AI is niet meer weg te denken uit e-commerce. In dit artikel bespreken we 5 voordelen voor zowel webshops als bezoekers.
In de afgelopen jaren heeft het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) binnen de e-commerce branche een vogelvlucht genomen. In deze wapenwedloop ligt de focus op het personaliseren van de gebruikerservaring om klanten niet alleen te trekken, maar ze ook te behouden. Het is voor webshop eigenaren dan ook slechts een kwestie van tijd voordat iedereen er gebruik van maakt. Voordat je gaat starten met AI is het verstandig om te kijken wat de mogelijkheden zijn. In dit artikel verkennen we de toenemende rol van generatieve AI binnen webshops. Om dit te illustreren bespreken we kort de vijf voornaamste toepassingen voor zowel webshop als bezoeker beschreven:
1. Klant beter leren kennen
Generatieve AI is ideaal om je klant beter te leren kennen. Door de verschillende gegevens van je website te analyseren kun je op basis van demografische gegevens, locatie en browsegeschiedenis een beter beeld vormen van je (gewenste) doelgroep. Daarnaast is het mogelijk om met verschillende tools dieper te graven in het gedrag van je bezoekers. Hiermee kun je voorspellingen maken van trends, maar ook je navigatie van je webshop verbeteren. Met de resultaten kun je beter aansluiten op relevante zoekopdrachten en je marketingactiviteiten aanscherpen. Bovendien kan AI je ook helpen om klantfeedback en social media uitingen beter te begrijpen.
2. Creativiteit bevorderen
Voor de marketing en commerciële afdelingen is AI geschikt als assistent in het creëren van creatieve content. Zo heb je in een mum van tijd suggesties voor nieuwsbrieven of thema’s van blogs. Daarnaast kan men trends analyseren binnen de markt, potentiële winsten vanuit klantfeedback naar voren halen en is het eenvoudig om aantrekkelijke teksten, afbeeldingen en films te genereren die toegespitst zijn op de doelgroep. Tijdens het gebruik van dit soort AI-tools geldt: hoe specifieker, hoe beter de content aansluit op de bezoeker. Het blijft dus noodzakelijk om zelf grip te blijven houden op het proces. Desondanks betekent het een enorme tijdsbesparing voor veel organisaties.
3. Optimalisatie van voorraadbeheer
Er zijn verschillende AI-tools verkrijgbaar die je in staat stellen om real-time overzicht te houden op je voorraad. Hierdoor zijn webshops in staat om hun voorraadniveaus te optimaliseren. Zo kan men sneller inspelen op modetrends, economische ontwikkelingen of weersvoorspellingen. Dit is onmisbaar voor webshops die seizoensgebonden en gelegenheids producten verkopen. Hiermee voorkom je tekorten en overschotten in je magazijn. Vooral voor kleinere webshops is dit een effectieve manier om zowel ruimte als geld te besparen. Het stelt een webshop ook in staat om hun distributieprocessen en levertijden te optimaliseren.
4. Personalisatie van content
Generatieve AI stelt webshops in staat om aanbevelingen te doen die zijn afgestemd op de individuele voorkeuren en gedragingen van elke klant. Dit maakt de winkelervaring persoonlijker en relevanter. Hierdoor blijven bezoekers langer op een pagina, waardoor de kans groter is dat ze een aankoop doen. Het kost de klant ook minder tijd om het assortiment van een webshop te verkennen. Zeker wanneer een klant eerder een bestelling heeft geplaatst of zich heeft ingeschreven voor een nieuwsbrief, kunnen webshops specifieke aanbevelingen doen. Dit kunnen soortgelijke of juist geheel nieuwe producten zijn, afgestemd op de behoeften en interesses van de klant.
5. Begrip en communicatie in buitenlandse talen
Zeker voor internationale webshops is AI een handige tool om content te genereren die begrijpelijk is voor een groter publiek. Zo is het mogelijk om Nederlandstalig content accuraat te vertalen naar verschillende talen. Zo kun je ervoor zorgen dat de vertaalde content zo natuurlijk mogelijk overkomt op de doelgroep. Bovendien is het voor de afdeling klantenservice eenvoudiger om opmerkingen en vragen van buitenlandse klanten beter te begrijpen en sneller en nauwkeuriger te reageren. Een goed voorbeeld hiervan is de Suitable herenmode webshop die AI gebruikt om hun medewerkers te ondersteunen in het beantwoorden van binnenkomende mails en chats.
In dit artikel hebben we gekeken naar de toenemende invloed van AI binnen webshops. We hebben kort vijf manieren bekeken waarin AI-tools zowel de organisatie als bezoeker helpt. Van het begrijpen van klanten door hun gedrag te analyseren en feedback te ontcijferen tot het creatief zijn in marketing en content. AI maakt het beheren van voorraad eenvoudiger en zorgt voor gepersonaliseerde aanbevelingen die de winkelervaring verbeteren. Bovendien is het handig voor internationale webshops, waar AI helpt bij het begrijpen en communiceren in verschillende talen. Kortom, AI geeft webshops een flinke boost, waardoor ze beter kunnen inspelen op klanten en de concurrentie. Het is duidelijk dat AI niet meer weg te denken is binnen e-commerce.