Tegenwoordig doen we praktisch alles online. Waar dit in het verleden vooral een stukje oriënteren was, zien we dat van kleding tot auto’s werkelijk alles online wordt bestelt. Je ontkomt er dus als bedrijf ook niet meer aan om online goed zichtbaar te zijn om er zo voor te kunnen zorgen dat klanten je weten te vinden. Dit kun je op een aantal manieren doen, waarvan betaald adverteren er natuurlijk één is.
Zo kun je ervoor kiezen om te adverteren op social media, maar is het ook mogelijk om op bepaalde zoekwoorden in de zoekmachine te adverteren, zodat je in de bovenste resultaten komt te staan en mensen sneller op je klikken. Per klik betaal je dan een bepaald bedrag en op die manier koop je als het ware verkeer naar je website. Hoe dit precies werkt en waarom het vandaag de dag eigenlijk bijna onmisbaar is, vertellen we hier.
Het belang van adverteren
Naast de organische vindbaarheid van je website en natuurlijk ook de naamsbekendheid die je hebt, is het ook verstandig te adverteren. Dit zorgt er namelijk voor dat je heel gericht kunt bepalen welk type publiek jouw advertenties krijgen te zien. Je hebt er namelijk niets aan dat mensen die geen rijbewijs hebben, advertenties krijgen van auto’s of autoverzekeringen. Gelukkig is het algoritmen van Google zo ontwikkeld, dat ze je hierin een heel eind kunnen ondersteunen, maar is er wel degelijk de nodige kennis en expertise nodig om te zorgen dat het ook rendabel is om te adverteren. Is dit het geval, dan is het mogelijk om flink op te schalen, waarmee je dus de omzet en uiteindelijke winst van het bedrijf doet laten groeien. Omdat adverteren een expertise op zich is, is het raadzaam om een professioneel marketing bureau in te schakelen zoals online marketing Haarlem. Niet alleen kunnen ze je helpen met het opzetten van de advertenties, maar deze ook monitoren en aanpassen waar nodig. Omdat het zoekgedrag verandert en ook de focus van je bedrijf gaandeweg kan veranderen, is het belangrijk dat dit goed in de gaten wordt gehouden.
Adverteren op sociale media
Eén van de meest populaire opties voor online adverteren is het gebruik maken van sociale media platformen zoals Facebook, Instagram, TikTok en X (voorheen Twitter). Met miljarden gebruikers wereldwijd bieden deze platformen een enorm potentieel bereik. Je kunt je doelgroep targeten op basis van demografische gegevens, interesses en gedrag, waardoor je jouw boodschap kunt laten zien aan mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt. Uiteraard is het wel belangrijk jezelf af te vragen of je doelgroep zich hier bevindt en of het van toegevoegde waarde is voor je onderneming. Zo zullen kanalen als Facebook en Instagram misschien niet direct de juiste plek zijn voor B2B bedrijven, terwijl dit voor impulsaankopen bijvoorbeeld wel weer heel goed werkt.
Google ads zoekmachine advertenties
Tegenwoordig begint ruim 90 procent van de mensen die iets wil kopen of opzoeken zijn of haar zoektocht in Google. Dit geldt ook wanneer ze voornemens zijn iets bij een fysieke winkel te kopen. Des te belangrijker is het dan om ervoor te zorgen dat ook jouw bedrijf hier tussen staat en het liefst op de eerste plaats. Een krachtige manier om je online zichtbaarheid dan te vergroten, is door te adverteren in zoekmachines zoals Google. Door middel van betaalde zoekresultaten kun je ervoor zorgen dat jouw website bovenaan de resultaten verschijnt wanneer mensen zoeken naar relevante zoektermen. Dit vergroot niet alleen je zichtbaarheid, maar verhoogt ook de kans dat potentiële klanten doorklikken naar jouw website. Het instellen van de juiste zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden is vrij complex en daarom is Google Ads uitbesteden een verstandige keuze. Doordat je voor iedere klik betaalt, is het belangrijk dat deze klikken zo gericht mogelijk worden ingezet.
Kies voor de juiste strategie
Het is belangrijk om te weten dat er geen ‘one-size-fits-all’ benadering is als het gaat om adverteren. Elke strategie heeft zijn eigen voordelen en kan het beste werken voor specifieke doelstellingen en doelgroepen. Door te experimenteren en te analyseren wat wel of niet werkt, kun je ontdekken en uiteindelijk bepalen welke strategieën het meest effectief zijn voor jouw bedrijf. Het is daarom dus ook aan te raden dit uit te besteden aan iemand met de juiste kennis en ervaring, want we kunnen je verzekeren dat dit dubbel en dwars wordt terugverdiend.