Naast een goede marketingstrategie speelt een kwalitatief goede b2b webshop een grote rol in het behalen van veel verkopen. Bij een webshop moet je rekening houden met andere factoren dan bij een fysieke winkel. Lees hier hoe jij een goede b2b webshop bouwt.
Personaliseren
Een b2b webshop moet heel anders worden gemaakt dan een b2c webshop. Bij een b2c webshop richt jij je namelijk op een groot publiek. Bij een b2b heb je een kleinere klantengroep. Deze kleinere klantengroep koopt wel frequenter dan de klanten bij de b2c markt. Daardoor hebben b2b klanten meer hulp nodig dan b2c klanten. Belangrijk is om in de b2b webshop de pagina te personaliseren per soort klant. Zo kan je aan vaste klanten andere tarieven laten zien, omdat je kortingen geeft als dank voor hun loyaliteit. Deze tarieven zijn dan pas zichtbaar nadat de klant inlogt. Dit kan je klanten stimuleren om producten bij jou te blijven kopen.
Kortingen
Naast de loyaliteitskortingen is het ook belangrijk om staffelkortingen op te nemen in je webshop. Door staffelkortingen stimuleer jij je klanten om meer producten af te nemen. Hiernaast is het in de b2b markt ook een verwachting dat er staffelkortingen zijn. Daarnaast kan je ook in je webshop andere kortingen verwerken zoals seizoen kortingen, betalingskorting en introductiekorting.
Automatiseren
Doordat b2b klanten frequenter aankopen doen komen routinematige orders regelmatig voor. Door de afhandeling van deze orders zo geautomatiseerd mogelijk te maken kunnen deze orders snel worden afgehandeld. Hierdoor verhoog je de klanttevredenheid.
Klantenservice
Zoals eerder benoemd hebben b2b klanten meer hulp nodig dan b2c klanten. Hiervoor is het belangrijk dat er een goed bereikbare klantenservice is. B2b klanten hebben ten opzichte van b2c klanten meestal hulp nodig tijdens kantooruren. Pas de openingstijden van je klantenservice hierop aan. Op een goede webshop zijn de contactmogelijkheden makkelijk te vinden. Maak tevens een chatoptie voor de klantenservice.
Vormgeving
Naast de inhoudelijke aspecten is de vormgeving van de webshop erg belangrijk. Hierbij is het eerste belangrijke punt dat jouw gebruikers makkelijk kunnen bestellen via je webshop. Zorg er daarom voor dat je een snelwerkende webshop hebt. Voor sommige doelgroepen kan het ook handig zijn om een App te maken. Daarnaast is een optie om een bestelling te herhalen erg handig voor herhalende bestellingen. Tenslotte is het belangrijkste dat de administratie van je verkopen snel wordt afgehandeld. Met het order management system (OMS) is dit niet snel geregeld. OMS maakt snel verkooporders aan en kan een offerte snel omzetten naar order en factuur. Het voordeel van dit systeem is dat je het kunt koppelen met de software van je webshop.