Het antwoord op de vraag ‘Hoe kom ik tot optimale informatiebeveiliging?’ ligt in de bevordering van het risicobewustzijn en een positieve gedragsverandering bij de medewerkers in een organisatie. Optimale security awareness leidt tot een significante afname van beveiligingsincidenten. Motiv introduceert daarom de ‘Security Awareness Virtual Reality Experience’, een innovatieve toepassing van VR-technologie ter bevordering van security awareness. Op 5 en 6 april 2017 presenteert Motiv tijdens The Digital Dutch 2017, hét event over digitale transformatie, voor het eerst de nieuwe toepassing.
Meer dan de helft van de beveiligingsincidenten bij organisaties wordt veroorzaakt door menselijk handelen. Gebruikers worden slachtoffer van cybercriminelen doordat zij zich onvoldoende bewust zijn van de risico’s van hun acties of door verkeerd handelen. Sinds kort riskeren organisaties bij verwijtbaar lekken van persoonsgegevens (datalekken) forse boetes van de overheid. Deze boetes kunnen bij herhaling oplopen tot maar liefst €20 miljoen of 4 procent van de wereldwijde jaaromzet.
Naast het voorkomen van datalekken, nemen bedrijven diverse maatregelen om kritische bedrijfsprocessen te beveiligen en intellectuele eigendommen en klantgegevens te beschermen. Enerzijds door het implementeren van technische oplossingen voor het signaleren en voorkomen van beveiligingsincidenten, anderzijds door het uitvaardigen van beveiligingsbeleid, instructies en richtlijnen voor medewerkers over de gewenste omgang met informatie en informatiesystemen. Dit slaagt echter alleen wanneer mensen er het belang van inzien, risico’s goed weten in te schatten en de verleiding weerstaan om het toch ‘niet te doen’.
Vincent Kalkhoven, Directeur Business Innovation & Development bij Motiv: “VR-learning heeft zich al in diverse sectoren bewezen als een effectief leermiddel. Ervaringen die je beleeft, worden op een andere manier door de hersenen verwerkt dan informatie die je bijvoorbeeld via een brochure tot je neemt. Door een persoon de mogelijke gevolgen van zijn of haar onveilig handelen te laten ervaren, wordt maximale impact bereikt. Deze VR experience kan worden ingezet in bredere bestaande security awareness-programma’s. Graag gaan wij tijdens The Digital Dutch 2017 hierover de dialoog aan.”
Ton de Haan, Managing Director bij VR Storytellers: “Motiv is het eerste dienstverlenende bedrijf in Nederland dat Virtual Reality gebruikt als communicatietechnologie, om mensen securitybewust te maken. In een volgende stap wil het bedrijf VR gebruiken om als leermiddel in te zetten. Dit is nog niet eerder vertoond in Nederland. In overleg is het mogelijk om nieuwe storylines te ontwikkelen die naadloos aansluiten op de belangrijkste risico’s binnen de bedrijfsvoering. Hierdoor is de herkenbaarheid erg groot en leidt de ervaring van de impact tot een groter risicobewustzijn en op termijn tot gewenst gedrag.”
Deze innovatieve vorm van het creëren van risicobewustzijn is door Motiv toegevoegd aan haar security awareness portfolio binnen een geïntegreerd programma. Dit bestaat verder uit security workshops, consultancy, poster- en e-mailcampagnes, security assessments en online computer based-trainingen.
The Digital Dutch 2017
De ‘Security Awareness Virtual Reality Experience’ wordt voor het eerst gepresenteerd tijdens The Digital Dutch 2017, in Hangaar 2 te Katwijk op 5 en 6 april 2017. Meer informatie is beschikbaar via: https://www.motiv.nl/events/motiv-events/the-digital-dutch-2017.