Steeds meer middelkleine bedrijven kiezen ervoor om aan de slag te gaan met Business Intelligence (BI) & dashboards om hun bedrijfsvoering te verbeteren. BI staat voor het verzamelen, analyseren en visualiseren van bedrijfsgegevens en helpt daarbij om betere keuzes te maken en kansen te benutten.
Kleinere marges bij het MKB
Veel sectoren hebben te kampen met kleiner wordende marges, maar daarentegen neemt de datahoeveelheid in veel gevallen juist toe. Dit samen zorgt ervoor dat BI een grotere kans heeft om impact te maken bij bedrijven. Datagedreven werken met een BI dashboard stelt het MKB namelijk in staat om effectiever in te spelen op kleiner wordende marges. Met de dashboards kan het MKB actuele gegevens analyseren, waardoor ze diepere inzichten krijgen in hun processen, kosten en klantgedrag.
Zo kunnen ze kansen identificeren en optimalisaties doorvoeren. Daarbij kan de impact van bepaalde acties beter gemeten worden.
Frank Broos, managing partner van TapTarget, zegt er het volgende over:
“Bij TapTarget merken we dat steeds meer bedrijven de kracht van BI ontdekken en hun data slim inzetten. Het is geweldig om te zien dat deze bedrijven het belang van datagedreven werken echt begrijpen en actief aan de slag gaan met alle mogelijkheden die dit biedt!”
Je beschikt over zoveel waardevolle data
BI-tools, zoals Power BI, maken het mogelijk om grote hoeveelheden data te visualiseren zodat de data beter te begrijpen is. Hoewel enige expertise nodig is om het meeste uit deze krachtige tools te halen, is datagedreven werken meer toegankelijk dan ooit. Dit komt mede door de totaaloplossingen die sommige bedrijven nu aanbieden.
Zo heeft TapTarget een team van experts dat zich focust op het toegankelijk maken van Business Intelligence voor elke ondernemer. Ze helpen je om ruwe data om te zetten in waardevolle inzichten, zodat je weloverwogen beslissingen kunt nemen.
Door middel van een koppeling kan je bij TapTarget binnen enkele klikken je data laten visualiseren in een dashboard. Dit soort innovaties maken de drempel om te starten nog lager en voorkomt veel handmatig werk, wat normaal gesproken al snel arbeidsintensief kan worden. De totale toegankelijkheid van data en BI zorgt er dus voor dat steeds meer bedrijven in het MKB dan ook starten met BI.
De toekomst van slimme bedrijfsvoering
Datagedreven ondernemen met BI is de toekomst van slimme bedrijfsvoering omdat het bedrijven helpt om beter geïnformeerde beslissingen te nemen. In plaats van te vertrouwen op een onderbuikgevoel, kunnen bedrijven data gebruiken om inzicht te krijgen in hun prestaties en markttrends. Neem een retail bedrijf als voorbeeld. Ze kunnen met BI-tools analyseren welke producten het best verkopen en welke seizoensgebonden trends er zijn. Hierdoor kunnen ze hun voorraad beter beheren en gerichter marketingcampagnes voeren.
Artificial intelligence (AI) kan daarbij weer een volgende stap zijn. Wanneer je inzicht hebt in historische data en snapt wat je uit je data halen, kun je uiteindelijk beter bepalen hoe je AI inzet om voorspellingen te doen en processen te automatiseren. Hoewel BI en AI natuurlijk verschillende doelen hebben, kan BI waardevolle inzichten bieden die de voorbereiding op AI-projecten ondersteunen. Zo kan je de kracht van AI uiteindelijk beter benutten.
“Voor veel bedrijven zou het in ieder geval waardevol zijn om ergens mee te starten. Zo krijgen ze feeling voor wat er allemaal mogelijk is en zullen ze ook sneller waarde uit bepaalde oplossingen en technologieën gaan halen“ aldus Frank Broos.
Over TapTarget
TapTarget maakt Business Intelligence eenvoudig toegankelijk met hun innovatieve oplossingen. Ze helpen bedrijven om data om te zetten in waardevolle inzichten met behulp van dashboards en andere tools.
Meer lezen