Het was een al langer zichtbare trend: het online aankopen doen wordt steeds populairder. Maar de explosieve groei van het laatste jaar is toch vooral toe te schrijven aan de gevolgen van het coronavirus.
Het best zichtbaar is dat bij de pakketbezorgers. Waar in 2018 en 2019 een groeipercentage van ruim tien procent zichtbaar was, was er in 2020 zelfs een verdubbeling van het aantal verwerkte pakketten.
Vooral gedurende de periode van de meest extreme lockdown, waardoor de fysieke winkels gesloten bleven, werden veel meer aankopen gedaan via internet. Tijdens de tweede lockdown werd er helemaal gepiekt, omdat deze de traditioneel al drukke kerstperiode overlapte.
Supermarkten gaan ook naar online
Niet alleen de pakketbezorgers kregen te maken met extra werkdruk. De bezorgservice van supermarkten maakte in 2020 een omzetgroei door van 65% en ook die is voor het merendeel toe te schrijven aan het virus. Ook werden er veel meer maaltijden bezorgd. Zonder corona zou die markt naar schatting 14% zijn gestegen, in 2020 werd echter een omzetgroei van liefst 37% bereikt.
Overige winnaars
Uiteraard zijn er ook andere partijen die garen spinnen bij die ontwikkeling. De papiermarkt kan de vraag nauwelijks aan, want al die bestellingen moeten ook verzonden worden. Omdat er een grote vraag is naar kartonnen dozen voor al die internetbestellingen of te bezorgen pizza’s hebben uitgeverijen zelfs last van een papierschaarste. En op al die dozen moet vaak ook een label. De toegenomen vraag naar goedkope labels is dan ook een gevolg van de coronatijd. Of de uitgeverijen reden tot klagen hebben, valt overigens te betwijfelen. Tijdens de lockdown is ook de boekenverkoop immers fors gestegen.
Het nieuwe normaal?
De vraag is natuurlijk of de enorme stijging voor al deze sectoren van blijvende aard is. Nu de fysieke winkels weer open zijn, heeft een onderzoek uitgewezen dat slechts vier productgroepen tegenwoordig vaker in supermarkt of winkel worden gekocht dan online: boodschappen, farmaceutische producten, schoonheidsproducten en huis&tuin;. Op andere gebieden heeft het digitale aankoopkanaal de overhand. Die trend lijkt niet te stuiten, zeker nu men het gemak van internetbestellingen ‘noodgedwongen’ heeft ervaren. Ook voor de zo explosief gestegen pakketmarkt lijkt het einde nog niet in zicht. Bij PostNL voorziet men bijvoorbeeld een doorzettende groei van hun logistieke activiteiten. Al zal die groei uiteraard wel wat afvlakken en nooit meer zo extreem zijn als tijdens de periodes van de lockdown.