In 2011 nam Yoobi een dappere beslissing: ze gooiden het roer rigoureus om. De software-aanbieder besloot hun pakket helemaal opnieuw op te bouwen om aan te sluiten op de veranderende wensen van de gebruiker. “Flexibiliteit werd key”, zegt managing partner bij e-dynamics B.V. Vincent Egt in een interview met Software Vergelijken.
“Wij wilden zelf de flexibiliteit en schaalbaarheid om snel aanpassingen te kunnen maken zodat we onze klanten beter van dienst konden zijn. Op hun beurt vroegen onze klanten om flexibiliteit om zo hun bedrijfsvoering te optimaliseren. Dat snijvlak werd de essentie van een pakket dat sinds 2011 steeds doorontwikkeld is en waarbij de mogelijkheden nog steeds niet zijn uitgeput”, schetst Vincent.
De markt verandert, Yoobi verandert mee
Niet alleen Yoobi veranderde, de vraag van de markt veranderde ook. En nog steeds. Yoobi verandert mee. “We merken dat onze klanten en onze potentiële klanten steeds meer vertrouwd raken met de mogelijkheden van werken in de cloud, maar vooral ook het automatiseren van processen. Hun vragen worden daarom ook steeds diepgaander en specifieker. Een mooie en goede ontwikkeling, want als de mogelijkheden er zijn, dan moet het ook kunnen. En eigenlijk is er geen vraag die wij niet kunnen beantwoorden met een oplossing”, vertelt Vincent.
Yoobi zit er bovenop
Automatisering heeft nog lang niet het hoogtepunt bereikt, vult Vincent aan. “Neem de toepassing van het populaire scan & herken. Iedereen is er heel druk mee en het lijkt revolutionair. Maar over een paar jaar bestaat dit helemaal niet meer, dan is alles gewoon digitaal. Dat is waar wij onze systemen op voorbereiden. Nog zo’n ontwikkeling die vaak wordt onderschat, ook door collega-softwaremakers: de toenemende vraag naar apps. Vincent: “Iedereen wil alles kunnen doen met zijn of haar telefoon. Daar zitten we dus echt bovenop. Het is geen keuze meer, het moet gewoon.”
Waardevolle input
Het signaleren van trends kost Yoobi overigens weinig moeite, ze worden goed scherp gehouden door hun klanten. “De grootste groep gebruikers van Yoobi zijn bedrijven met vijftig tot zeventig medewerkers die verschillende modules afnemen. Deze gebruikers zitten bovenop de ontwikkelingen in hun markt, maar zijn bovendien goed in het benoemen van hun behoeftes. Dat is voor ons waardevolle input en we nemen die feedback heel serieus.”
Yoobi goes abroad
De beslissing om opnieuw te beginnen heeft Yoobi bepaald geen windeieren gelegd. De aanbieder van onder meer CRM software groeit en blijft groeien. Een buitenlands avontuur lonkt. “Laten wij als organisatie dan ook over de grenzen kijken. We hebben al Europese klanten en ons pakket is in drie talen beschikbaar, dus op zich is buitenlandse groei een haalbare stap waar we met veel plezier naar uitkijken.”
Een tip van Vincent
Of Vincent nog tips heeft voor bedrijven die zich aan het oriënteren zijn op bedrijfssoftware? “Zeker. Wees niet penny wise and pound foolish. Ik zie nog te vaak dat bedrijven uiteindelijk alleen maar naar de prijs kijken en vervolgens een pakket samenstellen met verschillende aanbieders, omdat dit een paar tientjes per maand scheelt. Bedenk dan wel dat de kans op dubbel werk heel groot is. En dat betekent extra tijd. Extra tijd betekent extra geld en zo ben je dan uiteindelijk niets opgeschoten. Kies gewoon een pakket dat doet wat je wil en daar heel erg goed in is. Het is de investering waard, dat durf ik te beloven.”