Zit je te twijfelen of het de moeite waard is om een zakelijke mobiele telefoon te nemen, met een bijbehorend abonnement? Het is goed om je hierin te verdiepen. Een zakelijke telefoon gebruiken als ondernemer heeft verschillende voordelen, waar je in dit artikel meer over ontdekt. Benieuwd? Lees dan even verder.
Meer overzicht
Een van de belangrijkste redenen om een zakelijke telefoon te gebruiken: het geeft je meer overzicht. Je hebt immers al genoeg aan je hoofd als ondernemer. Dan is het prettig als je al je communicatie en bestanden op één vaste plek kunt vinden. Lopen je privégesprekken en zakelijke gesprekken nu maar wat door elkaar, bijvoorbeeld in WhatsApp? Dan kun je moeilijker iets terugvinden bijvoorbeeld. Kies liever voor meer structuur, want daar heb je iedere dag weer profijt van. Je kunt een zakelijk mobiel abonnement vergelijken om te zien welk abonnement bij jouw bedrijf en wensen past. Installeer op je zakelijke telefoon ook de juiste apps die je zakelijk gebruikt, zoals je agenda, to do list en een meter voor je kilometerstand. En dat zijn nog maar een paar voorbeelden.
Veel mogelijkheden
Voor iedere ondernemer is er het juiste zakelijke telefoonabonnement te vinden. Het ligt er bijvoorbeeld maar net aan hoeveel belminuten je nodig hebt, evenals GB’s. Waar de ene ondernemer dit er zo doorheen jaagt, gebruikt de andere ondernemer de zakelijke telefoon vooral om bereikbaar te kunnen zijn op momenten dat het echt nodig is. Stel dit vooraf dus alvast vast voor jezelf. Hoe ben jij van plan om de telefoon te gaan gebruiken? Mocht je al een toestel hebben of deze los willen uitkiezen, ga je voor een sim only zakelijk abonnement. Prima bijvoorbeeld als je je huidige smartphone wilt blijven gebruiken. Maar je kunt ook het toestel erbij nemen in je abonnement, als je een nieuwe telefoon wilt gebruiken voor je zakelijke doeleinden.
Privé en zakelijk gescheiden houden
Privé en zakelijk houd je het liefst zoveel mogelijk gescheiden, toch? Het is immers best irritant als je ’s avonds op je privénummer nog wordt gebeld door een zakelijke klant. Door een zakelijke telefoon te nemen, blijf je dit soort problemen voor. Zet je zakelijke telefoon ’s avonds bijvoorbeeld op stil, als je niet meer gestoord wilt worden. En als een van je telefoons afgaat, weet je ook direct of het zakelijk of privé is. Dat zorgt weer voor een stukje overzicht, zoals we hierboven al benoemen. Op vakantie is het trouwens ook een uitkomst. Je kunt je zakelijke telefoon immers gewoon thuis laten, als je op zo’n moment niet bereikbaar wilt zijn. Stel dan bijvoorbeeld in dat bellers een automatische sms krijgen, waarin staat dat je ze op een later moment terugbelt. Dat is meteen een praktisch stukje communicatie, waarmee je duidelijkheid geeft aan je zakelijke contacten.
Kostenbesparing
Je bespaart al gauw de nodige kosten door een zakelijke telefoon te nemen. Zeker als je veelvuldig gebruik maakt van het toestel. De kosten kun je namelijk doorgeven bij de aangifte voor de inkomstenbelasting. Je mag de kosten aftrekken van de winst uit je onderneming. Om welke kosten het gaat? Denk aan de kosten van het toestel, de abonnementskosten, het dataverbruik en de gesprekskosten. Houd dit dus netjes bij en geef het door bij de belastingdienst. Zo levert dit je mogelijk belastingvoordeel op.
Logische keuze
Tot slot: het is ook gewoon een logische keuze om een zakelijke telefoon te nemen als ondernemer. Je hebt waarschijnlijk ook een zakelijke laptop. Of bijvoorbeeld een zakelijke tablet. Zo weet je precies welk toestel je waarvoor gebruikt. Je kunt je zakelijke telefoon ook gewoon op je bedrijf laten liggen als je daar na werktijd geen aandacht meer aan wilt geven. En dat kan wel zo prettig zijn.
Wat voor jou ook het belangrijkste voordeel is om een zakelijke telefoon te nemen, een aanrader is het zeker. Zoek daarbij uit welk type telefoon en abonnement geschikt zijn. Je komt ook nog eens extra professioneel over met zo’n mooi zakelijk toestel!