Bedrijven in de retail en logistiek hebben te maken met een groeiend aantal devices, zoals PDA’s, scanners en smartphones. Steeds vaker kiezen zij voor mobile device management om het beheer van deze devices te optimaliseren. Wat is mobile device management, ook wel afgekort tot MDM, en wat zijn de belangrijkste voordelen?
Centraal beheer met een MDM
Alle devices binnen een organisaties afzonderlijk beheren is allesbehalve efficiënt. Daarom is er mobile device management, waarbij de verschillende apparaten via een centraal platform bereikbaar zijn.
Dit is mogelijk doordat de meeste devices tegenwoordig over een netwerkverbinding beschikken. Dit biedt uitgebreide opties op het gebied van toegangsbeheer, configuratie, instellingen, updates en beveiliging.
Razendsnel configureren
Wanneer nieuwe PDA’s in gebruik worden genomen, is het wel zo makkelijk om ze allemaal tegelijk te configureren. Dit is een groot voordeel van mobile device management. Het instellen gaat gewoon vanuit het MDM platform.
Moeten er na verloop van tijd instellingen aangepast worden? Ook dit kan gewoon centraal geregeld worden, waardoor het niet nodig is om alle apparaten één-voor-één bij langs te gaan.
Altijd up to date en veilig
Besturingssystemen als Android, iOS, Windows en Linux worden voortdurend voorzien van updates. Een mobile device management maakt het mogelijk om alle firmware en software updates centraal uit te rollen.
Updates zijn niet alleen belangrijk voor de functionaliteit, maar ook voor de veiligheid. Cybercriminelen benutten maar al te graag elk lek dat ze vinden. Een MDM helpt om security patches altijd op tijd naar devices te brengen, zonder dat een bepaald exemplaar vergeten wordt.
Op afstand blokkeren bij diefstal
Cybercriminaliteit is een groot probleem, maar traditionele vormen van diefstal komen natuurlijk ook voor. Criminelen kunnen er bijvoorbeeld vandoor gaan met één of meerdere devices.
Ook in deze situaties biedt mobile device management uitkomst. Devices kunnen namelijk op afstand geblokkeerd worden, zodat ze onbruikbaar zijn. Eventueel is het blokkeren zelfs te automatiseren. Sommige organisaties kiezen ervoor om devices te blokkeren zodra ze een specifiek gebied verlaten.
Support door de helpdesk
Uiteindelijk wil elke organisatie zo efficiënt mogelijk werken. Apparaten die door defecten buiten dienst gehaald moeten worden kunnen veel geld kosten, bijvoorbeeld doordat ze logistieke processen vertragen.
Gebruikers kunnen tegen diverse problemen aanlopen bij het gebruik van PDA’s, smartphones en andere devices. Het kunnen inschakelen van de helpdesk biedt dan vaak uitkomst.
Via het MDM platform kan een specialist meekijken en verschillende soorten problemen oplossen. In veel gevallen is het zelfs mogelijk om fysieke knoppen op afstand te bedienen. Is een snelle oplossing niet mogelijk door een defect, dan kan een apparaat snel vervangen worden. Alles draait om het maximaal beperken van de downtime.
Alle data beschikbaar
Door alle apparaten te beheren in een centraal platform, probeert de organisatie van diverse voordelen. Een nog niet genoemd voordeel is dat het mogelijk is om de apparaten te monitoren.
Talloze gegevens kunnen verzameld worden om processen te optimaliseren. Het biedt ook de mogelijkheid om op regelmatige basis rapportages uit te sturen over het functioneren van de devices en hun software.
Verschillende MDM platforms
Steeds meer organisaties erkennen de kracht van mobile device management. Ontwikkelaars springen in op de groeiende vraag en dus verschijnen er ook steeds meer MDM platforms. Een bekende naam in deze branche is bijvoorbeeld MobiControl van de Canadese ontwikkelaar SOTI.
Mobile device management is toepasbaar op talloze apparaten en besturingssystemen. Denk aan Linux, Windows, Android en iOS.