Delft – Oud en afhankelijk zijn van anderen: het is niet waar de gemiddelde Nederlander, die met enige regelmaat een ouderenzorginstelling bezoekt, naar uitkijkt. Maar liefst één op de twee zegt zich zorgen te maken over dat het moment daar is en ze zelf in een ouderenzorginstelling terechtkomen. Deze toekomstzorgen zijn gebaseerd op hoe hun naasten vandaag de dag verzorgd worden in een ouderenzorginstelling. Zo blijkt dat 66 procent van de bezoekers het opvalt dat ouderen in zorginstellingen niet de persoonlijke aandacht krijgen die ze verdienen. Daarnaast is 32 procent van mening dat de zorg te weinig gericht is op de individuele behoeften van bewoners. Dit blijkt uit cijfers van Nederlandse softwareleverancier TOPdesk. Zij onderzochten de huidige stand van zaken binnen de ouderenzorg onder ruim 500 professionals en meer dan 1000 bezoekers van zorginstellingen voor ouderen.
Overheersend schuldgevoel
De zorgmedewerker zelf, voelt zich schuldig over het feit dat ze te weinig tijd overhouden om ouderen de persoonlijke aandacht te geven die ze verdienen. Maar liefst drie op de tien zorgmedewerkers (30%) ervaren dit schuldgevoel. Waar zij zich ook druk over maken, is of ze het welzijn en geluk van ouderen wél kunnen waarborgen. Een wrange conclusie is dat één op de vijf zorgmedewerkers (19%) van mening is dat hij of zij hierin tekortschiet.
Frustrerende agenda
Zorgmedewerkers in ouderzorginstellingen voelen een enorme frustratie als het gaat over de indeling van hun werkdag. Volgens de zorgmedewerker gaat namelijk veel van de kostbare tijd verloren aan randzaken in plaats van het daadwerkelijk verlenen van zorg. Het is dan ook niet gek dat ruim de helft (58%) van de zorgmedewerkers aangeeft minder tijd te willen besteden aan randzaken. Als ze zelf hun tijd anders mogen indelen, besteden ze graag meer tijd aan persoonlijke momenten met patiënten zoals een praatje, koffiedrinken of een wandeling maken (79%). Gevolgd door recreatieve activiteiten zoals een spelletje spelen (63%) en daadwerkelijke zorgverlening (60%).
Rinske Jansen, Consultant Healthcare bij TOPdesk: “Veel mensen maken zich zorgen over de toekomst en de mogelijkheid om ooit in een zorginstelling terecht te komen. Deze angst komt vaak voort uit het beeld dat ouderen daar niet altijd de zorg en aandacht krijgen die ze verdienen. Toch is de angst om een ouderenzorginstelling te belanden wellicht onterecht. Er zijn namelijk al oplossingen, waaronder slimme tooling, beschikbaar om de zorgmedewerker te ontlasten. Alle beetjes helpen en ook om de mensen aan het bed meer tijd te geven voor persoonlijke zorg en aandacht. Het wordt tijd dat ouderenzorginstellingen deze tooling gaan omarmen, zodat niet alleen de ouderen van nu, maar ook die van de toekomst hiervan kunnen profiteren.”
—
Over het onderzoek
In opdracht van TOPdesk zijn door PanelWizard twee afzonderlijke onderzoeken uitgevoerd, gericht op zorgmedewerkers en bezoekers van zorginstellingen voor ouderen. In augustus 2024 is aan beide doelgroepen een online vragenlijst voorgelegd. In totaal namen hier 523 zorgmedewerkers aan deel, die in een verpleeg- of verzorgingstehuis of in de thuiszorg werken met oudere patiënten en/of cliënten. Van de Nederlanders van 18 jaar of ouder die een bewoner van een zorginstelling voor ouderen minimaal één keer per halfjaar bezoeken, namen 1.053 respondenten deel aan het onderzoek.
Meer lezen