Technologiebedrijf Mastercard rolt prijswinnend educatieprogramma ‘Girls4Tech’ verder uit in Europa. Het programma biedt jonge meisjes de kans zich nadrukkelijk te interesseren in een carrière in STEM (Science, Technology, Engineering, Math). Vrouwelijke werknemers van het technologiebedrijf fungeren tijdens het programma mede als rolmodel en mentor. Mastercard toont hiermee haar maatschappelijke betrokkenheid op het gebied van onderwijs en gendergelijkheid.
Uit cijfers van OCW (ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) blijkt dat meisjes traditioneel gezien weinig kiezen voor studies in de richting van wetenschap en techniek. “Er is wel sprake van groei, maar het kan stukken beter. Wij zijn ervan overtuigd dat als jonge meisjes rolmodellen hebben dat ze eerder geneigd zijn om te kiezen voor bijvoorbeeld een carrière in de tech industrie.” aldus Country Manager Mastercard, Arjan Bol.
Het Girls4Tech curriculum is bedoeld om meisjes in de leeftijd van negen tot zestien jaar oud te inspireren om STEM (Science, Technology, Engineering, Wiskunde) vaardigheden op te bouwen zodat zij de leiders van de toekomst kunnen worden. Tijdens een Girls4Tech event komen de cursisten in contact met topvrouwen van Mastercard, worden STEM-workshops gegeven en zijn er groepsopdrachten gekoppeld aan snelle, veilige en simpele betaaltechnieken.
Vorige week tijdens YOMO, het onderdeel van Mobile World Congres dat zich richt op de jeugd, was Mastercard ook aanwezig met Girls4Tech. Meer dan 20.000 studenten uit de omgeving van Barcelona kwamen op het event af.
Girls4Tech, opgericht in 2014, is wereldwijd al in vijftien landen actief, waarvan zeven in Europa. In totaal hebben al meer dan 12.000 jonge meisjes via hun basisschool en/of middelbare school meegedaan aan het programma. Om op de hoogte te blijven is er een Girls4Tech Facebook pagina. Je kunt ook je school vragen of ze zich opgeven via de fanpagina van Girls4Tech om in aanspraak te komen voor de eerste editie van Girls4Tech in Nederland.
Gendergelijkheid geldt ook voor mannen op de werkvloer. Begin februari maakte Mastercard bekend dat aankomende vaders in dienst bij het technologiebedrijf vanaf heden wereldwijd acht weken verlof krijgen. In Nederland is het verlof voor vaders slechts een aantal dagen.