Het transport van goederen is iets dat consumenten voor lief nemen. Het is proces dat op orde is en altijd maar door gaat, denkt men. Totdat het in de soep loopt en we de gevolgen merken in winkels in de vorm van leveringsproblemen en stijgende prijzen. We bespreken het verband tussen container, online kopen en stijgende prijzen.
Tekort aan zeecontainers
Vraag iemand in het zakenleven die afhankelijk is van import of export naar zeecontainers en hij loopt waarschijnlijk helemaal leeg over frustraties. Dat zit zo: sinds het begin van de coronacrisis is er een tekort ontstaan aan iets dat we eigenlijk vaak voor lief namen: zeecontainers waarin goederen over zee vervoerd kunnen worden. Dat probleem is vooral ontstaan in China, waar de overgrote meerderheid van de zeecontainers vervaardigd worden. Dat heeft als gevolg gehad dat de prijs van een zeecontainer meerdere malen over de kop is gegaan. Meer kosten voor de aanbieders van producten betekent dat men dit moet gaan doorberekenen in de prijzen. Zo leidt een tekort aan zeecontainers dus tot hogere prijzen.
Oorzaak tekort
Maar hoe kan het eigenlijk dat er een tekort aan zeecontainers heeft kunnen ontstaan, en waarom precies tijdens de coronacrisis? Deels is dat natuurlijk te verklaren door coronamaatregelen China zelf, waardoor de productie daalde. Tegelijkertijd steeg de vraag echter ook. Dat komt dan weer door coronamaatregelen elders. Tijdens lockdowns, wanneer er niet of nauwelijks gewinkeld kon worden bij fysieke winkels, zijn we massaal online gaan winkelen. Ook de vraag naar goederen uit China is daardoor gestegen. Zo heeft het kunnen gebeuren dat er te weinig containers waren om aan de vraag te voldoen, en dan stijgt vanzelf de prijs van een zeecontainer als gevolg van schaarste.
Opslagcontainers
De ene container is de ander overigens niet. Een zeecontainer is niet hetzelfde als een opslagcontainer, omdat een zeecontainer aan speciale eisen moet voldoen om te kunnen garanderen dat de goederen in de container ook goed op hun bestemming aankomen. Die eisen gelden niet voor een opslagcontainer. Maar ga je een opslagcontainer kopen, dan bestaat wel de kans dat je gebruikte zeecontainers tegenkomt die niet meer als zodanig voldoen, maar nog wel een tweede leven kunnen krijgen als opslagcontainer. De kans dat de aanvoer van dit soort containers daalt, is door de beschreven situatie natuurlijk wel aanwezig. Zo heeft het verhaal over zeecontainers tóch ook nog invloed op de beschikbaarheid van opslagcontainers.
Het transportproces is dus niet zo vanzelfsprekend als consumenten vaak denken. Als daar een kink in de kabel komt, ga je daar niet alleen als bedrijf hinder van ondervinden, maar ook als consument.