Op de overnamemarkt is het een bekend fenomeen: ICT-bedrijven worden voor ontzagwekkende bedragen overgenomen. Zelfs startende bedrijven die nog niet eens winst hebben gemaakt, lokken de interesse van grote spelers en investeerders. Hoe komt dit? En zitten we in een bubbel? Laat het in ieder geval duidelijk zijn dat ICT-bedrijven een zekere x-factor hebben waardoor investeerders er veel geld voor over hebben.
De x-factor van ICT-bedrijven
Wat maakt een ICT-bedrijf zo aantrekkelijk, zelfs als het nog geen winst maakt? Het antwoord ligt in hun potentieel. ICT-bedrijven, met name de bedrijven die actief zijn in opkomende technologieën als kunstmatige intelligentie en cloud computing, zitten in de ideale positie om exponentiële groei te ervaren als hun technologie mainstream wordt. Dit potentieel voor snelle groei en hoge marges maakt ze extra aantrekkelijk. Investeerders kijken dus vooral naar wat de toekomst kan brengen in plaats van naar de actuele boekwaarde.
Dit is waarom klassieke waarderingsmethoden niet altijd volstaan
ICT-bedrijven gaan soms voor enorme bedragen van de hand. Enkele cijfers van de afgelopen jaren bewijzen dit, bijvoorbeeld de overname van EMC door Dell voor 67 miljard dollar of de overname van Red Hat door IBM voor 34 miljard dollar. Zelfs voor mensen die het intussen gewend zijn dat jongens als van Dijk en de Ligt voor tientallen miljoenen worden verkocht, blijven het duizelingwekkende bedragen. Bedragen die ook met traditionele waarderingsmethoden niet altijd te voorspellen zijn. Het blijft nu eenmaal een markt van vraag en aanbod.
Veel traditionele waarderingsmethoden zijn gebaseerd op de huidige inkomsten en winsten. Maar voor veel ICT-bedrijven, vooral starters, zijn deze cijfers misschien niet indrukwekkend. Zelfs als er enorme multiples worden toegepast, blijft het moeilijk om ICT-bedrijven met veel potentieel op deze manier goed te waarderen. In plaats daarvan wordt de waarde van deze bedrijven vaak bepaald door hun inkomstenpotentieel, de technologische innovatie, intellectueel eigendom en marktaandeel. Dit is dus de echte x-factor van een ICT-bedrijf.
ICT-overnamemarkt in een bubbel?
Bij nieuwsberichten over bedrijven die voor miljarden worden overgenomen, is het logisch om je af te vragen of we ons in een bubbel bevinden. Een bubbel ontstaat wanneer de prijzen van activa stijgen tot boven hun intrinsieke waarde, vaak door speculatieve handel. Het bekendste voorbeeld hiervan is de internetbubbel of de internetzeepbel van de jaren negentig. In het geval van ICT-bedrijven is het mogelijk dat sommige investeringen door speculatie worden gedreven, zeker op de aandelenmarkt. Met name bij AI-bedrijven is dit iets waar eerder al voor werd gewaarschuwd: investeer niet zomaar in een AI-bedrijf wegens de eerste en de negende letter van het alfabet.
Desondanks blijkt dat veel investeerders en overnemers wel degelijk een heel gefundeerde beslissing nemen. En dat de hoge waarderingen vaak een weerspiegeling zijn van het enorme potentieel van deze bedrijven. Het waarderen van ICT-bedrijven is complex en vereist een begrip van zowel technologie als economie. Het is in ieder geval enorm belangrijk om realistisch te blijven over de werkelijke waarde en de risico’s van overwaarderingen, maar dat geldt voor elke potentiële overname.