In de afgelopen jaren kozen organisaties steeds vaker voor de toepassing van online marketing, om op die manier een zo breed mogelijk publiek te bereiken. Vaak gedreven door de groeiende concurrentie op het internet; het aantal bedrijven dat uitsluitend online actief is nam fors toe. Toch blijkt dat online marketing lang niet altijd per definitie de beste keuze is om het bedrijfsresultaat te verbeteren. Aangeraden wordt om te kiezen voor een mix van traditionele- en online marketing.
Denk bijvoorbeeld eens aan het nut van visitekaartjes maken, om deze tijdens een grote bedrijfsbeurs uit te delen aan andere ondernemers. Het helpt je netwerk uit te breiden, waaruit je op een later moment wil kunnen putten. In dit artikel lees je meer over de combinatie van online- en offline marketing.
Offline marketing heeft een persoonlijk karakter
De toepassing van offline marketing, zoals het uitdelen van visitekaartjes of bijvoorbeeld het huis-aan-huis verspreiden van flyers, heeft een persoonlijk karakter. Het weggeven van een visitekaartje gaat vaak gepaard met een kort gesprek. Om die reden is ook het uitdelen van goodies op zo’n beurs interessant. Zodra je een goodiebag aan een bezoeker geeft, kun je deze meer vertellen over de producten en diensten die je als ondernemer aanbiedt. Wat maakt jouw organisatie uniek? Op welke manier kun je van meerwaarde zijn voor de bezoekers op het evenement? Waar vindt men meer informatie over je dienstverlening en producten? Enzovoorts.
Tip: keycords, notitieblokken en bijvoorbeeld pennen bedrukken goedkoop kan bij verschillende Nederlandse partijen. Zorg dat de gekozen kleuren en stijl passen bij je huisstijl.
Toon je maatschappelijke betrokkenheid met traditionele marketing
Dat persoonlijke karakter van offline marketing zit ook in de maatschappelijke betrokkenheid, die je hiermee aan kunt tonen. Kies bijvoorbeeld voor het sponsoren van een sportvereniging in de regio. In ruil voor de financiële steun die je zo’n organisatie biedt, plaatsen zij een grote banner met je logo of bedrijfsnaam langs de kant van het veld. Het bord maakt dat je bedrijf opvalt bij het lokale publiek, wat je naamsbekendheid ten goede komt.
Ten tijde van de pandemie kozen consumenten heel bewust voor het afnemen van producten en diensten bij lokale ondernemers, om hen te steunen. Die trend heeft zich in de jaren erna doorgezet. Met het verbeteren van je lokale naamsbekendheid speel je hier als ondernemer slim op in. Het komt je bedrijfsresultaat daarmee ten goede.