De automotive sector zit in weer in de lift. Naast technologische veranderingen is ook de manier van zakendoen sterk aan vernieuwing onderhevig. Voor Krautli, importeur van automotive onderdelen, was dit reden genoeg om de webshop en online portal met behulp van Sana Commerce te updaten naar de eisen van deze tijd. De koppeling met catalogus-systeem TecDoc en het volledig eigen beheer zijn volgens eigenaar Michael Krautli de grootste voordelen.
Krautli openende in 1946 de eerste fysieke winkel voor auto-onderdelen in hartje Brussel. Zo’n zeventig jaar later is het bedrijf gevestigd in Groot-Bijgaarden en heeft het 55 medewerkers op de loonlijst. Naast een groothandelsbedrijf voor onderdelen in de automotive sector levert Krautli ook aan industriële partijen en heeft het een aparte tak voor parkeersystemen. Door de snelle veranderingen in de automotive sector vernieuwt Krautli het productaanbod vrijwel continue. Daarnaast is het bedrijf bezig met het optimaliseren van het voorraadbeheer en zorgen voor soepele leveringen.
Losstaand systeem
Voor klanten van Krautli was het al langere tijd mogelijk om onderdelen via een webshop te bestellen. Alleen verliep dit proces verre van soepel. “De webshop was een losstaand systeem met het beheer in handen van een externe partij. Aanpassingen in bijvoorbeeld prijsstelling of afbeeldingen moesten aan deze partij worden doorgegeven. Hierna werd de wijziging bij de volgende update, maximaal 24 uur later, doorgevoerd. Daarnaast werkte de koppeling met het ERP-systeem moeizaam”, legt Michael Krautli uit. Voor marketingacties leverde dit grote problemen op. “Aanbiedingen weergeven of een snelle campagne uitrollen, dat was door de trage doorvoertijd eigenlijk niet mogelijk. Om van personalisatie maar te zwijgen.”
Concrete voordelen
IT-partner AD Ultima introduceerde Sana Commerce bij Krautli. “Het was duidelijk dat we ons systeem wilden vernieuwen en onze vaste IT-leverancier kwam met de e-commerce oplossing van Sana. Omdat Sana direct goede voorbeelden uit de automotive branche kon overleggen, kregen we een duidelijk beeld van de mogelijkheden. Ook werden de concrete voordelen van de implementatie duidelijk toegelicht”, legt Krautli uit. Na overleg over de planning en het budget ging Sana voortvarend aan de slag. Na een kort implementatietraject staat de nieuwe e-commerce oplossing per 1 januari 2016 live.
Koppeling met TecDoc
Een van de grootste uitdagingen was de koppeling met TecDoc, de algemeen gebruikte digitale catalogus voor automotive onderdelen in 1994 opgericht door auto-onderdelenleveranciers en het Duitse verbond van auto-onderdelen (GVA). TecDoc geeft de onafhankelijke onderdelenhandelaren actuele data afkomstig uit de databank van de fabrikant voor het zoeken en bestellen van artikelen voor personenwagens en bedrijfswagens. In deze catalogus kan iedereen – van autohandelaar en garagehouder tot hobbyist – onderdelen van alle automodellen terugzoeken. Krautli: “Van schokdemper tot uitlaat; via TecDoc is alles voor een bepaald type voertuig terug te vinden. Het is voor ons essentieel dat de webshop een directe koppeling heeft met dit systeem, zodat we onze klanten en partners zo goed mogelijk van informatie kunnen voorzien. Daarnaast zorgen wij met beeldmateriaal voor aanvullende informatie, want TecDoc is visueel te vergelijken met een simpele lijst in Excel. Een bezoeker van de vernieuwde webshop doorzoekt nu zelf de TecDoc-catalogus met foto’s en ziet real-time welke onderdelen bij ons beschikbaar zijn.”
Snelheid en service
De e-commerce oplossing van Sana heeft zowel voor de klant als voor Krautli voordelen. “We hebben nu de webshop volledig in eigen beheer. Een interne IT-medewerker is direct beschikbaar om wijzigingen door te voeren. Vooral op het gebied van sales- en marketing merken we daar direct het voordeel van, maar ook als er fouten of onregelmatigheden zijn, kunnen we veel sneller schakelen”, stelt Krautli. Daarnaast is de service voor klanten flink verbeterd. “Veel van onze klanten hebben vaste kortingen, die kunnen we nu ook via de webshop gepersonaliseerd weergeven. Na het plaatsen van een order verstuurt het systeem een automatische bevestiging. En via het webportal kunnen vaste klanten bovendien veel extra informatie, zoals orderhistorie en facturen, terugzoeken zonder dat ze daarvoor onze interne sales-afdeling hoeven te bellen of mailen.”
Direct afrekenen
Krautli is erg tevreden over de webshop en de samenwerking met Sana. Toch zijn er zeker zaken waar hij de komende jaren verder aan wil werken. “Meer dan de helft van onze automotive klanten maakt al gebruik van de webshop, maar in de industriële tak is dit een stuk minder. Van die klanten krijgen we dikwijls nog printjes van bestellingen via de fax binnen. Ook in deze groep willen we de klanttevredenheid verhogen door snellere en minder foutgevoelige afhandeling van hun bestellingen”, vertelt Krautli. Daarnaast is zijn bedrijf bezig met het mogelijk maken van directe betalingen via de webshop. “Als de klant direct kan afrekenen, is dat een stuk sneller dan het nasturen van een factuur. Bovendien hoeven wij minder tijd te steken in het najagen van laat- en wanbetalers”, sluit Krautli af.