Digitalisering heeft impact op alle aspecten in onze samenleving. Zo ook de manier waarop we reizen. De belangrijkste verandering is dat reisbureau's door de jaren heen steeds minder druk bezocht worden.
De meeste reizen worden online geboekt. Maar daar blijft het niet bij. Inmiddels zijn er heel wat digitale trends opgestaan in de reisbranche en we verwachten dat deze zich in de toekomst alleen maar verder zullen uitbreiden. In dit artikel onderzoeken we de impact van de digitalisering en wat dit precies betekent voor de toeristenbranche.
Online bookingtools
Een van de grootste veranderingen is toch wel het gebruik van online bookingtools. Dit maakt dat de meeste mensen niet meer naar een reisbureau gaan om hun reis te boeken, maar dit simpelweg online doen. Door de jaren heen zijn deze tools ook steeds geavanceerder geworden, waardoor het steeds makkelijker is om helemaal zelf je reis uit te stippelen.
Om de tevredenheid van de reizigers te behouden, is het echter wel van belang dat reisorganisaties hun tools up-to-date houden en waar nodig aanpassingen doen om ze aan de benodigde standaarden te laten voldoen.
Er worden ook steeds meer extra’s aangeboden aan reizigers. Zo is het bijvoorbeeld bij vrijwel alle vliegtuigmaatschappijen mogelijk om alvast online in te checken. Hierdoor hoeven reizigers niet meer uren van tevoren op het vliegveld te zijn en verloopt het proces op het vliegveld ook soepeler. Soms kunnen er zelfs kofferlabels van tevoren worden afgedrukt. Dit alles maakt dat reizen soepeler verlopen en er ook op het moment zelf minder medewerkers nodig zijn om alle passagiers op tijd aan boord te krijgen.
Digitale ID
De digitale ID is enorm in opkomst. Toch valt er nog veel winst te behalen en zijn er nog veel critici over de betrouwbaarheid van een dergelijk systeem. Als de toeristenbranche volledig over kan gaan op de digitale ID, betekent dit immers ook dat vertrouwelijke informatie op een andere manier opgeslagen moet worden. Toch biedt het ook veel voordelen. Zeker voor de frequente reiziger. Het kan een hoop tijd besparen. Toch blijft het nog lastig om de digitale ID volledig te implementeren. Het zal dan ook nog wel even duren voordat dit volledig in gebruik wordt genomen en ook geaccepteerd wordt. Dat dit uiteindelijk in de toekomst ligt, dat is voor de meeste experts wel duidelijk.
Virtuele reizen
Mensen die werkzaam zijn voor een internationaal bedrijf zijn maar al te goed op de hoogte van de logistieke problemen die hierbij komen kijken. Zakenreizen kunnen erg veel kosten. Het kost het personeel veel tijd en energie, maar ook financieel gezien is het voor een bedrijf pittig. Met de digitalisering van onze samenleving is virtueel vergaderen echter steeds makkelijker geworden. Hierdoor zijn zakenreizen niet meer van essentieel belang om overzees zaken te kunnen doen. Dat biedt veel voordelen. Ook als we kijken naar het duurzaamheidsaspect.
Toch betekent dit niet dat we al een enorme krimp in zakelijke reizigers zien. Persoonlijke ontmoetingen zullen voorlopig nog niet verdwijnen.