In de wereld van ICT gaan vaak grote bedragen om. Als jouw bedrijf actief is in deze branche, heb je dit ongetwijfeld al gemerkt. Je doet zelf behoorlijke uitgaven, maar er komt ook flink wat geld binnen. Door de grote hoeveelheid geldstromen kun je het overzicht verliezen. Zonde, want dit kan uiteindelijk financiële gevolgen voor je bedrijf hebben. Wij helpen je graag om dit te voorkomen. Daarom vertellen wij je hier hoe je makkelijk online je geld beheert als ondernemer.
Gebruik een zakelijke rekening
Betaal je facturen met je privérekening en laat je klanten hier ook geld op storten voor producten en/of diensten die jij hen geleverd hebt? Dan wordt het al snel overzichtelijk. Naast de zakelijke bij- en afschrijvingen gebruik je deze rekening namelijk ook voor particuliere betalingen. Hierdoor weet je na enige tijd misschien niet meer welke betalingen zakelijk en welke privé zijn. Het gevolg hiervan is dat het beheren van je geld je behoorlijk wat tijd kan kosten.
Als jij het jezelf makkelijker wilt maken om online je geld te beheren, kun je een bedrijfsrekening openen. Zoals de naam al aangeeft, is deze rekening speciaal bedoeld voor bedrijven. Je vermeldt het rekeningnummer op je facturen en verzoekt klanten om hier het geld op te storten. Doordat alle geld dat hierop binnenkomt voor je bedrijf is, hoef je niet langer uit te pluizen welke betalingen zakelijk en welke privé zijn. Daarnaast kun je facturen van bijvoorbeeld leveranciers direct betalen met je zakelijke betaalrekening. Doordat alles online te regelen is, hoef je als ondernemer nog maar weinig tijd en moeite te steken in het beheren van je geld.
Schaf een boekhoudprogramma aan
Omdat vrijwel iedere bank tegenwoordig een app heeft, kun je makkelijk zicht houden op de financiën van je bedrijf. Je hoeft alleen maar in te loggen en je ziet direct hoeveel geld er op je rekening(en) staat. Wil jij het jezelf nog wat makkelijker maken? Schaf dan een boekhoudprogramma aan. Het merendeel van deze programma’s beschikt namelijk over een koppeling voor een zakelijke bankrekening. Als jij jouw bedrijfsrekening aan zo’n programma koppelt, worden de bij- en afschrijvingen automatisch ingelezen. Hierdoor ben je zelf amper nog tijd kwijt aan de boekhouding.
Laat klanten zoveel mogelijk online betalen
Bied je online diensten aan of heb je een eigen webshop? Dan kun je klanten na het plaatsen van een bestelling verzoeken om het geld over te maken op je zakelijke rekening. Omdat klanten hier moeite voor moeten doen, bestellen ze in de toekomst misschien niet nogmaals bij jou. Dit kun je voorkomen door automatische betalingen te accepteren. Laat klanten bijvoorbeeld direct afrekenen via iDEAL als zij een bestelling plaatsen. Het geld staat dan direct op je zakelijke rekening en klanten hoeven op deze manier geen extra handeling te verrichten.
Automatiseer terugkerende betalingen
Als klanten bij jou een abonnement af kunnen sluiten, betalen ze iedere maand een vast bedrag. Je kunt ze in dat geval telkens een factuur sturen, maar het is veel makkelijker om terugkerende betalingen te automatiseren. Dit kan bijvoorbeeld door automatische incasso’s te regelen. Het verschuldigde bedrag wordt dan automatisch van de rekening van je klant afgeschreven. Dit levert een win-winsituatie op. Je klant hoeft namelijk niet telkens zelf het geld over te maken en jij weet zeker dat je het geld op tijd ontvangt.