Met zijn kenmerkende prikkelende scènes en verslavende verhaallijnen weet het genre-mixende ‘romantasy’ talloze fans te verleiden om hun volgende grote leesverslaving te zoeken via tijdschriften en sociale media. Terwijl streaminghits zoals Bridgerton de aandacht trekken, bewijst het romantasy-genre de kracht van het geschreven woord om de verbeelding van fans wereldwijd aan te wakkeren.
Uit internationaal onderzoek van de digitale tijdschriften- en krantenapp Readly blijkt dat zoekopdrachten gerelateerd aan het romantasy-genre een absoluut hoogtepunt hebben bereikt. Dit duidt op een brede behoefte aan verhalen over feeën en draken, met een vleugje smeuïge romantiek.
In 2024 zien we een enorme toename in zoekopdrachten naar deze titels, wat wijst op een collectieve hunkering naar verhalen die ontsnapping, avontuur en diepe emotionele verbinding bieden – elementen waar romantasy rijkelijk in voorziet. Magazines en grote publicaties zoals New York Magazine en HELLO! merken deze trend op en reageren met meer content over de populairste romantasy-titels.
Er was een tijd waarin tijdschriften en publicaties een bloeiende cultuur van romantiek- en fantasiefictie ondersteunden, met populaire wekelijkse en maandelijkse rubrieken van de toonaangevende auteurs van die tijd. Als brug tussen de literaire wereld en lezers speelden zij een cruciale rol in het begeleiden van lezers door het enorme landschap van nieuwe auteurs en recente releases.
Tijdschriftuitgevers laten nu kansen liggen om in te spelen op de liefde van lezers voor romantiek. Hoewel er geen tekort is aan uitstekende boeken om uit te kiezen, zijn seriële verhalen in tijdschriften bijna volledig verdwenen.
Met wortels in young adult-fictie, brak romantasy voor het eerst door als cultureel fenomeen met bestsellers zoals de Twilight-serie en The Hunger Games. Dankzij een bloeiende gemeenschap van fanfictieschrijvers en fans zijn eerder ondergrondse genres snel doorgedrongen tot het mainstream bewustzijn. Dit leidde tot het grote succes van titels als Fifty Shades of Grey, dat begon als een vervolg op Twilight, Fourth Wing van Rebecca Yarros, en de ACOTAR-serie van Sarah J. Maas.
De diepe behoefte van lezers aan vernieuwing en prikkeling, in combinatie met de democratiserende kracht van het internet, heeft uiteindelijk gezorgd voor de transformatie van een niche-genre tot een mainstream succes. Gewapend met een toetsenbord en een internetverbinding zijn romantasy-liefhebbers van anonieme internetchatrooms verschoven naar het uitoefenen van een enorme culturele invloed en hebben ze de manier veranderd waarop de reguliere media met boeken omgaan. En de miljoenen verkochte boeken en talloze Netflix-vertalingen suggereren dat de vraag naar romantasy nog lang niet op zijn hoogtepunt is.
Hoewel tv-series en films op zichzelf gewaardeerd zijn, laat de opkomst van het lezen zien dat boeken de kracht hebben om de verbeelding te prikkelen en een totaal meeslepende ervaring te bieden die moeilijk te evenaren is.
Jongere lezers trekken massaal naar TikTok om aanbevelingen te delen, recensies te geven en boekthema’s te bespreken binnen een levendige en actieve gemeenschap van mede-boekenliefhebbers. Net als bij elke andere online gemeenschap, houden romantasy-fans ervan om plottheorieën uit te wisselen, hun reacties te delen en bronmateriaal te analyseren. Sociale goedkeuring online heeft ook het effect dat de zichtbaarheid en interesse in nieuwe auteurs wordt vergroot.
Lezers die normaal niet in de sci-fi- of fantasyschappen zouden komen, zijn nu dol op de winnende formule van high fantasy en verboden liefde, en ze schamen zich er niet voor om het toe te geven. De heldinnen van Sarah J. Maas zijn bijvoorbeeld complex maar herkenbaar; vooral zijn ze empowered om hun seksualiteit te omarmen en in hun krachten te groeien naarmate hun verhaallijnen zich ontvouwen.
Wat duidelijk is, is dat wat vroeger als ‘trashy’ literatuur werd gezien, nu stevig zijn intrede heeft gedaan in de mainstream. Romantasy’s enorme schare fans dwingt traditionele media om hen op een grote manier te erkennen. De escapistische en opwindende verhalen van romantasy zijn perfect voer voor BookTok — de boekencommunity van TikTok die een verbluffende 200+ miljard views heeft verzameld — en hebben gesprekken aangewakkerd in zowel gevestigde kranten als tijdschriften.
Mainstream media, die niet langer de enige curatoren van cultuur en smaak zijn, hebben zich aangepast door meer aanbevelingen en recensies te presenteren van toonaangevende critici en influencers, speciaal gericht op de groeiende interesse in romantasy en aanverwante genres.
Vandaag de dag heeft de wisselwerking tussen tijdschriften, digitale platforms en sociale-mediacommunities zoals BookTok de manier waarop mensen literatuur ontdekken en ermee omgaan, herdefinieerd. Bij Readly zijn we enthousiast om te zien hoe dit zich verder ontwikkelt.
De boekenindustrie bloeit dankzij deze trend en tijdschriftuitgevers kunnen zeker hun succes emuleren door in te spelen op de honger van lezers naar romantasy. Als we naar de toekomst kijken, is het duidelijk dat de sterk sociale dynamiek van romantasy-lezers een krachtige invloed zal blijven uitoefenen op onze culturele gesprekken over boeken voor lange tijd. Dit is een baken van hoop voor de uitgeversindustrie, die nog steeds worstelt met de uitdagingen van de digitalisering.