‘Verkopers die door de brievenbus passen.’ Met die slogan is vandaag The Postcard Guys gelanceerd, een uniek concept in de Nederlandse marketingwereld. De start-up uit Zoetermeer maakt gebruik van steeds leger wordende brievenbussen met doeltreffende postcardcampagnes. ‘We leven in het Post-Digitale Tijdperk,’ zegt oprichter en eigenaar Jeroen Balke.
The Postcard Guys is geheel en al gericht op direct marketing via postcards, stevige A5-kaarten met verschillende vormen van digitale opvolging. Het idee erachter is simpel: de inbox loopt over van mailtjes, nieuwsbrieven en spam, en tussen online advertenties vallen bedrijven nauwelijks meer op. ‘En dat terwijl de fysieke brievenbus steeds leger wordt,’ zegt Jeroen Balke. ‘Zelfs de blauwe envelop is verdwenen. Daar liggen grote kansen voor bedrijven die op zoek zijn naar meer of nieuwe business.’
Effectief
Balke spreekt van het Post-Digitale Tijdperk – een woordgrapje. ‘Enerzijds betekent dit dat we verder moeten kijken dan online adverteren. Anderzijds dat post – postcards dus – ook niet zonder digitale opvolging kunnen. Juist die combinatie maakt deze vorm van direct marketing zo effectief.’ Hij wijst erop dat zelfs onlinegigant Google klanten voor Adwords werft via papieren mailings. Balke: ‘Als dat je niet aan het denken zet…’
The Postcard Guys onderscheiden vier soorten campagnes: New Business-, Actie-, Re-buy- en Ser- vice-campagnes. De New Businesscampagnes zorgen voor nieuwe klanten, Actiecampagnes atten- deren klanten en relaties op acties, kortingen of evenementen. Re-buycampagnes laten klanten weten dat hun product aan vervanging toe is, en Service-campagnes herinneren mensen aan hun periodieke afspraak of onderhoudsbeurt.
Realtime
Wat postcardmarketing onderscheidt van andere marketingmethodes is dat de campagnes schaal- baar, meetbaar en resultaatgericht zijn. Nadat de mailing is verstuurd, zijn de resultaten realtime te volgen in een dashboard. Balke: ‘Op basis van de resultaten kunnen we bijsturen voor de volgende mailing. Totdat we het optimale resultaat hebben bereikt.’
De postcardcampagnes zijn op te leuken met diverse tools en gimmicks, waaronder gepersonaliseerde routekaarten, gepersonaliseerde afbeeldingen, purls en opvolging via Facebook. ‘Voor het binnenhalen van nieuwe klanten zijn negen tot twaalf contactmomenten nodig,’ vertelt Balke. ‘De gemiddelde ver- koper haakt echter af na vier. Een doordachte en doorlopende postcardmarketingcampagne haalt niet alleen betere resultaten, maar doet dat op een wijze die én goedkoper én minder tijdsintensief is.’ Balke weet zeker: postcardmarketing staat op het punt van doorbreken. ‘Wij gaan dat laatste zetje geven.’
Meer informatie is te vinden op www.postcardguys.nl.