Hoewel Black Friday met name een koopfestijn lijkt voor consumenten, kan het ook voor bedrijven interessant zijn om strategisch in te kopen. Of je nu op zoek bent naar hardware-upgrades, softwarelicenties of cloudoplossingen, Black Friday kan een ideaal moment zijn om het IT-budget optimaal te benutten. Maar hoe vind je de beste IT-deals en waar moet je op letten? We geven een aantal tips in dit artikel.
1. Start tijdig met inventariseren
Het kan natuurlijk verleidelijk zijn om jezelf tijdens Black Friday te laten meesleuren door alle aanbiedingen. Het is daarom belangrijk om hiervoor een plan te maken. Start zo tijdig mogelijk met het inventariseren van de IT-behoeftes binnen de organisatie. Denk bijvoorbeeld aan:
Servers, netwerkapparatuur en opslagoplossingen.
Softwarelicenties voor tools zoals projectmanagementsoftware en antiviruspakketten.
Cloudoplossingen of SaaS-diensten die binnenkort verlengd moeten worden.
Werkstations & laptops voor werknemers of specifieke IT-projecten.
Verzamel de behoeften, geef prioriteit aan en stel een budget vast.
2. Vergelijk prijzen met behulp van gespecialiseerde websites
Wanneer je weet wat je nodig hebt, kun je alvast gaan kijken bij welke bedrijven je kunt gaan inkopen. Houd er wel rekening mee dat de prijzen voor sommige producten soms kort voor Black Friday worden verhoogd, de zogenaamde nepkortingen. Maar er zijn wel tools waarmee je de prijzen van producten kunt bekijken, zoals de bekende Tweakers Pricewatch. Maar voor software dien je dit vaak zelf in de gaten te houden. Er zijn ook websites die een totaaloverzicht bieden met Black Friday aanbiedingen. Hier kun je filteren op productcategorieën, zoals ‘Computers & Laptops’. Maar een overzicht in Excel met de prijzen over de tijd heen en de winkels en webshops waar je kunt inkopen.
3. Houd nieuwsbrieven in de gaten
Waarschijnlijk gooi je de nieuwsbrieven in je mailbox al snel in de digitale prullenbak. Toch kan het richting Black Friday interessant zijn om nieuwsbrieven in de gaten te houden. Diensten zoals AWS, Microsoft Azure en Google Cloud bieden vaak speciale deals voor hun cloudopslag, computer-resources en andere services. Ook SaaS-aanbieders zoals Slack, Zoom en Atlassian doen vaak mee met tijdelijke kortingen voor nieuwe klanten of upgrades van bestaande abonnementen. Vaak moet je wel je persoonsgegevens delen voor korting, maar dat levert wel wat op.
4. Onderhandel direct met leveranciers
Wanneer je grootschalig wilt inkopen, kan Black Friday een goed moment zijn om direct contact op te nemen met de leveranciers. Vaak bieden ze exclusieve deals voor bestaande klanten en zeker bij grotere orders kunnen ze vaak extra kortingen of gunstige betalingsvoorwaarden aanbieden.
5. Start vroeg en houd Cyber Monday in de gaten
Tegenwoordig vindt Black Friday niet meer op één dag plaats, maar starten veel bedrijven al een week vooraf met aanbiedingen. En ze trekken deze door tot en met de maandag na Black Friday, Cyber Monday. Houd de ontwikkelingen goed in de gaten, want sommige deals zijn snel uitverkocht.
Met de bovenstaande tips in het achterhoofd kun je alvast de voorbereidingen treffen voor Black Friday. Hoewel het moeite kost en sommige mensen zich afvragen of het een commercieel gedrocht of nuttig is, kan het ook zeker wat opleveren.