In het hart van de zorg ligt patiëntenvoorlichting, ofwel het delen van kennis en informatie vanuit zorgprofessionals aan patiënten en hun naasten. Door zorgbehoevenden te voorzien van relevante, begrijpelijke en toepasbare informatie kunnen zorgverleners hen helpen om weloverwogen beslissingen te nemen over hun zorg.
In dit artikel delen we het belang van patiëntvoorlichting en bespreken we verschillende uitdagingen die hierbij komen kijken. Ten slotte lichten we toe hoe visuele hulpmiddelen zoals een zorg animatie helpen bij het verbeteren van de patiëntvoorlichting.
Het belang van patiëntvoorlichting
Goede patiëntvoorlichting is ontzettend belangrijk en speelt een cruciale rol bij het bevorderen van de gezondheid. Goed geïnformeerde patiënten zijn namelijk beter in staat om actief deel te nemen aan hun zorgproces, wat leidt tot betere gezondheidsresultaten en minder complicaties. Daarnaast verhoogt duidelijke communicatie de tevredenheid van patiënten en hun naasten.
Samengevat zorgt goede patiëntenvoorlichting voor:
· Verbetering van de gezondheidsuitkomsten;
· Verhoging van de patiënttevredenheid;
· Vermindering van zorgkosten;
· En bevordering van het zelfmanagement van patiënten.
Uitdagingen in patiëntencommunicatie
Communicatie naar patiënten en hun naasten toe brengt ook uitdagingen met zich mee. De twee belangrijkste uitdagingen rondom patiëntvoorlichting in de zorg zijn: diversiteit in de patiëntenpopulatie en de beperkte tijd en middelen van zorgprofessionals.
Diversiteit in de patiëntenpopulatie
Verschillen in leeftijd, opleidingsniveau, culturele achtergrond en gesproken taal van patiënten vormen een grote uitdaging voor effectieve communicatie. Iedere patiënt heeft een ander referentiekader en zal informatie over een zorgtraject daardoor op een andere manier interpreteren. Ook het vermogen om informatie te begrijpen is per patiënt afhankelijk van diens persoonlijke situatie. Taalbarrières of laaggeletterdheid kunnen de communicatie belemmeren en zorgen voor onbegrip. Iedere patiënt, ongeacht zijn of haar achtergrond, heeft recht op duidelijke informatie over gezondheidszorg.
Beperkte tijd en middelen
De tijd die zorgverleners met iedere patiënt door kunnen brengen is beperkt. Dit vormt een uitdaging voor het bieden van uitgebreide voorlichting, doordat tijd voor uitgebreide gesprekken vaak niet mogelijk is. Naast tijd zijn ook middelen zoals educatief materiaal en specialisten in patiëntenvoorlichting in beperkte mate aanwezig. Om te verzekeren dat een patiënt de informatie volledig begrijpt, zal een zorginstelling op zoek moeten gaan naar een creatieve oplossing.
Overwin communicatiebarrières met animatie
Bovengenoemde uitdagingen vragen om een strategische en innovatieve oplossing. Een manier om patiëntvoorlichting te verbeteren is met behulp van visuele communicatiemiddelen. Onderzoek uit het Journal of Medical Internet Research toont aan dat het inzetten van animatievideo’s met gesproken tekst de beste manier is om te communiceren over complexe informatie in de zorg, zowel voor mensen met veel als weinig algemene kennis over de gezondheidszorg.
Met animaties voor de zorg kan complexe informatie op een toegankelijke en begrijpelijke manier uitgelegd worden. Zo kun je uitleg geven over de symptomen die horen bij een bepaalde ziekte, uitleggen hoe het proces rondom een operatie eruit ziet of laten zien hoe mensen zelfstandig een preventief onderzoek uitvoeren. Bijvoorbeeld, een animatie die stap voor stap het proces van een knieoperatie uitlegt, helpt patiënten om hun eigen zorgtraject beter te begrijpen en eventuele angst te verminderen. Naast het vereenvoudigen van complexe informatie, bieden animatievideo’s nog drie belangrijke voordelen voor de zorg.
1. Taal- en cultuurbarrières overbruggen
Animatievideo’s kunnen worden geproduceerd met voice-overs en ondertitelingsteksten in verschillende talen. Dit maakt ze toegankelijk voor een breed en divers publiek. Daarnaast kun je een animatie precies vormgeven zoals je zelf wil. Karakters kunnen aangepast worden op basis van culturele kenmerken van de doelgroep die je aan wil spreken. Wanneer mensen zichzelf herkennen in een video, voelen zij zich meer betrokken en blijft de boodschap beter hangen.
2. Betrokkenheid en toegankelijkheid verhogen
Animaties trekken de aandacht én houden deze vast. Onderzoek wijst uit dat mensen informatie beter onthouden wanneer zij hier een beeld bij hebben, dan wanneer deze enkel uitgeschreven staat in tekst. Daarnaast zijn video’s heel makkelijk te delen via de website, QR-codes op flyers of online communicatieplatforms. Zo hebben patiënten altijd en overal toegang tot de informatie die zij nodig hebben, zonder dat het extra tijd of aandacht van de zorgverlener kost.
3. Zelfzorg en preventie bevorderen
Animatievideo’s kunnen effectieve hulpmiddelen zijn om patiënten aan te moedigen tot preventieve maatregelen en het uitvoeren van zelfstandig onderzoek. Duidelijke, visuele communicatie over het herkennen van veelvoorkomende ziektebeelden kan bijvoorbeeld zorgen voor het vroegtijdig opsporen van een ziekte, waardoor een behandeling sneller kan starten en kans op verergering verkleind wordt. Dit is fijn voor de patiënt, maar kan ook veel tijd en middelen besparen van de zorginstelling.
Samengevat zijn animatievideo’s een effectief hulpmiddel bij het verbeteren van patiëntvoorlichting in de zorg. Ze kunnen helpen om de kloof tussen zorgverleners en patiënten te overbruggen, waardoor de kwaliteit van de zorg en patiënttevredenheid worden verbeterd. Wil jij een zorganimatie laten maken? Neem dan contact op met Cooler Media.
Julie van Rooij, Online marketeer bij animatiestudio Cooler Media.