CNV Vakmensen behartigt de belangen van werkenden en niet-werkenden op het gebied van arbeid en inkomen. De vereniging heeft de arbeidsmarkt de laatste jaren flink zien veranderen. Was het vroeger nog vanzelfsprekend dat je lid werd van een vakbond, tegenwoordig moeten vakbonden hun uiterste best doen om leden te werven en te behouden. CNV Vakmensen koos voor een multichannel-strategie om leden en niet-leden zo specifiek mogelijk aan te spreken, op een manier die past bij die doelgroep.
De vereniging wilde verschillende kanalen gaan inzetten om haar doelstellingen te bereiken en zocht samen met partner theFactor.e naar de beste oplossing. De keuze viel op Sitecore als basisplatform. “Het Sitecore-platform is uitermate geschikt om informatie op maat aan te bieden”, zegt Albert Daverschot, Manager Marketing, Communicatie, Informatie en Sales van CNV Vakmensen. “Zijn modulaire karakter, de mogelijkheid tot koppeling met andere softwarepakketten en de personaliseringsopties waren doorslaggevend.”
CNV Vakmensen en een toegewijd team van theFactor.e ontwikkelden kanalen voor zowel leden als niet-leden. De online omgeving van de vereniging bestaat nu allereerst uit de website cnvvakmensen.nl. Daarnaast is er de persoonlijke MijnCNV-omgeving, waar leden gegevens over hun lidmaatschap, werk en andere informatie kunnen vinden. Het blogplatform NEXTNOW is gericht op jongeren. Aan de hand van aansprekende blogs maken zij daar kennis met het merk, de identiteit en de diensten van CNV Vakmensen. En dan zijn er nog de apps Vorstverlet en Koffiegeld. De eerste geeft medewerkers in de bouw antwoord op de vraag of het te koud is om aan het werk te gaan – in hun CAO staat namelijk dat zij dat niet hoeven als de gevoelstemperatuur lager is dan -6 graden Celsius. Mocht hierover een conflict ontstaan met de werkgever, dan biedt de app ook handvatten om daarmee om te gaan. Met de Koffiegeld-app berekenen en controleren medewerkers in de transportsector hun onkostenvergoeding van één- of meerdaagse ritten. Tot slot is er de community Jeachterban.nl. Hier kan iedereen – lid of niet-lid – vragen stellen over onder meer werk en inkomen en juridische zaken.
De implementatie van deze kanalen pakten CNV Vakmensen en theFactor.e op de SCRUM-manier aan. “Met Sitecore is het heel eenvoudig om het platform stap voor stap uit te breiden”, zegt Jorn de Vreede, UX-designer/Online Strateeg bij theFactor.e. “En het beheer van het platform is voor CNV Vakmensen een piece of cake vergeleken met het systeem waar de vereniging eerder mee werkte. Er zijn veel processen vereenvoudigd en dat vereist een andere mindset binnen de organisatie – ik ben er trots op dat dat gelukt is.”
De resultaten overtroffen alle verwachtingen van zowel CNV Vakmensen als theFactor.e. Zo werd het doel van duizend nieuwe leden veel eerder bereikt dan beoogd. Ook het aantal bezoekers, pageviews en CAO-downloads nam aanzienlijk toe en blijft nog altijd stijgen. Helaas kreeg CNV Vakmensen onlangs, maar wel ingecalculeerd, te maken met meer opzeggingen van leden als gevolg van een verandering in het contributiesysteem. Met het Sitecore-platform en advies van theFactor.e wist de vereniging de negatieve gevolgen echter flink te beperken. “Via de nieuwe kanalen konden we maximaal voorlichting geven en zaken uitleggen en het in de usability voor leden zo makkelijk mogelijk maken om hun nieuwe contributie te berekenen”, vertelt Daverschot. Inmiddels wijzigden al meer dan dertigduizend leden online hun inkomensgegevens ten bate van het nieuwe contributiesysteem. “Uit al deze resultaten blijkt wel dat we optimaal gebruikgemaakt hebben van de mogelijkheden die Sitecore biedt en de toegevoegde waarde van theFactor.e daarbij”, vult hij aan.
Doordat CNV Vakmensen via Sitecore nu verschillende databronnen aan elkaar koppelt, zijn de bestaande ledenprofielen verder te verrijken. Hierdoor kan de vereniging haar leden gepersonaliseerde content bieden – de volgende stap in dit omvangrijke project. Zo kan de vakbond al haar leden – ouderen en jongeren, werkenden en niet-werkenden – een optimale beleving bieden.
Uitdaging
• Nieuwe leden werven
• Bestaande leden bedienen met online tools
• Niet-leden waardevolle informatie bieden
Oplossing
• Sitecore 8
• Sitecore-module WeBlog
• Sitecore-module Web Forms for Marketers
• Communityplatform Telligent
• Twee mobiele apps
• Besloten MijnCNV-omgeving
Resultaten
• Meer dan verdubbeling van aantal bezoekers van cnvvakmensen.nl
• 120% meer online registraties
• 20% van de nieuwe leden is jonger dan 25
• 230% meer CAO-downloads