Dit weekend strijden de Formule 1-teams weer om WK-punten tijdens de Formule 1 Heineken Dutch Grand Prix in Zandvoort. Zevenvoudig wereldkampioen Mercedes-AMG Petronas Formule 1 gebruikt oplossingen van TIBCO voor, tijdens en na de race om de prestaties te monitoren, aanpassingen door te voeren en net die ene fractie van een milliseconde sneller te zijn dan concurrenten.
Concurrentievoordeel dankzij data
De Formule 1 is een van de meest competitieve, technologie-intensieve sporten ter wereld waarbij gegevens en analyses steeds belangrijker zijn geworden. De auto’s leveren enorme hoeveelheden data via honderden kanalen en het is aan de teams om het volume, de variëteit en de snelheid van hun data te begrijpen en dit om te zetten in een concurrentievoordeel. Het Mercedes-AMG Petronas F1 Team heeft geïnvesteerd in zijn mensen, data, analysetechnologie en computerresources. Het moest meer data verzamelen, begrijpen hoe die data verband hield met racesucces en deze data omzetten in bruikbare inzichten. Dit alles had weer invloed op het auto-ontwerp, de voorbereiding, de racestrategie en uiteindelijk de resultaten. Naast realtime dataverzameling en visuele analyse, gebruikt het team geavanceerde methoden voor dataverzameling en de meest geavanceerde kunstmatige intelligentie en machine learning-technieken.
Anticiperen in plaats van reageren
Het team koos TIBCO als partner vanwege de diepgaande technische expertise in het verbinden van ongelijksoortige systemen (connect), het verenigen van data (unify) en het voorspellen van resultaten met geavanceerde analyses (predict), waardoor het duidelijke resultaten levert via visualisaties. Het team gebruikt TIBCO Spotfire en TIBCO Data Science-software voor visuele inzichten en voorspellingen. Het team kan voorspellende algoritmen toepassen om te begrijpen welke veranderingen er zijn aangebracht tijdens eerdere races, zodat ze kunnen leren en voorspellen wat ze moeten doen bij toekomstige races. Vervolgens voeren ze grote hoeveelheden simulaties uit om de optimale auto-setup te krijgen én prestatietrends te ontdekken die het team helpen te reageren op wat het ziet tijdens een raceweekend. Een van de belangrijkste voordelen van TIBCO Spotfire is dat het team miljoenen simulaties met verschillende parametercombinaties kan uitvoeren – waarbij ook rekening wordt gehouden met omgevingsfactoren zoals veranderingen in het weer of op het circuit – om zich voor te bereiden op een raceweekend. Bovendien kan het team met TIBCO Streaming-software razendsnel realtime data analyseren zodat ze grote datavolumes kunnen doorzoeken om trends te ontdekken en betere beslissingen te nemen.
Voor, tijdens en na de race
“Naarmate de race dichterbij komt, moeten we de specifieke wagen optimaliseren”, zegt Michael Taylor, IT director, Mercedes-AMG Petronas Formula One Team. “Totdat we heel dicht bij de race-datum komen, hebben we moeite om de exacte condities te voorspellen, dus voeren we veel simulaties uit op allerlei parameters – zoals bandengrip, bandentemperatuur, grip op het circuit – zodat we goed voorbereid bij het circuit aankomen”.
Het team probeert niet alleen de beste auto-setup te voorspellen, het moet het strategieteam, de monteurs en de coureurs ook een aantal alternatieven bieden waarop ze over kunnen stappen tijdens de race, mocht dat nodig zijn. Met behulp van realtime data kan het team hierop inspelen, in een fractie van een seconde beslissingen nemen en betere keuzes maken, wat zich weer doorvertaalt in een snellere tijd op het circuit. Na afloop analyseert het team de tijdens de race gegenereerde data om te bekijken of de prestaties waren zoals verwacht en zo niet, waardoor dat dan kwam. Deze data en inzichten kunnen weer gebruikt worden om de volgende races nog succesvoller te laten zijn. Kortom: data wordt omgezet in informatie en informatie in kennis, om zo de betrokkenen tijdig van kennis te voorzien en succesvol te zijn.
Lees hier meer over TIBCO en het Mercedes-AMG Petronas Formula One Team.