoor kunnen ze concurreren met lokale spelers. Het is dezelfde markt als Levi9 (Servië) en Daxx (Oekraïne).’
Coding-technologie ontwikkelt zich heel snel, er komen ook steeds meer softwareontwikkelaars. Alles rondom .Net, Force, low-code, et cetera neemt volgens Schuitevoerder een enorme vlucht. ‘Applicaties worden sneller ontwikkeld, dit trekt enorm aan. De ontwikkelingen gaan sneller dan dat de universiteiten nieuwe engineers kunnen afleveren. De vraag is groter dan het aanbod. Het gevolg hiervan is dat de lonen in dat soort landen omhoog gaan. Ook in Nederland vechten we om het juiste talent met stijgende prijzen tot gevolg.’
Geen cijfers
Schuitevoerder wil nog wel twee softwaredevelopers uit de lijst uitlichten: Frontmen, inmiddels onderdeel van Intracto, en Incentro. ‘Frontmen ontwikkelt webapplicaties, dus voor de frontend. Die gaan door corona een enorme boost krijgen. Je moet ervoor zorgen dat je in de onlinewereld er net zo goed voor staat als in de offlinewereld, hiervoor heb je e-commerce, mobile en portals nodig. Alles draait momenteel om werken op afstand, daar gaat Frontmen veel plezier aan beleven. Incentro is breder, maar doet ook softwaredevelopment. Het is hetzelfde verhaal als Frontmen, al doen zij ook dienstverlening en marketing erbij. Hun succes is wat meer toe te schrijven aan de gehele digitale transformatie.’
Toch wilt Schuitevoerder nog wel met een kritische noot op het gebied van coding afsluiten, want namen als Netrom, Frontmen en Incentro zijn leuk, maar waar zijn spelers als Mendix, Thinkwise, Betty Blocks en het Portugese Outsystems? ‘Die hebben allemaal geen cijfers aangeleverd, Outsystems heeft zelfs geen Nederlandse entiteit. Hadden ze dat wel gedaan, dan hadden ze allemaal hoog op onze lijst gestaan. Hopelijk dat ze volgend jaar toch wel over de brug gaan komen met hun financiële resultaten.’
Dit artikel staat ook in Computable-magazine #01/2021.
Klik hier voor Computable 100 financieel onderzoek 2020.