Om online actief te zijn als verkoper is van velen de eerste reflex om te starten met een webshop. Een logische keuze maar ook ééntje die behoorlijk arbeidsintensief is. Een webshop moet niet alleen gemaakt worden, het moet ook onderhouden én geüpdatet worden. Daarnaast is de technische kant van een webshop vrij veel werk , en het hosten van een goede en grote site kan best prijzig zijn. Zeker als je shop is gemaakt in een CMS zoals Magento.
Kortom, zijn er alternatieven? Absoluut! Wij leggen je uit waar je ook voor kunt kiezen.
Online marktplaats
In Nederland kennen we allemaal het online verkopen via Marktplaats wel, hier kan iedereen zijn spullen en diensten aanbieden; Van particulier tot zakelijk. Daardoor wordt het ook meteen wat rommelig én onduidelijk hoe betrouwbaar de verkopende partij is. Er zijn voor ondernemers gelukkig alternatieven waar je je online verkopen aan de man kunt brengen, zo kun je starten als bedrijf met het verkopen op bol.com. Ook kun je kiezen voor een andere online marketplace zoals Amazon. Door je producten aan te bieden op één van de platformen, hoef je heel veel dingen zelf niet te regelen en heb je meteen een enorm bereik. Maar of je daadwerkelijk niets hoeft te regelen?
Dit moet je doen voor een account op de marketplaces
Om toe te treden tot de meest succesvolle marketplace wereldwijd, Amazon, heb je een bankrekening (op naam van je bedrijf) en Kamer van Koophandel-inschrijving nodig. Daarna kun je jezelf al registreren voor 39 euro per maand, hier komt vervolgens nog wel de fee bij die je betaalt wanneer je daadwerkelijk producten verkoopt. Maar naast een registrering ben je er zeker nog niet, om goede resultaten te boeken zijn er ook technische aspecten zeer belangrijk om jouw positie stevig neer te zetten op een dergelijke online marketplace.
Bij de registratie op Bol.com heb je ook een KvK-inschrijving nodig, en hier zit nog extra verificatie bij door middel van het sturen van een fysieke kaart met hierop de verificatiecode. Bij Bol.com betaal je geen opstartkosten, enkel een commissie als je wat verkoopt.
De technische kant van een webshop op een marketplace
Een aantal zaken die op orde moeten zijn voor jouw online verkopen zijn bijvoorbeeld de positionering, product marketing, passende content, lovende reviews, concurrentieonderzoek en uiteraard het (goed) bepalen van de marge. Mocht je hier genoeg in investeren en kennis van hebben, dan zullen je verkopen al snel door het plafond schieten.
Niet iedere webshophouder of online aanbieder heeft hier echter voldoende kennis van, het is dan ook logisch om hier online hulp voor in te schakelen. Want dat dit complexe materie is, is inmiddels wel bekend. Er zijn zelfs bedrijven zoals bijvoorbeeld VNDR, gespecialiseerd in de optimalisatie van de resultaten in online marketplaces. Zij kunnen zowel marketing als technische aspecten uit handen nemen. Daardoor kun je op bijvoorbeeld Amazon al snel doorgroeien naar een professioneel niveau.
Kortom, wanneer je een (goed!) online product wilt gaan verkopen of dat juist al doet kan het aan te raden zijn om dit niet op een eigen webshop te doen, maar via een marketplace. Dit is niet helemaal gratis maar het bereik is wel meteen veel groter. Investeer het geld wat je normaal in de webshop zou steken in een account en je zult zien dat je binnen no-time wereldwijd klanten hebt.