Investeringen in research & development, digitalisering van interne processen en een nieuwe generatie IT-oplossingen – allemaal gefinancierd uit de dagelijkse operatie
Nieuwe orders en omzet op recordniveaus
Nieuw hoofkantoor van €32 miljoen euro weerspiegelt toekomstgerichte strategie
Stuttgart, 8 november 2017 – AEB GmbH, een leverancier van software voor internationale handel en logistiek, verwelkomt de toekomst met open armen. Het bedrijf investeert stevig in research & development (R&D), digitalisering van interne processen en training en opleiding voor medewerkers. Het doel is om de gezonde groeicurve van de afgelopen jaren door te zetten en het fundament voor succes op lange termijn te verbreden.
In dit kader investeert AEB meer dan 5 procent van zijn jaarlijkse omzet in de ontwikkeling van medewerkers en meer dan 10 procent in R&D. Een van de belangrijkste doelstellingen is uitbreiding en verdere internationalisering van het huidige software portfolio. Een nieuwe douane-oplossing bijvoorbeeld stelt bedrijven in staat om hun douaneaangiftes voor veel landen met slechts één oplossing af te handelen – geautomatiseerd en gestandaardiseerd.
AEB vergroot daarnaast het portfolio met high-performance cloudoplossingen, die eenvoudig online aangeschaft en snel voor gebruik geconfigureerd kunnen worden. De softwareleverancier heeft daarnaast een eigen startup opgericht met het doel om nieuwe businessmodellen, technologieën en oplossingen te ontwikkelen.
Software gebaseerd op standaarden – klantspecifiek
Een ander doel van AEB’s R&D-investeringen is het ontwikkelen van een nieuwe generatie IT-oplossingen die flexibele, klantspecifieke ondersteuning voor bedrijfsprocessen biedt. “Het idee is dat we de rol van logistiek voor onze klanten versterken om innovatie te stimuleren en groei te versterken. Logistiek is een factor waarmee bedrijven zich kunnen onderscheiden van hun concurrentie”, verklaart Markus Meissner, Managing Director van AEB.
De software is grotendeels gebaseerd op standaard componenten uit het AEB-portfolio. De nieuwe componenten kunnen worden geïntegreerd in een flexibel aanpasbare proceslaag, waarin klanten hun eigen unieke processen tot op het kleinste detail kunnen modelleren. “Gebruikers krijgen een oplossing die is gebouwd op best practices en zo gemakkelijk te configureren is dat aanpassingen zelf doorgevoerd kunnen worden”, voegt Meissner toe. “Standaard componenten met speciale features zorgen voor de noodzakelijke stabiliteit. De module voor douaneaangiftes bijvoorbeeld volgt de normale onderhoudscyclus van standaard software, zodat die alle updates ontvangt en op elk moment aan alle eisen van douaneautoriteiten voldoet.” De eerste projecten op basis van deze nieuwe oplossingen verkeren nu in de implementatiefase.
Nieuwe orders en omzet op recordniveaus
AEB heeft een sterke financiële positie en financiert alle investeringen uit de cashflow die de dagelijkse operatie genereert. De meest recente financiële rapportage van het softwarebedrijf laat – net als voorgaande jaren – een stijgende omzet, een robuuste cashflow en een recordaantal nieuwe orders zien. De omzet in het fiscale jaar 2016 is met bijna 9 procent gestegen tot €40,8 miljoen, terwijl het aantal nieuwe orders met 12 procent is gegroeid tot een bedrag van €18,4 miljoen.
AEB rapporteert een vergelijkbare positieve trend in het huidige fiscale jaar. “We zoeken succes dat we ons kunnen veroorloven. De huidige trend loopt volledig synchroon met onze planning en onderstreept onze focus op de lange termijn”, legt Meissner uit. “Dit is geworteld in onze bedrijfsfilosofie: we laten winst op korte termijn graag liggen als ons dat op lange termijn sterker maakt.”
Nieuw hoofdkantoor hét voorbeeld van de focus op groei en investeringen
AEB’s bedrijfscultuur en de succesvolle groei van de afgelopen jaren wordt ook weerspiegelt in het nieuwe hoofdkantoor. Het bedrijf heeft €32 miljoen geïnvesteerd in een nieuw hightech gebouw in Stuttgart.
Het hoofdkantoor meet 8.950 vierkante meter kantoorruimte en biedt ruimte aan 500 medewerkers. Het gebouw heeft een open en transparante, centraal gelegen atrium en meer dan 400 werkplekken in heldere, flexibele, open kantoorruimtes – zonder vaste werkplekken voor de verschillende leden van een team. Het idee is om de communicatie, samenwerking en creativiteit onder de medewerkers te bevorderen. De open ruimtes worden afgewisseld met ‘denktanks’, privéruimtes, projectkamers en creatieve ruimtes. Het buitenterrein is ingericht met kruidentuinen, een sportveld en werkplekken in de open lucht.
Het nieuwe gebouw biedt ook onderdak aan twee datacenters waarin zowel het hart van de eigen IT-infrastructuur als de cloudoplossingen van meer dan 5.000 bedrijven draaien. De transacties die hier worden gefaciliteerd omvatten bijvoorbeeld circa 3,8 miljoen exportaangiftes per jaar, waarmee de datacenters op IT-gebied een sleutelrol spelen in de Europese export.
Over AEB (www.aeb.com – www.aeb.com/nl)
Met ruim 30 jaar ervaring is AEB een van de toonaangevende aanbieders van wereldwijde IT-oplossingen en diensten voor Supply Chain Management met de nadruk op de logistiek van inkoop, opslag en distributie, buitenlandse handel en risicobeheer. Met de logistieke suite ASSIST4 biedt AEB een toepassing met een doorlopende procesondersteuning en een volledige transparantie voor de planning en aansturing van wereldwijde bezorgnetwerken. AEB is een internationale onderneming met ruim 5000 klanten in Europa, Azië en Amerika. Het hoofdkantoor van AEB is gevestigd in Stuttgart, met vestigingen in Hamburg, Soest, Düsseldorf en München evenals internationale vestigingen in Groot-Brittannië, Singapore, Zwitserland, Oostenrijk. Zweden, Nederland, de Tsjechische Republiek, Frankrijk en de VS.
Voor meer informatie:
AEB Nederland
Richard Groenendijk
General Manager
Tel.: 088 3131700
richard.groenendijk@aeb.com
www.aeb.com/nl