De wijze waarop coaches cliënten ondersteunen is sinds de pandemie veranderd. In plaats van het standaard op locatie voeren van coachgesprekken, vinden deze vaker digitaal plaats. Men noemt het ook wel e-coaching. Ook een combinatie van allebei komt voor: een intakegesprek via een beeldverbinding op de computer, om de daadwerkelijke coachgesprekken vervolgens op locatie te voeren. In sommige gevallen hangt de keuze tussen fysiek en digitaal sterk af van het type casus waarmee een cliënt zit. Iem
Aantal professionele coaches in Nederland groeit
In de afgelopen jaren is de vraag naar de ondersteuning van professionele coaches toegenomen. Mede als gevolg van de hoge werkdruk, de pandemie en de situatie op de arbeidsmarkt. Veel werkenden stellen zich de vraag: past de functie die ik momenteel heb nog wel bij me?
Niet alleen de vraag naar coaches groeide in de afgelopen jaren. Ook het aantal mensen dat een professionele coachopleiding volgt neemt toe. Tijdens een dergelijke opleiding leert men meer over het ontwikkelen van een coachende mindset, het structureren van een eerste intakegesprek en de coachende gesprekken die daarop volgen, enzovoorts. Essentieel bij het coachen van anderen is de vaardigheid om met oprechte interesse te luisteren en op basis van de gegeven antwoorden vervolgvragen te stellen.
Werken op afstand en nieuwe online generatie
Dat e-coaching vaker wordt toegepast heeft verschillende redenen. Na de uitbraak van de pandemie is het werken op afstand binnen diverse sectoren de norm geworden. Nog altijd werken veel Nederlanders tenminste twee of drie dagen vanuit huis. Met name voor mensen met een kantoorbaan biedt het werken op kantoor niet altijd meerwaarde, daar waar men bij het werken op afstand veel reistijd bespaart en zich doorgaans beter kan concentreren.
Nieuwe digitale generatie ontstaat
Een andere reden die e-coaching populair heeft gemaakt is de komst van een nieuwe, online generatie. Generatie Z is opgegroeid met een volledige toegang tot het internet, met mobiele apparaten die al op jonge leeftijd gebruikt worden en een hoge digitale geletterdheid. Daar waar die geletterdheid bij oudere generaties veel beperkter is. Mensen die onder deze generatie of bijvoorbeeld de millennials vallen hebben tijdens de pandemie vaak al onderwijs op afstand gevolgd. Ze zijn het gewend om op afstand digitaal geholpen te worden.