NTT DATA kondigt aan dat het de fanervaring naar een hoger niveau zal tillen tijdens de 152e Open die van 14 tot en met 21 juli plaatsvindt op Royal Troon in Schotland. Als officiële IT-leverancier voor een van de meest prestigieuze golfkampioenschappen verlegt NTT DATA er al meer dan tien jaar de grenzen van de fanervaring. Dit jaar introduceert NTT DATA innovaties die zijn ontworpen om fans te betrekken en helemaal mee te nemen in de golfervaring, waar ze zich ook bevinden.
Fans krijgen zo toegang tot realtime gegevens en geavanceerde live video- en dataweergaven over het verloop van het toernooi op de unieke NTT DATA Wall. Fans kunnen ook de Digital Human-technologie ervaren, aangedreven door genAI, en zich inleven met ShotView, een digitaltwin technologieplatform. Deze verbeteringen steunen op een innovatief private 5G-netwerk. Dat zorgt dat deze complexe technologieën verbonden zijn met het snelste, meest stabiele en veiligste netwerk dat beschikbaar is, met cloudtechnologieën die naar de rand worden gebracht.
De NTT DATA Wall
Ter plaatse is de NTT DATA Wall het centrale interactiepunt tussen fans en The Open: een 20 meter breed LED-scherm met geavanceerde CGI van Hollywood-kwaliteit. Inzichten in gegevens en statistieken over baltracering worden naast boeiende, duidelijke visualisaties in realtime weergegeven. Deze hyperrealistische rendering is voorzien van levensechte belichting, schaduwen en texturen (zelfs tot grassprieten aan toe).
AI-gestuurde Digital Human, Lottie
Dit jaar keert NTT DATA’s digital human Lottie terug. Lottie is een AI-aangedreven digital human die illustreert hoe we in de toekomst sport zullen volgen en bekijken en erover in interactie kunnen gaan. Als een levensechte digitale avatar zorgt ze voor interactie en betrokkenheid door een mix van realtime inzichten en updates van de golfbaan ter plekke, statistische gegevens en diepgaande kennis van de regels en geschiedenis van de sport te delen. Het levert een dynamische ervaring die zowel educatief als vermakelijk is. De visuele weergave van Lottie is verbeterd en zorgt voor meer menselijke bewegingen en een fysiek realistische avatar, waardoor de interacties nog echter zijn. Deze technologieën onderstrepen de nieuwe multimodale benadering van GenAI-technologie en maken gebruik van de nieuwste ontwikkelingen van NTT DATA.
5G-aangedreven ervaring
Aan de basis van al deze onsite technologie ligt een nieuw private 5G-netwerk, dat voor het eerst op The Open is geïntroduceerd door NTT DATA en zijn strategische partner. Dit markeert een belangrijke technologische vooruitgang in de netwerkinfrastructuur op het evenement. Het zal een hoge bandbreedte en betrouwbaarheid leveren en de cloud naar de rand brengen. Dit is relevant voor toepassingen die compute, storage en netwerken met een lage latency nodig hebben.
ShotView en fanervaring
NTT DATA’s ShotView-activatie analyseert tijdens het vierdaagse kampioenschap meer dan 32.000 individuele golfslagen. Het houdt de ligging van de bal, de prestaties van de speler en de staat van de baan bij en levert nauwkeurige weergaven van de Royal Troon golfbaan. NTT DATA’s ShotView-activatie is aangedreven door digital twin-technologien, die de positie van de bal registreert tot op een halve golfbalbreedte. Dit alles zorgt voor een “spelersperspectief” van strategieën en beslissingen die tijdens elke fase van het kampioenschap worden genomen. Fans, commentatoren en analisten kijken zo als het ware door de ogen van de professionals.
ShotView werd gelanceerd tijdens de 150ste editie van The Open in 2022 en biedt nu een verbeterde gebruikersinterface en verrijkte tools voor gegevensvisualisatie die live bruikbare inzichten bieden, waardoor professionele golf toegankelijker en boeiender wordt voor publiek over de hele wereld.
Professor Steve Otto, Chief Technology Officer van The R&A: “Dankzij NTT DATA’s langdurige samenwerking kunnen we nieuwe mogelijkheden benutten in een tijd van moderne golfkampioenschappen, van commerciële rendabiliteit tot duurzaamheid en een grotere betrokkenheid van fans. De inzichten en innovatieve toepassing van technologie, met name het gebruik van data, maakt golf niet alleen toegankelijker en aantrekkelijker, maar zorgt er ook voor dat The Open klaar is om nog vele jaren in de schijnwerpers te staan. De digitale oplossingen zoals de NTT DATA Wall geven een nieuwe wending aan faninteractie tijdens The Open, terwijl de Digital Human, Lottie, laat zien hoe de fanervaring van de toekomst eruit zou kunnen zien. Zo blijft de dynamiek van golf in de snel veranderende wereld van vandaag behouden.”
“NTT DATA zorgt voor een revolutie in de fanervaring tijdens The Open, zowel op als naast de baan, met geavanceerde technologie,” zegt Mona Charif, Global CMO bij NTT DATA Inc. “In samenwerking met The R&A creëren we verandering door onze expertise op het gebied van sport en entertainment toe te passen en onze nieuwste technologische ontwikkelingen te integreren. Van 5G-technologie tot digitale analyse, we maken diepere, meer dynamische inzichten mogelijk in elk aspect van het spel. Onze innovatieve samenwerking zal een blijvende impact hebben, niet alleen op de transformatie van de fanervaring, maar op de planeet. We ontwikkelen nieuwe methoden om duurzaamheidsinformatie en interactieve ervaringen te bieden en stellen hedendaagse normen voor de manier waarop sport het publiek wereldwijd kan betrekken, informeren en inspireren.”
Duurzaamheid naar The Open
Net als vorig jaar is duurzaamheid een belangrijk aandachtspunt voor NTT DATA bij The Open. In 2023 bood de NTT DATA Wall tot op de minuut nauwkeurige inzichten over duurzaamheid, zoals het gebruik van watertappunten op locatie, plasticbesparing door waterflessen te hergebruiken, reizen met het openbaar vervoer en de aankoop van maaltijden met een lagere CO2-uitstoot. Dit hielp fans te begrijpen hoe ze hun persoonlijke impact op het milieu kunnen verminderen en kunnen bijdragen tot een organisatie van een duurzamer kampioenschap door de R&A. Uit een gezamenlijk onderzoeksproject van The R&A, NTT DATA en Cardiff University, getiteld “Sports Events as Agents of Behaviour Change” bleek dat 80% van de fans het ermee eens was dat ze zich trots zouden voelen als ze bijdroegen aan het verminderen van de impact van golftoernooien op het milieu – een stijging van 10% ten opzichte van het voorgaande jaar. Daarnaast was 80% van de toeschouwers die de duurzaamheidsinzichten op de NTT DATA Wall zagen, het erover eens dat deze informatief, gemakkelijk te begrijpen en relevant waren.
Meer lezen