Volgens een studie van The Future Foundation, in opdracht van Google, gaan organisaties nu een ‘beslissend decennium’ in, waarin de werkplek radicaal verandert. Het delen en ontwikkelen van ideeën zal sterk toenemen dankzij nieuwe mogelijkheden om online samen te werken.
Het onderzoek bestudeert hoe nieuwe technologieën de manieren van (samen)werken beïnvloeden, binnen ontwikkelde economieën. Het laat zien dat nieuwe technologie creativiteit en productiviteit van medewerkers sterk verhoogt. Ook de rol van HR- en IT-managers zal veranderen. Dit betekent wel dat organisaties bewust moeten inspelen op culturele en organisatorische veranderingen. Aan het onderzoek hebben ruim 3500 mensen meegewerkt, waaronder 13 experts op het gebied van innovatie en bedrijfstransformatie, uit Europa, de Verenigde Staten en Japan.
Cultuur van inbreng
De studie toont nadrukkelijk aan dat samenwerking en innovatie sterk met elkaar samenhangen. Hoe meer werknemers de gelegenheid hebben om samen te werken, hoe meer ideeën zij zullen bijdragen. De correlatie is maar liefst 81 procent. Tegelijkertijd wordt duidelijk dat veel organisaties de nieuwe technologieën, die samenwerking mogelijk maken, nog moeten omarmen. Slechts 12 procent van de ondervraagde kenniswerkers was tevreden met de technologie die op het werk beschikbaar was. Bijna de helft, 44 procent, geeft te kennen in hun persoonlijke leven te beschikken over betere technologieën.
Adrian Joseph, Managing Director van Google Enterprise EMEA, een van de opdrachtgevers van het onderzoek, licht toe: "Meer dan de helft van de ondervraagde IT-managers geeft aan dat hun organisatie niet het potentieel bereikt dat met online samenwerkingstools voorhanden is. De grootste belemmeringen hierbij zijn het gebrek aan visie van het senior management en de noodzaak van financiering en investeringen. Deze problemen moeten worden opgelost als bedrijven innovatie willen bevorderen. Het vermogen om ideeën en innovatie tot bloei te brengen heeft grote invloed op de manier waarop producten en diensten op de markt komen, bedrijven gestructureerd zijn, banen gecreëerd worden en talent beloond wordt."
Beloning en waardering
De studie toont bovendien aan dat het stimuleren, motiveren en belonen van het genereren van ideeën grote uitdagingen blijven voor bedrijven. 45 procent van de ondervraagden heeft het liefst een financiële beloning voor creatieve ideeën, 39 procent het liefst erkenning voor hun prestaties. Daarnaast geeft 58 procent aan dat ze meer creatieve ideeën zouden indienen als ze dachten dat ze er voor beloond zouden worden.
Nieuwe technologieën en sociale netwerken
Bij het introduceren van nieuwe technologieën overheerst bij de meerderheid van de ondervraagden een gevoel van empowerment, enthousiasme en tevredenheid. Slechts 8 procent houdt naar eigen zeggen het tempo van technologische innovatie niet bij.
Zakelijke social netwerktools worden de norm en omdat samenwerking toeneemt, zullen er meer gevarieerde en rijke zakelijke netwerken worden gebouwd. Dit kan een uitdaging zijn voor bedrijven die willen dat hun medewerkers zich alleen op hun kerntaken concentreren.
Grenzen
Van de respondenten verwacht 40 procent dat de grenzen tussen werk en privé in het komende decennium steeds meer zullen vervagen. Deze ontwikkeling zal een prioriteit worden voor organisaties, overheden en individuele medewerkers. In een steeds technologisch wordende wereld waarin iedereen met elkaar verbonden is, moeten werknemers beschermd worden tegen overwerk. HR-managers verwachten dat de e-lancer, de freelancer die voor zijn werk volledig afhankelijk is van online technologie, sterk aan belang wint. Dit resulteert in zeer gemotiveerde en creatieve medewerkers, maar vraagt tegelijkertijd extra maatregelen om de betrokkenheid bij de eigen organisatie en de onderlinge samenhang te waarborgen. Ook hier kunnen sociale netwerken weer een belangrijke rol spelen. 57 procent van de ondervraagden geeft aan veel waarde te hechten aan de gezelligheid van het kantoor en wil ten minste een deel van de tijd doorbrengen met collega’s.