ICT speelt een steeds belangrijkere rol in ons leven. De laatste jaren zijn de ontwikkelingen ook snel gegaan. Kijk bijvoorbeeld naar de overheid. Vrijwel alle communicatie met de overheid verloopt tegenwoordig via het internet en met ICT-systemen. Daarnaast is AI geavanceerder dan ooit te voren en natuurlijk zijn er nog veel meer ontwikkelingen. Maar welke ICT-trends gaan we in de 2e helft van 2024 sowieso zien?
Cybercriminaliteit blijft een probleem
Cybercriminaliteit is een groot probleem in een wereld die zonder internet vrijwel niet kan functioneren. Cybercriminaliteit is voor veel criminelen aantrekkelijk, omdat de pakkans klein is, er veel te halen valt en je verschillende manieren hebt om inlichtingendiensten en politie op een dwaalspoor te zetten. Om die reden is het zeker voor bedrijven belangrijk om zich in 2024 met cybersecurity bezig te houden.
Kies daarom onder andere voor een veilige hosting. Als bedrijf wil je immers niet te maken krijgen met een hack of datalek, want dat kan verstrekkende financiële gevolgen hebben en ook van invloed zijn op je reputatie. Bovendien kun je te maken krijgen met flinke boetes als blijkt dat je weinig aandacht aan het voorkomen van cybercriminaliteit hebt besteed.
Meer clouddiensten
Clouddiensten zijn al populair onder bedrijven, maar de kans is groot dat we in 2024 nog meer met clouddiensten gaan werken. Dit komt omdat je als ondernemer bijna niet meer zonder clouddiensten kunt in deze tijd.
Als je werkt in de cloud, dan hebben de werknemers altijd toegang tot de data. Ook kun je via clouddiensten de toegang voor gebruikers gemakkelijk opschalen en afschalen. Daarnaast hoef je niet te investeren in dure hardware en wordt alles automatisch geüpdatet.
Meer samenwerking via online platforms
Tegenwoordig werken veel mensen, degenen die dat natuurlijk kunnen vanuit hun functie, voor een groot deel thuis. Denk bijvoorbeeld aan tekstschrijvers, mensen die werken binnen de ICT, klantenservicemedewerkers en ga zo maar verder. Op afstand werken wordt door zowel werkgevers als werknemers als gunstig gezien en om die reden wordt dit in de toekomst ongetwijfeld nog vaker gedaan.
Daarom zal je in 2024 nog meer samenwerking via onlineplatforms zien. Denk bijvoorbeeld aan overleggen via teams en skype. Dergelijke platforms worden ook steeds geavanceerder. Vroeger kon je alleen met elkaar praten en elkaar zien via een videobeeld. Tegenwoordig kun je ook hele presentaties via Teams geven.
Andere inrichting van de klantenservice
Een goede klantenservice inrichten is voor veel bedrijven een uitdaging. Je wilt klanten op een effectieve manier helpen, maar je hebt ook te maken met krapte op de arbeidsmarkt en niet iedereen vindt het aantrekkelijk om de gehele dag problemen van klanten op te lossen.
Om die reden wordt er nu vaak gekozen voor chatbots. Daardoor krijgt in het jaar 2024 de klantenservice van veel bedrijven een geheel andere inrichting, zodat klanten goed geholpen worden, terwijl bedrijven tijd en kosten kunnen besparen.