Op het Mobile World Congress heeft Mastercard aangekondigd dat het Qkr! uitbreidt met Masterpass, een mobile order-ahead en betalingsplatform dat ontwikkeld is door Mastercard Labs. De uitbreiding wordt in zes nieuwe markten geïntroduceerd en er wordt tevens een nieuwe functionaliteit toegevoegd waarmee een einde komt aan een open rekening in een bar, club of restaurant.
Qkr! in combinatie met Masterpass stelt consumenten in staat om naadloos te bestellen en te betalen voor goederen en diensten via hun smartphone zonder in de rij te wachten of op een medewerker van het restaurant. De app maakt gebruik van Masterpass, een wereldwijd digitaal betaalsysteem wat het afrekenproces versnelt omdat consumenten hun financiële- en verzendinformatie niet in hoeven te voeren bij elke nieuwe retailer.
In 2017 breidt Mastercard het Qkr platform uit naar zes extra markten – Brazilië, Canada, Ierland, Singapore, Zuid-Afrika en de Verenigde Staten – om naadloos betalen mogelijk te maken voor schoolgeld, onkosten en schoolexcursies, betalingen bij benzinestations, parkeerplaatsen, sportstadions, en onbeheerde retail, zoals automaten. Mastercard werkt ook samen met Oracle om Qkr en Masterpass te integreren in Oracle point-of-sale software en systemen zodat deze digitale platforms in de retail wereldwijd opgeschaald kunnen worden.
“Vandaag de dag zijn we op zoek naar gemak op alle fronten in ons leven”, zegt Betty DeVita, Chief Commercial Officer, Digital Payments and Labs, Mastercard. “Hoewel grab-and-go detailhandel steeds populairder wordt onderweg, blijven consumenten behoefte hebben aan een hoogstaande klantenservice. Qkr! met Masterpass biedt hen die naadloze retail-ervaring – vanwege het samenbrengen van zelfbediening, snelheid, frictieloze betalingen en de veiligheid van de kaart op nieuwe en unieke manieren.”
Qkr is al actief in Australië, Colombia, Mexico en het Verenigd Koninkrijk. Het wordt gebruikt bij restaurants zoals Wagamama, Juan Valdez, ASK Italian, Young’s Pubs, Zizzi en Change Please, een mobiele koffie-bezorgdienst, een sociaal project dat uitgevoerd wordt door daklozen in Londen.
“Bij wagamama, geloven wij in de filosofie van de ‘kaizen’ (Japans voor verbetering) of positieve verandering’ en Qkr helpt ons om dit te leveren”, zegt Richard Talboy, directeur IT, Wagamama. “Met Qkr hebben onze gasten de controle te betalen wanneer ze willen en vertrekken als ze klaar zijn, in plaats van te wachten op de rekening, wat betekent dat de medewerker meer tijd heeft om een betere service te verlenen. In een klant-service omgeving, moet de nadruk liggen op het eten, goede service en het creëren van een fijne sfeer voor onze gasten. Betalen met Qkr zorgt dat al het mogelijke oponthoud rond een rekening verdwijnt.”
Met QkR, kunnen restaurants en cafés meer klanten bedienen en gemakkelijk nieuwe diensten introduceren, zoals afhaalmaaltijden. Qkr verlaagt de werkdruk omdat afrekenen niet meer tot de werkzaamheden behoort, het personeel kan zich uitsluitend op service richten. Het biedt restaurants ook de mogelijkheid om gerichte promoties rechtstreeks aan klanten aan te bieden en beloningsprogramma’s te creëren die de betrokkenheid en loyaliteit bevorderen en vergroten.
Het webbased platform, helpt retailers met het bekijken en beheren van menu’s, productvoorraden en prijzen.
Zonder contant geld aan de bar met Qkr! met Masterpass
Mastercard voegt een nieuwe functie toe aan Qkr genaamd ‘Open Rekening’ die klanten in staat stelt om een rekening aan de bar te openen zonder dat een onderpand zoals een betaalkaart, identiteitsbewijs of een rijbewijs afgegeven hoeft te worden.
Onderzoek toont aan dat mensen bij diners vaak twaalf minuten bezig zijn om de aandacht van een medewerker te krijgen, de rekening te ontvangen en vervolgens te betalen. Het vergeten en achterlaten van een betaalkaart is ook een veel voorkomend verschijnsel. Met ‘Open Rekening’ zijn klanten in staat om hun bestelling op hun telefoon te zien en te betalen via hun mobiele apparaat als ze klaar zijn. Rekeningen kunnen gemakkelijk worden verdeeld tussen meerdere klanten die ofwel individuele bestellingen afrekenen of voor één of meer rondjes betalen. Masterpass versnelt dit proces, waardoor niemand hoeft te wachten. In de zomer van 2017 zal de functie beschikbaar worden bij restaurants.
De Masterpass visie is om alle vormen van commercie te ondersteunen voor winkeliers en de behoeften van de consument. Met Masterpass levert Mastercard een volledig digitaal omni-channel betaalservice voor banken, retailers en consumenten.