Mazars is gespecialiseerd in accountancy, belastingadvies en consultancy. Het bedrijf creëert vanuit kennis op deze vakgebieden kansen voor (internationale) ondernemingen, organisaties in de publieke sector, mkb-ondernemers en vermogende particuliere klanten. Mazars heeft tien vestigingen in Nederland, waar 46 partners en zeshonderd medewerkers werkzaam zijn. Deze Nederlandse vestigingen zijn onderdeel van de Mazars Groep, die actief is in 77 landen met 17.000 professionals.
Voor de ruim zeshonderd Nederlandse medewerkers is een hoog beschikbaar en betrouwbaar netwerk een eerste vereiste om goed hun werk te kunnen doen. “In onze sector is digitalisering ver doorgevoerd”, zegt Frank Keessen, IT Director bij Mazars in Nederland. “We zijn goed op weg in de richting naar een paperless office.” Zo bouwde Mazars in Nederland onder meer in eigen huis een nieuw digitaal platform voor interactie met al zijn klanten.
De tien Nederlandse vestigingen van Mazars zijn via een MPLS-WAN verbonden met twee actieve datacenters. Daarnaast maken de vestigingen gebruik van een datacenter in Frankrijk waar Mazars een Oracle-database host. Het bedrijf maakt voor WAN-acceleratie al langer gebruik van Riverbed Steelhead-appliances op de locaties. Om ook een beter inzicht te krijgen in het netwerk en de netwerkprestaties, zocht Mazars naar een oplossing voor Network Performance Management (NPM).
Op advies van IP Knowledge, Riverbed-partner en vaste netwerkleverancier van Mazars, vond bij de accountancyorganisatie een proof of concept (POC) plaats met Riverbed NetExpress. Deze NPM-oplossing voorziet in end-to-end netwerkmonitoring op basis van geavanceerde analytics, dependency mapping en reporting. NetExpress verzamelt en analyseert netwerkverkeer en is in staat om heel snel te bepalen waar een issue precies ontstaat.
“We hadden regelmatig te maken met performance-issues en we konden dan moeilijk de oorzaak pinpointen”, zegt Keessen. “Met de proof of concept wilden we vaststellen in hoeverre een NPM-oplossing ons op dit punt kon helpen. Dat is bijzonder goed verlopen. Riverbed NetExpress wist niet alleen actuele issues zo op te sporen dat we ze snel en efficiënt konden oplossen, maar keek ook verder vooruit en bracht ons op het spoor van issues die in de toekomst voor problemen zouden gaan zorgen. Hierdoor konden we maatregelen treffen, nog voor onze gebruikers last hadden van verstoringen en vertragingen.”
Enorme tijdbesparing
Na de succesvolle POC rolde IP Knowledge Riverbed NetExpress uit bij Mazars. Sindsdien is het opsporen van netwerkissues veel eenvoudiger geworden. “Wij hebben zeker zestig tot zeventig tijdwinst geboekt bij root cause analysis-activiteiten”, zegt Keessen. “Voorheen konden we dagen bezig zijn met het identificeren van een probleem. Gelukkig is dat voorbij. Dat is ook te danken aan de intuïtieve interface. De oplossing is snel onder de knie te krijgen, wat ook weer zorgt voor tijdbesparing. Een ander groot voordeel van NetExpress is het voorspellende karakter. Zoals al in de POC duidelijk bleek, kan NetExpress ver vooruitkijken en mogelijke problemen identificeren voordat gebruikers er last van krijgen. Tot slot sluit de oplossing naadloos aan op de Riverbed SteelHead-appliances. Dat vermindert de complexiteit in onze infrastructuur. Wij streven naar zoveel mogelijk standaardisatie in ons netwerk en dat is met deze oplossingen mogelijk.”
Uitdagingen
• Groeiende afhankelijkheid van een optimaal beschikbare infrastructuur door toenemende digitalisering
• Meer en beter inzicht in performanceproblemen in het netwerk
Oplossing
Riverbed NetExpress, gecombineerd met Riverbed Steelhead
Voordelen
• Zestig tot zeventig procent tijdwinst bij het pinpointen van oorzaken van netwerkperformanceproblemen
• Meer en beter inzicht in mogelijke problemen in de toekomst door hoogwaardige analyse- en voorspellende functionaliteit