Schiphol-Rijk, 2 februari 2017 – Argenta heeft in Nederland een volledig nieuw bankplatform op Argenta.nl in gebruik genomen, waarmee de organisatie klaar is voor de toekomst. Naast de ingrijpend verbeterde gebruikerservaring, kunnen nieuwe diensten en functies veel eenvoudiger worden toegevoegd en beheerd. De nieuwe digitale bank is ontwikkeld en online gezet door het consortium met Boondoggle en Five Degrees, onder leiding van Schuberg Philis. Dezelfde groep zal de komende jaren samen met Argenta de dienstverlening verder verbeteren, uitbreiden en innoveren.
Marinka van der Meer, CEO van Argenta Nederland “Argenta is in Nederland een nuchtere nichespeler met ambitie. We zijn een betrouwbare en stabiele bank voor mensen die niet houden van risico’s en die financiële keuzes maken met gezond verstand. Er is een behoefte aan onze diensten in de markt, getuige de 300.000 klanten en 750 tussenpersonen die onze hypotheek kunnen bemiddelen. Samen staan ze voor een hypotheek- en spaarportefeuille van 16,5, respectievelijk 2,5 miljard euro.”
Van der Meer vervolgt: “Wij zien duidelijk ruimte voor groei in omvang en aanbod, maar daarvoor is het wel essentieel dat we als moderne digitale bank opereren en snel kunnen inspelen op de wensen van de markt. Het volledig nieuwe IT-platform, de website en het klantensysteem maken die ontwikkeling mogelijk. We ronden momenteel de vernieuwing van de infrastructuur af, zodat onze klanten mobile first kunnen bankieren. Het doel is komende jaar de interactie met de klant, de dienstverlening en het productaanbod uit te breiden.”
Schuberg Philis
“Argenta Nederland is een van de meest moderne digitale banken op dit moment, zowel qua klantbediening als automatisering”, aldus Pim Berger, managing director van Schuberg Philis. “De kracht van het consortium is gelegen in de volledig geïntegreerde bediening van business en IT. Klanten van Argenta krijgen een optimale gebruikservaring, doordat Argenta beschikt over een compleet klantbeeld en een state-of-the-art platform om de klant te bedienen. Als Schuberg Philis nemen we de functionele eindverantwoordelijkheid en zorgen we dat alle partners vanuit hun kracht opereren. Wij vervullen de regierol op het gebied van operationele IT, integreren alle digitale processen binnen de bank en dragen end-to-end zorg voor het dagelijks functioneren van de digitale bank. Hierbij waarborgen we de bekende Schuberg Philis-kwaliteit. Zo kan de business maximaal vernieuwen en opschalen, terwijl de bank voldoet aan alle eisen van beschikbaarheid, data-integriteit en veiligheid.”
Boondoggle
Boondoggle staat in voor de digitale gebruikerservaring en de integratie van de marketingtools. In een co-creatief proces met Argenta zijn de consumentenbehoeften in kaart gebracht via stakeholder and customer journey mapping en vervolgens in lijn gebracht met de merkwaarden en de productportfolio van Argenta. De uitkomst van deze exercitie is vertaald naar een optimale digitale propositie en gebruikservaring. Deze diende als basis voor het user interface design, de technische architectuur blueprint en de agile aanpak van het development traject. De implementatie gebeurde op basis van een combinatie van state-of-the-art experience management tools.
Boondoggle CEO Pieter Lambrechts kijkt met trots terug op het resultaat en het vlotte samenwerkingstraject met de verschillende partners: “Het bankplatform is, zoals het er nu staat, de perfecte basis om Argenta de komende jaren als digitale speler in de Nederlandse markt te laten floreren.“
Five Degrees
“Het gebeurt niet vaak dat een volledig nieuw bankplatform wordt uitgerold en zeker niet in zo’n korte tijd”, aldus Martijn Hohmann, CEO van Five Degrees. Het kon zo snel doordat Argenta gekozen heeft voor onze end-to-end bankoplossing, dus zowel het ‘core’ bankplatform (Matrix Accounts), als het mid-platform (Matrix Midoffice), wat de interface is naar de klantomgeving. Daardoor hoefden alleen de data uit de oude omgeving gemigreerd te worden. Verder staat er een compleet nieuwe digitale bank, met alle denkbare functionaliteit die anno 2017 nodig is om concurrerend te opereren. Het geïntegreerde klantbeeld staat daarin centraal, in plaats van de bankproducten. Het toevoegen van nieuwe eigen en externe diensten kan in deze opzet veel makkelijker en sneller.”
Technology stack
Het nieuwe bankplatform bestaat uit een ‘technology stack’ van verschillende systemen. Boondoggle heeft de front-end gebouwd op basis van Sitecore, Selligent en Relay42. Alle nodige marketingtools zijn ingebouwd voor een optimale uitrol van digitale marketingstrategieën, waarmee klanten worden aangetrokken en geconverteerd.
Five Degrees levert Matrix Midoffice, het ‘banking operating system’ waarmee het integrale klantbeeld wordt bijgehouden en waarmee bancaire processen vergaand zijn geautomatiseerd. Het core banking gedeelte zelf is ingericht op basis van Matrix Accounts, eveneens van Five Degrees.
Schuberg Philis heeft de integratie, testen en implementatie van alle applicaties en interfaces verzorgd en samengebracht in de eigen Nederlandse Mission Critical Cloud. Dit hybride platform is vergaand geautomatiseerd waardoor de gemengde teams kunnen werken op basis van Continuous Integration en Continuous Development (CI/CD).
Benieuwd naar het resultaat? Bekijk het nieuwe bankplatform van Argenta Nederland op argenta.nl
Afbeelding: het volledige team van Schuberg Philis, Boondoggle en Five Degrees dat werkt aan de nieuwe digitale bank van Argenta Nederland. De foto is genomen tijdens de partnerdag op 26 januari 2017.