Al sinds 1938 bedient het in Veghel gevestigde Kuijpers Transport klanten in de logistieke sector. Het bedrijf beschikt over een eigen wagenpark van 65 vrachtwagens, variërend van trekkers met oplegger tot gesloten bakwagens en koel-vriescombinaties. Dagelijks rijden de chauffeurs voor opdrachtgevers in de Benelux, Duitsland, Frankrijk en Engeland. “De economie trekt weer aan en dat kunnen we goed merken. Onze klanten doen veelal bij piekdrukte een beroep op ons. Dat vraagt om een enorme flexibiliteit en dat is precies het punt waarop we ons onderscheiden”, vertelt mede-eigenaar Ad van Geffen.
De uitdaging
“Tot vorig jaar maakten we gebruik van het FuelSave-programma van Shell. Dat richtte zich hoofdzakelijk op de rijstijl van onze chauffeurs en de resultaten waren ook positief. Na drie jaar stopte Shell echter met het programma, zodat we op zoek moesten naar een alternatief. We wilden opnieuw een overzichtelijk fleetmanagementsysteem om inzicht te hebben in onze rijprestaties en brandstofdata. Daarbij hadden we een sterke voorkeur voor een remote oplossing, zodat we ritgegevens niet meer handmatig hoefden te verzamelen. Ook wilden we de noodzakelijke investeringen enigszins binnen de perken houden, omdat veel van onze trucks al zijn uitgerust met een boardcomputer.”
De oplossing
“Al snel bleek dat TomTom voor ons wagenpark het beste alternatief was. Dit kwam goed uit, want we maakten al gebruik van TomTom PRO-trucknavigatie. De keuze voor TomTom Webfleet was dus logisch”, vervolgt Van Geffen. Webfleet is TomTom Telematics’ SaaS-oplossing (Software-as-a-Service) voor fleetmanagement waarmee gebruikers hun wagenpark zo effectief mogelijk kunnen beheren. Het geeft wagenparkbeheerders realtime inzicht in de locatie van de voertuigen en de actuele verkeerssituatie. Zo is het wagenpark efficiënter in te zetten en brandstofverbruik te verminderen. En ritregistratie en slimme planning van voertuigonderhoud maken wagenparkbeheer nog efficiënter en houden bovendien de onderhoudskosten laag.
“Met TomTom Webfleet beschikken we nu over Track & Trace. Dat vonden we in eerste instantie bijzaak, maar we maken er veel gebruik van. Bijvoorbeeld om ritten terug te kijken, vragen van klanten te kunnen beantwoorden en ook om chauffeurs te ondersteunen. Handig is ook, dat TomTom alle data van onze Shell Cards in één platform heeft geïntegreerd. Zo weten we precies welke chauffeur waar tankt en hoeveel. We maken nog niet lang genoeg gebruik van het programma om iets te kunnen zeggen over onze rijprestaties, maar ik twijfel niet aan de besparing die het oplevert. Tot nu toe geeft het ons met name gemak en een duidelijk overzicht over ons wagenpark.”