De Zonnebloem organiseert activiteiten en vakanties voor mensen met een fysieke beperking. De non-profitorganisatie richt zich op drie verschillende doelgroepen: mensen met een fysieke beperking (de hoofddoelgroep), vrijwilligers (want zonder kan de organisatie niet bestaan) en donateurs (want de Zonnebloem krijgt geen subsidies, maar is volledig afhankelijk van giften).
Met de oude website liep de organisatie tegen een aantal uitdagingen aan. “Het CMS werd niet verder doorontwikkeld door de partij die het systeem leverde”, vertelt Nils de Boer, online manager bij de Zonnebloem. “We wilden sprongen vooruit maken, maar werden beperkt door het verouderde CMS. Het bood bijvoorbeeld geen mogelijkheden voor personalisering, terwijl onze doelgroepen zelf elk wel aangeven andere informatie belangrijk te vinden.”
De organisatie stapte over op een ander CRM-systeem: Microsoft CRM. Dat was ook het moment voor een nieuwe website. Meerdere oplossingen passeerden de revue, en uiteindelijk viel de keus op Sitecore. De Boer: “Sitecore is ook op basis van .NET, wat perfect aansluit bij ons nieuwe CRM-systeem. Bovendien kunnen we met Sitecore onze doelgroepen gericht aanspreken door te werken met profielen en elke doelgroep bijvoorbeeld een ander bericht op de homepage laten zien.” Implementatiepartner Gengu ondersteunde het traject.
De twee partijen pakten de implementatie van Sitecore 8 op een SCRUM-manier aan. Eerst werd het contenttraject opgestart. “We schoonden de bestaande content op en namen de navigatie onder de loep”, zegt De Boer. “Want minder pagina’s betekent ook minder migreren. Daarbij stelden we de gebruiker centraal, die moet immers de benodigde informatie goed kunnen vinden. De tijd die dit traject in beslag nam, hebben we eerst onderschat. Het blijven bijwerken van de oude site, het plaatsen van content in het nieuwe CMS – mensen moesten het websitewerk naast hun gebruikelijke werkzaamheden doen. Daardoor liep de implementatie iets uit. Maar we gingen liever iets later goed live, dan dat we met haastwerk risico op fouten liepen. Uiteindelijk is de livegang perfect verlopen.”
Het meest trots is De Boer op de gebruiksvriendelijkheid van de nieuwe website. “Uiteindelijk maak je een website niet voor jezelf, en niet voor Google, maar voor je doelgroep. Als de bezoeker de site als gebruiksvriendelijk ervaart, dan is de missie geslaagd.” Daarnaast is hij blij dat de site volledig via een versleutelde SSL-verbinding wordt aangeboden. “Dat schept veel vertrouwen bij gebruikers, vooral als zij ervoor kiezen online een donatie te doen. SSL was voor ons een must en ik ben dan ook trots op de vlekkeloze implementatie.”
Waar bezoekers op de oude site snel afhaakten, bijvoorbeeld omdat ze niet meteen de juiste informatie konden vinden, ziet De Boer nu dat gebruikers langer op de website blijven. Ook het aantal mensen dat de site bezoekt vanaf een smartphone of tablet is fors toegenomen – en stijgt nog steeds. Bovendien steeg het aantal bezoekers uit organische zoekresultaten met 20 procent. Meer bezoekers die meer tijd besteden op de website betekent ook meer conversie. “Voor ons is een conversie het doen van een donatie, het kopen van een lot voor onze loterij of het aanmelden als nieuwe vrijwilliger of deelnemer”, vertelt De Boer. “De nieuwe generatie donateurs geeft liever incidenteel. Daar is onze website nu op ingericht. Donaties zijn bijvoorbeeld vanaf een mobiel device via iDeal te doen.”
Nog een voordeel van het werken met Sitecore vindt De Boer de stabiliteit. “In oktober vindt de trekking van onze jaarlijkse loterij plaats. Traditioneel leidt dat tot een enorme piek in bezoekersaantallen – iets wat de vorige website moeilijk aankon. We moesten toen een deel van de site bevriezen en die tijdelijk op een aparte omgeving hosten. Ook ons jaarverslag en de kerstkaartenwebshop waren extern gehost. Dit alles is nu gewoon te integreren met Sitecore. Daardoor is het platform beter te beheren en goedkoper.”