SAP Nederland beloont ieder jaar de meest succesvolle implementaties met een Quality Award. Philips Lighting werd in de categorie ‘Fast Delivery’ als winnaar uitgeroepen. PostNL en Stahl kregen respectievelijk het zilver en brons overhandigd.
Philips Lighting
De lichtmarkt ondergaat een grote technologische transformatie. En bij een moderne markt horen ook moderne serviceprocessen. Voor Philips Lighting reden om de bestaande systemen te vervangen door SAP Hybris Cloud for Service. SAP partner Acorel verzorgde de implementatie.
“Wij hebben ons getransformeerd tot marktleider in LED, connected lichtproducten, -systemen en -diensten”, vertelt Bart-Hendrik Huisman, Head of Customer Satisfaction bij Philips Lighting. “Dankzij de implementatie van SAP Hybris Cloud for Service kunnen we onze klanten beter helpen bij het beantwoorden van vragen die met onze nieuwe diensten gepaard gaan. De software helpt ons dus bij het volbrengen van de grootse transformatie.”
Huisman is ontzettend trots met de gouden award en ziet het als erkenning voor het hele projectteam. “Samen met Acorel en SAP hebben we onvoorstelbaar snel gewerkt. Doordat we de functionaliteit bijna volledig binnen de standaard hebben gehouden – en we de business écht bij het project hebben betrokken – konden we de tool veel verder uitrollen dan in eerste instantie het plan was. Met als resultaat: een oplossing waar de interne klant wereldwijd om staat te springen.”
PostNL
Een geïntegreerde rapportage van zowel de financiële als niet-financiële resultaten. Die doelstelling heeft PostNL in samenwerking met FPM Solutions bereikt door de consolidatie op SAP Business Planning & Consolidation (BPC). Daardoor kan het bedrijf nog beter gefundeerde beslissingen nemen, bespaart het tijd en kosten en realiseert het maximale waarde voor alle stakeholders. Het project behaalde zilver in de categorie ‘Fast Delivery’ tijdens de Quality Awards van SAP.
Volgens Dave Middelburg, Manager Group Reporting bij PostNL, is geïntegreerde rapportering een logische stap. “Niet-financiële (CR-)resultaten zijn zowel direct als indirect van niet te onderschatten waarde. Voor het milieu, onze medewerkers en klanten. Maar uiteindelijk ook voor het netto bedrijfsresultaat. Het is van groot belang dat we de CR-resultaten zo goed mogelijk meewegen in onze beslissingen, en dat ook onze controllers hierop kunnen aansturen. Daarvoor is een compleet, geïntegreerd en tijdig inzicht nodig in alle behaalde resultaten.”
Stahl
Om groei en andere toekomstige ontwikkelingen te kunnen faciliteren, had chemieconcern Stahl behoefte aan schaalbare consolidatieprocessen die zijn gebaseerd op betrouwbare en eenduidige cijfers: “De cijfers achter de consolidatie zaten niet volledig in ons financiële systeem, het consolidatiesysteem was verouderd en werd niet meer ondersteund”, vertelt Piet Bekkers, CIO bij Stahl. “De consolidatieprocessen kenden daardoor veel handmatige handelingen wat de betrouwbaarheid van de cijfers niet ten goede kwam.”
Voor Stahl aanleiding om wereldwijd te standaardiseren op SAP ECC. Voor een optimale integratie tussen accounting en reporting koos het chemieconcern als gebruiker van SAP ECC voor SAP Business Planning and Consolidation (BPC). Voor een optimale performance van BPC – met veel rapportages en data-invoerschema’s – besloot Stahl bovendien de overstap te maken naar HANA als onderliggende in-memory database.
De implementatie van BPC is in een kort tijdsbestek van zes maanden uitgevoerd in nauwe samenwerking met SAP-partners Finext en Plainwater. “Met de implementatie van BPC zijn we niet alleen naar een vernieuwd en schaalbaar proces voor consolidatie gegaan, maar hebben we ook een professionalisering van de financiële organisatie wereldwijd weten te realiseren”, bevestigt Bekkers. “Het gaat om de toekomstbestendigheid van de consolidatie van Stahl. Daarvoor zijn de betrouwbaarheid en kwaliteit van data belangrijk, en die zijn door de vergelijkbaarheid van de data sterk gestegen. Ook is de afsluiting veel sneller geworden. Dat was geen doel op zich, maar is wel mooi meegenomen.”