Steeds meer webwinkels in de IT-sector kiezen ervoor om het logistieke gedeelte uit te besteden. De fulfilment kost een hoop tijd, en is doorgaans niet het meest leuke klusje. Artikelen uit het magazijn halen en deze inpakken en van het juiste adres voorzien. Zelf heb je er geen tijd voor en personeel is moeilijk te vinden en kost ook gewoon geld. Loop je vast met de fulfilment van je bedrijf? Dit zijn de voor- en nadelen van het uitbesteden ervan.
Voordeel: het is goedkoper
Het komt inderdaad een beetje vreemd over, maar fulfilment uitbesteden gaat je financieel voordeel opleveren. Dat zit zo. Fulfilment bedrijven hebben vaak goede prijsafspraken met vervoerders gemaakt. Zo krijgen ze onder meer volumekorting. Bij grote partijen hoeft het bedrijf minder te betalen. Het leuke voor jou als eigenaar van een webwinkel is dat deze korting vaak aan jou wordt doorberekend. Verder hoef je ook geen personeel te werven voor deze ‘minder leuke’ taak.
Voordeel: het bespaart tijd, veel tijd
Door het uitbesteden van e fulfilment ga je als ondernemer veel tijd besparen. Het is best een tijdrovende klus. Als je dit zelf niet hoeft te doen, of je personeel, houd je tijd over om te investeren in het verbeteren van je webwinkel. Een bedrijf staat nooit stil, jouw webwinkel ook niet. En de consument al helemaal. Het voordeel van het uitbesteden van fulfilment is dat je je geen zorgen hoeft te maken over de logistiek. Die is op en top geregeld.
Nadeel: afhankelijk van andere partij
Hoewel je, als je slim bent, voor een gerenommeerd bedrijf kiest die zich bezighoudt met fulfilment van je bedrijf, koop je geen 100 procent zekerheid. Er zijn zaken waar je geen invloed op hebt. Denk aan het gebrek aan personeel of kosten die om een of andere reden stijgen. Het blijft altijd onzeker om bepaalde taken uit te besteden. Dat geldt ook voor fulfilment.
Nadeel: geen eigen magazijn
Een voordeel van het uitbesteden van fulfilment is dat je geen eigen magazijn hoeft te bekostigen. Dit is echter ook een nadeel. Misschien wil je je webwinkel wel combineren met een showroom. Dan is het lekker om een magazijn te hebben. En als je webwinkel écht groot gaat worden, is het een stuk voordeliger om een eigen magazijn te hebben. E-fulfilment is vooral geschikt voor bedrijven met een omzet tussen een half miljoen en tien miljoen. Zit je daaronder of daarboven, dan is het niet rendabel.
Voordeel: latere cut-off tijd
Dit is het tijdstip waarop een bestelling nog kan worden doorgegeven. Zoals je bijvoorbeeld bij Bol.com ziet staan: ‘Voor 22:00 uur besteld is morgen in huis’. Nu heeft lang niet iedereen de grootte van Bol.com. Het uitbesteden van fulfilment is voor jou de kans om de cut-off tijd te verlaten. Transportbedrijven gaan vaak in de avonduren nog wel langs deze grote bedrijven, en niet langs jouw kleinere webwinkel.