Persoonlijke eigendommen van ouderen zoals sieraden raken regelmatig beschadigd of kwijt
Delft – Bij een bezoek aan naasten in een ouderenzorginstelling merken Nederlanders regelmatig facilitaire onhandigheden op, wat leidt tot een negatief gevoel. Voor ruim één derde van de Nederlanders (36%) zorgen deze facilitaire ongemakken voor een smet op het bezoek. Zo merken bijna vier op de tien bezoekers (37%) op dat dierbare persoonlijke bezittingen, zoals sieraden, beschadigd of kwijtraken. Ook valt op dat er onzorgvuldig wordt omgegaan met bijvoorbeeld kleding (36%) en planten (25%) van bewoners. Dit blijkt uit recent onderzoek van Nederlands softwareleverancier TOPdesk naar de huidige stand van zaken binnen de ouderenzorg onder ruim 500 professionals en meer dan 1000 bezoekers.
Niet serieus genomen
Het spoedig verhelpen van facilitaire onhandigheden zou de ervaring van zowel bezoeker als cliënt een stuk aangenamer maken. Toch blijkt dat er nog veel misgaat in dit proces. Zo voelt bijna de helft van de bezoekers (46%) zich totaal niet serieus genomen bij het maken van een (facilitaire) melding. Dit komt onder andere doordat 36 procent het gevoel heeft dat er pas actie wordt ondernomen wanneer een melding meermaals wordt gemaakt. Daar komt nog eens bovenop dat wanneer er een melding wordt gemaakt, bezoekers nog steeds in het duister tasten over of het nou écht verholpen is. Vier op de tien bezoekers (39%) krijgt namelijk regelmatig geen terugkoppeling over hun gemaakte melding. Een vervelende constatering, aangezien 47 procent van de bezoekers aangeeft te allen tijde op de hoogte gehouden te willen worden van de persoon die ze bezoeken.
“Bij iedere organisatie kunnen kleine ongemakken optreden,” zegt Rinske Jansen, Consultant Healthcare bij TOPdesk. “In zorginstellingen worden facilitaire problemen regelmatig opgemerkt en gemeld door bezoekers. Denk bijvoorbeeld aan verwelkende bloemen of knipperende verlichting. Hoewel het misschien kleine zaken lijken, kunnen ze wel degelijk invloed hebben op de leefbaarheid van bewoners. Ze willen zich immers thuis voelen en elke verandering in hun omgeving heeft effect op hun welzijn. Vaak worden deze signalen goed opgepakt door het zorgpersoneel, maar door de hoge werkdruk en de beperkte middelen kan het gebeuren dat niet alles meteen wordt opgelost. Dit kan ervoor zorgen dat bewoners of bezoekers denken dat hun zorgen niet serieus worden genomen. Slimme technologie kan hierbij helpen. Zo kun je het onder andere inzetten om facilitaire meldingen efficiënter te beheren waardoor het zorgpersoneel sneller kan reageren op meldingen, wat uiteindelijk de leefomgeving van de bewoners ten goede komt.”
—
Over het onderzoek
In opdracht van TOPdesk zijn door PanelWizard twee afzonderlijke onderzoeken uitgevoerd, gericht op zorgmedewerkers en bezoekers van ouderenzorginstellingen. In augustus 2024 is aan beide doelgroepen een online vragenlijst voorgelegd. In totaal namen hier 523 zorgmedewerkers aan deel, die in een verpleeg- of verzorgingstehuis of in de thuiszorg werken met oudere patiënten en/of cliënten. Van de Nederlanders van 18 jaar of ouder die een bewoner van een zorginstelling voor ouderen minimaal één keer per halfjaar bezoeken, namen 1.053 respondenten deel aan het onderzoek.