Anno 2018 zijn er meer stemmenbureaus dan ooit. De één is gespecialiseerd in voice-overs voor grote film producties, terwijl het andere stemmenbureau weer meer gericht is op de grote volumes van het bedrijfsfilms inspreken. Maar welk stemmenbureau past het best bij jouw behoefte? We nemen de opties nader onder de loep.
Eerst een stukje geschiedenis. Want de voice-over branche ziet er anno 2018 heel anders uit dan 40 jaar geleden. De democratisering van de (nieuwe) media heeft uiteraard ook zijn invloed gehad op Nederlandse stemacteurs. Van oudsher waren stemmenbureaus vooral een standaard Nederlandse voice over agency die maar een zeer beperkt aantal stemmen vertegenwoordigden. Hierdoor kon het voorkomen dat er in één reclameblok vaak dezelfde stemacteur meerdere keren was te horen. Goede business dus voor de stemacteurs in kwestie. Deze situatie speelde vanaf eind jaren ’70 tot eind jaren ’90 en kan niet los worden gezien met de opkomst van het internet en goedkopere voice-over opnamesets.
Zelfstandige stemacteurs
Door het internet konden zelfstandige stemacteurs ook zichzelf op de kaart zetten met een representatieve website voorzien van de meest actuele voice-over demo. Tegelijkertijd was een uitgebreide studio voorzien van 19 inch apparatuur niet perse een must. Digitale voice-over software was namelijk standaard voorzien van dure analoge audio-apparatuur in de vorm van digitale audio plug-ins. Hierdoor kon een tech-savvy stemacteur soms al een hogere kwaliteit leveren dan de opnamestudio van weleer.
Nederlandse stemmenbureaus
Al deze ontwikkelingen hadden ook zijn invloed op de Nederlandse stemmenbureaus, die zich in rap tempo gingen specialiseren. Zo zijn er anno 2018 stemmenbureaus met een eigen opnamestudio die bekende Nederlanders vertegenwoordigen. Deze BN’ers hoeven door de opnamestudio van hun agency niet zelf in het bezit te zijn van een voice-over faciliteit. Het bureau regelt vervolgens de voice-over boekingen en stemt een opnamemoment met de stemacteur af.
Voice-over software
De grote groei zit echter op het gebied van online video, ook wel bedrijfsfilms genoemd in jargon. Vooral sinds de opkomst van social platforms zit online video in de lift. Zo zijn er inmiddels zelfs softwarepakketten waar men zonder enige studie zelf een video in elkaar kan zetten met een softwarematige voice-over. Toch klinkt dit nog steeds erg goedkoop, en wordt door grotere bedrijven niet massaal als optie overwogen.
Besparen op studiohuur
De meeste bedrijfsfilms worden vaak door een extern productiebureau opgeleverd, of door grotere bedrijven door een in-house video-editor. Deze bestelt dan tegenwoordig online zijn gewenste stemacteur. Dit is mogelijk doordat de grootste groep voice-overs tegenwoordig is aangesloten bij een online voice-over of stemmenbureau. Het grote voordeel voor de opdrachtgever is dat wordt bespaart op de externe studiohuur van soms wel enkele honderden euro’s per opname, terwijl een stemacteur nog steeds voldoende verdient.
Snelle voice-over casting
Ook kan een stemacteur meerdere opnames per dag inplannen, doordat boekingen van vanuit de eigen homestudio worden ingesproken. Dit maakt het vak dan ook interessant voor vele freelancers. Maar juist door dit grote aanbod is een stemmenbureau ook in 2018 onmisbaar: zij cureert uiteindelijk het meest ideale aanbod van voice-overs en stemacteurs voor haar opdrachtgevers. Dit komt de snelheid van een voice-over casting sterk ten goede.