Een veelgestelde vraag door mensen die het beroep stemacteren willen gaan beoefenen, is wat een voice-over verdient. Op deze vraag zijn twee antwoorden mogelijk, en van belang hierbij is of de stem zelf zijn opdrachtgevers benadert of een stemmenbureau hiervoor inschakelt.
In het geval dat een stemacteur zijn eigen marketing doet, door bijvoorbeeld regelmatig zijn voice-over demo in zijn netwerk te verspreiden, kan hij het gehele tarief voor zichzelf houden. Dit scenario is met name interessant voor stemacteurs die reeds een groot netwerk hebben opgebouwd. Want anno 2018 zijn er veel meer professionele voice-overs dan 20 jaar geleden, waardoor een nieuwe stem al snel Facebook en Linkedin campagnes moet opzetten, opties die niet altijd goedkoop zijn. Dit vanwege de flink toegenomen concurrentie.
In het geval van een stemmenbureau zal deze als tussenpersoon optreden, en zorgen dat de aangesloten voice-overs goed zichtbaar zijn voor mensen die een voice-over kopen of in ieder geval van plan zijn. Het stemmenbureau zal alle marketinginvesteringen voor zijn rekening nemen, waardoor de voice-over logischerwijs hiervoor geen kosten kwijt is. Uiteraard vraagt een stemmen agency er wel iets voor terug, in de vorm van een bemiddelingsfee. De fee varieert per bureau, maar gemiddeld schommelt deze ongeveer rond de 30 a 35%.
Tarieven voice-over
Nu we weten wat ongeveer de gemiddelde fee is, kunnen we berekenen wat een voice-over verdient via een stemmenbureau. De meest voorkomende opdrachten betreffen het inspreken van bedrijfsfilms. Afhankelijk van de spreeklengte en bureau, schommelen de tarieven voice over tussen de €150 voor een goedkope voice-over tot ongeveer €250 euro voor een iets duurdere. Gemiddeld dus €200. Haal je hier een fee van 30% af, zal de stem ongeveer €140 verdienen met het inspreken van een bedrijfsvideo.
Wat een stem opererend zonder stemmenbureau verdient is lastiger vast te stellen. Heeft hij een goed en groot netwerk en hoeft hij geen marketing meer te doen? Of doet hij in zijn eentje marketing via bijvoorbeeld Facebook of Linkedin? Sommige freelancers zijn hier heel bedreven in, anderen minder. Er zijn ook freelancers die marketing als noodzakelijk kwaad zien, omdat ze zichzelf liever richten op het inspreken van bedrijfsfilms en commercials. Ook dan kan werken via een voice-over agency slim zijn.