Het St. Michaël College in Zaandam heeft haar bestaande telefoniecentrale vervangen door NFON cloud-telefonie. Hiermee beschikt de middelbare school voor zo’n 1250 leerlingen over een flexibele telefonie-oplossing, waarmee ook alle 48 klaslokalen kostenefficiënt en optimaal bereikbaar zijn. De implementatie is uitgevoerd door Zetacom en werd in maart 2016 afgerond.
Dick Dompeling, directeur van NFON-distributeur Zetacom: “Bij modern onderwijs hoort moderne bereikbaarheid en het St. Michaël College is een schoolvoorbeeld van hoe cloudtelefonie onderwijs, docenten, leerlingen en hun ouders vandaag al eenvoudig, flexibel en volledig betrouwbaar ondersteunt. We zijn er bijzonder trots op dat we dit voor en met het St. Michaël College hebben mogen realiseren.”
Onderwijsinnovatie met cloudtelefonie
Het St. Michaël College is een onderwijsinstelling voor havo en vwo, waarin moderne technologie, zowel in de les als in de ondersteuning daarvan een belangrijke rol speelt. Omdat zowel de bestaande telefooncentrale als de beheerder daarvan de pensioenleeftijd naderden, startten hoofd ICT en docent wis- en informatiekunde Kees Vleeming en hoofd systeembeheer Elyes Khechana de selectie van een nieuwe telefonie-oplossing. Centraal in het programma van eisen was behoud van bestaande functionaliteit, inclusief de bereikbaarheid van alle 48 klaslokalen, die via een aparte interne centrale liep. Na een selectieperiode waarin bij vier partijen offertes werden aangevraagd en twee leveranciers op basis daarvan hun oplossing mochten presenteren koos het St. Michaël College voor Zetacom die het cloudtelefonie-platform NFON voorstelde. Khechana licht toe: “Zetacom zette de persoonlijke benadering en expertise om in een uitermate flexibel aanbod waarin NFON ons alle gevraagde functionaliteit inclusief een elegante oplossing voor het interne telefonievraagstuk bood.”
Geen risico met bereikbaarheid
In de implementatiefase werd de toekomstige oplossing inclusief toestellen in nauwe samenwerking met Zetacom uitvoerig getest. Ook werd de nodige aandacht besteed aan de netwerkinfrastructuur. Hierbij werd er zowel voldoende capaciteit voor streaming video gerealiseerd als een deel van de internetlijn gereserveerd voor de telefonie, om de bereikbaarheid van de onderwijsinstelling te garanderen. In maart 2016 ging het St. Michaël College live met de nieuwe telefonie-oplossing. Vleeming: “We hebben met NFON cloudtelefonie de telefonische bereikbaarheid gekregen die we wensten en terugkijkend zouden we niets veranderen aan de stappen die we hebben genomen. De service van Zetacom tijdens het hele proces was uitstekend en dat hebben we als bijzonder waardevol ervaren. Andere scholen met een telefooncentrale die tegen het einde van zijn levensspanne loopt geef ik wel de tip om op tijd te beginnen. Want met je bereikbaarheid wil je geen risico nemen.”