We spreken van een lead als een bedrijf of persoon interesse toont in jouw producten of diensten. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een offerteaanvraag, een mail, het achterlaten van contactgegevens, enzovoorts. Leads zorgen dus voor potentiële nieuwe opdrachten en/of bestellingen. Ze zijn nodig om een bedrijf te laten groeien.
Ondernemers zijn altijd zoekende naar manieren om hun bedrijf te laten groeien. Leadgeneratie speelt hier een belangrijke rol in. Maar hoe haal je meer leads binnen met jouw website?
Weet wie jouw doelgroep is en waar deze mensen te vinden zijn
Om de doelgroep te kunnen bereiken is het in de eerste plaats belangrijk om te weten wie zij zijn en waar je ze kunt vinden. Enkel dan is het mogelijk om de juiste stappen te ondernemen en zo meer leads te genereren. Een lokaal bedrijf wil er bijvoorbeeld alles aan doen om juist de lokale bevolking te bereiken. Als zij hun website te breed inzetten, bereiken ze ook mensen die geen baat hebben bij bij hun producten of diensten. Zonde, want zo bereik je niet het beoogde effect. Je kunt veel tijd en geld besparen door dan lokaler in te zetten. Bijvoorbeeld door het toepassen van Local SEO Software. Door aanwezig te zijn op de plekken waar je jouw prospects kunt vinden, bereik je veel betere resultaten.
Schakel een online marketeer in
Online marketing is een vak apart. Het is bovendien een wereldje dat bijna constant veranderingen doormaakt. Het is bijna onmogelijk om van alle ontwikkelingen op de hoogte te blijven. Niet als dit niet jouw beroep is. Schakel daarom liever een specialist in om je te adviseren of een deel uit handen te nemen. Zij kunnen niet alleen helpen aan het optimaliseren van de SEO van de site, maar ook aan het bedenken van een marketingplan voor de komende tijd. Een hogere ranking in Google zorgt logischerwijs voor meer leads. Zeker als je scoort op de meest relevante zoektermen. Het verkrijgen van een hogere ranking kost echter tijd. Je hebt een lange adem nodig en je moet weten hoe je dit op de juiste manier kunt aanpakken. Een deskundige kan jou hierbij helpen en inzichtelijk maken welke resultaten al behaald zijn en wat er verder nog nodig is.
Neem tijd voor je leads
Het is niet alleen belangrijk om leads te verzamelen, maar ook om deze op de juiste manier te behandelen. Het heeft weinig zin om leads te verzamelen als dit uiteindelijk nog op niets dreigt uit te lopen. Neem daarom echt de tijd voor elke lead en geef de informatie die nodig is om de interesse nog verder te wekken. Volg de leads op een later moment ook op. Heeft iemand bijvoorbeeld een offerte opgevraagd en heb je deze opgestuurd, maar na een week nog niets gehoord? Stuur dan gerust nog even een mailtje of neem telefonisch contact op met deze prospect. Geef iedere prospect het gevoel dat hij belangrijk is en dat je echt de tijd voor hem neemt.