Van Duijnen Horeca Service wil zijn dienstverlening graag zo efficiënt en duurzaam mogelijk inrichten. Het fleetmanagementsysteem dat ze sinds 2005 gebruikten was verouderd en ongeschikt voor doorontwikkeling. Ze moesten dus op zoek naar iets nieuws. Ze hebben gekozen voor Optidrive360 van TomTom Telematics. Dat helpt medewerkers om zuiniger te rijden én om hun afspraken efficiënter te plannen.
Het bedrijf
Sinds de oprichting in 1941 is Van Duijnen Horeca Service uitgegroeid tot een van de grootste technische dienstverleners voor horecabedrijven. Van intieme restaurants en cafés tot grote locaties als de Ziggo Dome; de monteurs van Van Duijnen komen overal. “Onze dienstverlening is heel breed, in de Ziggo Dome hebben we bijvoorbeeld de drankvoorziening volledig geautomatiseerd. Dat is een complexe installatie, met 65 barren en 10 kilometer leiding. Met Van Duijnen Koffie leveren we daarnaast koffieautomaten en aanverwante producten voor het bedrijfsleven”, vertelt directeur Paul Kragten. “Voor onze technische dienst beschikken we over een vloot van 55 bedrijfswagens, met nog zo’n 25 personenauto’s voor de mensen in de buitendienst. Die rijden door het hele land en maken dus behoorlijk wat kilometers.”
De uitdaging
Paul Kragten, directeur Van Duijnen Horeca & Koffie: “We willen onze dienstverlening graag zo efficiënt en duurzaam mogelijk inrichten. Klanten verlangen dat ook van ons. Onze eigen koffie branden we bijvoorbeeld CO2-neutraal en ook op gebied van logistiek hebben we veel verbeterd. Uit oogpunt van duurzaamheid en hebben we voor ons wagenpark bewust gekozen voor dieselauto’s met een lage CO2-uitstoot en we hebben kritisch gekeken naar de planning van onze monteurs en salesmensen. Daaruit kwam onder meer naar voren dat niet alle ritten even efficiënt worden gepland. Er waren een aantal zaken nodig om dat te veranderen: een cultuurverandering onder onze mensen, draagvlak en een systeem dat ons het noodzakelijke inzicht in het wagenpark zou geven. Het fleetmanagementsysteem dat we sinds 2005 gebruikten was verouderd en ongeschikt voor doorontwikkeling.”
De oplossing
Kragten: “Uiteindelijk hebben we gekozen voor Optidrive360 van TomTom Telematics. Dat helpt onze medewerkers om zuiniger te rijden én om hun afspraken efficiënter te plannen. Zo besparen we brandstof en rijden we aanzienlijk minder kilometers. Bijkomend voordeel is dat we nu op elk moment van de dag kunnen zien waar onze monteurs zich bevinden, wat soms handig is als zich bij een van onze klanten een acute storing voordoet. Maar het mooiste is dat onze mensen met Optidrive360 zelf gebruik kunnen maken van een app waarop ze precies hun eigen ritten en rijprestaties kunnen inzien. Die bewustwording is het allerbelangrijkst. We hebben ook een interne wedstrijd georganiseerd om zuinig te rijden te gaan belonen. Medewerkers komen alleen op de scorelijst bij een score van 7 of hoger. We zien nu ook dat mensen elkaar op een leuke manier aanspreken op hun rijgedrag. Dat heeft zeker resultaat, we hebben een enorme efficiencyslag gemaakt. Over het eerste kwartaal hebben we al zo’n 10% brandstof bespaard. We zijn nog maar net begonnen, maar ik durf te stellen dat we onze doelstellingen met dit systeem zeker gaan halen.”