Amsterdam – Dat informatie en communicatie in de zorgverlening een cruciale rol vervult, is niet nieuw. Mobiele App’s gaan hierin in korte tijd veel veranderen, voorspellen de initiatiefnemers van Behandelcoach.
De tablet werd geïntroduceerd in april 2010, het smartphone gebruik was toen al groeiende en het computergebruik met PC tanende. Nu ruim zes jaar later zijn Smartphones en Tablets niet meer weg te denken uit ons leven. Fysieke post via de brievenbus is verleden tijd en we communiceren via social media met WhatsApp en Facebook. 24 uur per dag, 7 dagen per week zijn we verbonden met het internet en onderhouden we het contact met de buitenwereld.
Nederland voorop! Doordat Nederland een relatief kleine geografische oppervlakte bestrijkt, zijn we in staat geweest iedereen te voorzien van goed en snel internet. Nederland pakt hiermee, Europees gezien zelfs een koppositie met een landelijke dekking van meer 98%. Daarbij komt dat we van nature nieuwsgierig zijn en open staan voor innovaties. Internet is net als water, gas en elektriciteit en daarmee niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven.
App’s in de Zorg:
De Zorg loopt traditioneel niet voorop als het gaat om het invoeren van snelle veranderingen. En juist ook hier biedt, ‘Internet of Things’ ongekende mogelijkheden. Minister Schippers, stelde onlangs nog dat zij verwacht dat over 5 jaar de parkeerplaatsen bij de Nederlandse ziekenhuizen vrijwel leeg zullen staan. Door het digitaal communiceren met patiënten kan de patiënt beter worden bediend en dichter worden betrokken bij de behandeling. Dit zal de komende jaren van grote invloed zijn op patiëntgerichte zorg en Shared Desicion Making.
Momenteel is er een enorme toename aan App’s in de zorg. Als je de innovatietheorie van Rogers volgt, kun je zelfs spreken van een ‘hype’. De theorie stelt dat iedere hype, na de enorme opmars een dip kent. Na de dip kun je pas zien op welk niveau de markt stabiliseert en welke waarde werkelijk wordt toegevoegd. De huidige Zorgmarkt zit momenteel in de ‘hype’ fase en is nog zoekende, hoe en waar precies App’s kunnen worden toegepast.
Behandelcoach, ontwikkelaar en aanbieder van een platform waarmee zorgverleners (digitaal) kunnen communiceren met patiënten, stelt dat; door aan patiënten gerichte (behandel)informatie aan te bieden op de juiste momenten in de behandelcycli, dat de patiënt beter is voorbereid, de behandelaar een beter geïnformeerde patiënt krijgt en het zorgproces daardoor aanzienlijk efficiënter verloopt.
Om dit waar te maken levert Behandelcoach vanuit hun platform een patiënten App, met daarin praktische functies; als een agenda met daarin een overzicht van de geplande (behandel)afspraken, routeplanner, notitieblokje voor het voorbereiden van vragen en de mogelijkheid om het gesprek met de arts (of delen hiervan) op te kunnen nemen.
Het Behandelcoach platform en de App synchroniseert de gegevens automatisch vanuit de informatiesystemen van het ziekenhuis, waardoor de App, zonder extra handmatige handelingen altijd up-to-date wordt bijgehouden. Hierbij wordt geavanceerde encryptie technologie toegepast, waarmee de gegevens veilig, binnen de wettelijke gestelde kaders van de bescherming persoonsgegevens worden uitgewisseld.
Binnen 3 maanden in te voeren in uw ziekenhuis:
Invoering in een ziekenhuis kan binnen 3 maanden, waarmee het ziekenhuis dan de beschikking krijgt over een eigen patiënten App. Behandelcoach hanteert hierbij een unieke methode, waarbij alle reeds beschikbare (behandel)informatie die in het ziekenhuis aanwezig is, zoals; brochures, flyers, instructievideo’s en eventuele aandoeningspecifieke (eHealth) App’s, worden mee- geconfigureerd in het Behandelcoach platform. Hierdoor komt de informatie (nu nog vaak per papier gedistribueerd), digitaal beschikbaar in de App van de patiënt. Het ziekenhuis en de behandelaar behouden hiermee grip op welke informatie op welk moment beschikbaar wordt gesteld aan patiënten.
Gebruikers ervaring:
Patiënt: Met de App van Behandelcoach voel ik me een gelijkwaardige gesprekspartner; ik heb meer regie in het gesprek met mijn behandelaar, ik hoef niet meer bang te zijn dat ik instructies vergeet en ben beter voorbereid. Alle informatie kan ik op ieder moment, waar en wanneer ik maar wil weer oproepen!’
Behandelaar: ‘Fijn dat mijn patiënt al voorgeïnformeerd is en kennis heeft van de behandeling, ik kan mij hierdoor beter focussen op de zaken die voor mijn patiënt belangrijk zijn. Voorheen moest ik mijn uitleg vaak herhalen, met Behandelcoach volstaat dit met één keer!’
Zorgorganisatie: ‘Met de Behandelcoach oplossing hebben wij concreet invulling kunnen geven aan eHealth. Invoering leidt direct tot substantiële afname van het telefoonverkeer en no-shows zijn met meer dan de helft gereduceerd! De App levert ons veel voordeel op en is eenvoudig ziekenhuisbreed in te voeren.
Toekomst:
In de nabije toekomst zal eHealth een grote vlucht nemen in de zorgverlening. App’s zullen worden ingezet om meetwaarden, door patiënten zelf te laten opnemen en de resultaten hiervan direct mee te nemen in adviesgespreken met de specialist. Bij zogeheten afspraken ‘zonder verrichting’, bepaalt de patiënt zelf, of de afspraak op afstand moet plaatsvinden via een videogesprek of in een face-to-face gesprek in het ziekenhuis. Shared Decision Making zal snel het takenpakket van de behandelaar verder uitbreiden, waarmee naast de rol van behandelaar ook de adviseursrol concreet inhoud zal krijgen. De kwaliteit van leven zal de komende jaren belangrijker worden dan sec. de duur van leven. De zorgverlening staat aan de vooravond van grote veranderingen. Het beschikbaar hebben van juiste informatie op de juiste momenten, vormt hierin een cruciale rol.