Condor Carpets wilde de overstap maken naar een virtuele serveromgeving met Microsoft Terminal Server 2012. Dat leverde echter een probleem op met een groot deel van zijn thin clients. Met IGEL- software kon de tapijtfabrikant alle clienthardware, zowel op kantoor als in de fabriek, transformeren tot uniforme, centraal beheerbare thin clients. Binnen twee maanden was de zaak gepiept. Het scheelde Condor Carpets vele duizenden euro’s en legde de basis voor een efficiënte clientomgeving, waar IGEL inmiddels de hoofdrol in speelt.
Het Nederlandse Condor Carpets produceert kamerbreed tapijt voor huizen en kantoren en heeft klanten over de hele wereld. Het bedrijf maakt deel uit van de Condor Group, wereldwijd een van de grootste fabrikanten van vloerbedekking. “We behoren met de groep tot de top van de markt”, vertelt Patrick de Haan. Hij is systeembeheerder bij het in Hasselt gevestigde Condor Carpets en verantwoordelijk voor de ICT-omgeving van het bedrijf. De continuïteit daarvan is cruciaal. De Haan: “Alle applicaties draaien bij ons in huis, op centrale servers. We hebben in totaal honderd werkplekken met thin clients, de helft op kantoor en de helft in de fabriek. Onze productie gaat dag en nacht door, zes dagen in de week. In de fabriek staat bij elke productiehandeling een client, daarnaast maken we er gebruik van heftrucks met Mounted Terminals. Als de ICT niet werkt, heeft de productie hier direct nadelige gevolgen van.”
Probleem vlak voor livegang
In 2013 besloot Condor Carpets zijn toenmalige serverpark te virtualiseren met Microsoft Hyper-V. Hierbij liep Condor echter tegen problemen aan met de bestaande thin clients. De Haan: “Het merendeel van onze thin clients bleek niet geschikt voor de nieuwe serveromgeving en de leverancier kon het probleem niet fixen. Enkele maanden voor de livegang moesten we een andere oplossing zoeken.” Die oplossing vond De Haan bij IGEL en GBL ICT, in de vorm van IGEL’s Universal Desktop Converter (UDC)-software en Universal Management Suite (UMS). “Met IGEL’s UDC konden we onze bestaande thin clients veranderen in gestandaardiseerde apparaten, met dezelfde look en feel. Die oplossing is uniek in de markt”, zegt De Haan. Heel aantrekkelijk was ook IGEL’s UMS, om alle clients van Condor Carpets centraal te kunnen beheren. De Haan: “We gebruikten op dat moment thin clients van drie fabrikanten, in verschillende uitvoeringen. In totaal waren het zes of zeven types, die we allemaal handmatig beheerden.”
300 euro minder per client
De transformatie van de thin clients met de UDC-software ging razendsnel. De Haan: “Met de ondersteuning van IGEL en GBL ICT waren we na het testen in twee dagen helemaal over, ruim op tijd voor de ingebruikname van de virtuele servers. Het enige wat we nog moesten doen toen we live gingen met onze nieuwe serveromgeving, was de profielen van de thin clients naar de juiste virtuele servers sturen: één profiel voor het kantoor en één voor de fabriek. Het hele proces, van de keuze voor IGEL tot de uitrol, heeft nog geen twee maanden geduurd.” Ook financieel gezien was de beslissing eenvoudig. “Een nieuwe thin client kost ongeveer 350 euro, een licentie voor IGEL’s UDC niet meer dan 50 euro per client. Dat scheelde ons dus vele duizenden euro’s”, aldus De Haan.
Ook heftruck-pc’s beheren
Sinds 2015 is Condor Carpets ook overgestapt op de hardware thin clients van IGEL. “Voor alle thin clients die we vervangen, komt een IGEL-apparaat in de plaats. We hebben gekozen voor de IGEL UD3, een model dat prima aan onze eisen voldoet. Met het oog op vernieuwingen in ons ERP-systeem wilden we in ieder geval de mogelijkheid hebben om twee schermen aan te sluiten, maar dat is voor de toekomst”, vertelt De Haan. GBL ICT, die in de hele transformatie een belangrijke adviserende rol speelde, onderschrijft de keuze van de tapijtfabrikant. “We zeggen altijd dat thin clients tweemaal zo lang meegaan als fat clients. Met IGEL hebben we dat in de afgelopen jaren bewezen. Ook de support van het bedrijf is heel goed”, zegt Johan Land, eigenaar en technisch consultant van GBL ICT.
Recent koos Condor Carpets eveneens voor IGEL’s Unified Management Agent (UMA), om zo ook de Windows-pc’s op de heftrucks centraal te beheren vanuit de IGEL-omgeving. De Haan: “Het gaat om pc’s met een speciale behuizing die in weer en wind kunnen worden gebruikt. We zijn ze momenteel aan het vervangen. Door de nieuwe pc’s uit te rusten met een IGEL UMA kan ik ze gewoon vanuit het UMS beheren, net als alle andere thin clients, en hoef ik dat niet meer handmatig te doen.”
Tweede man uitsparen
De oplossingen van IGEL schelen De Haan ontzettend veel werk. “Ik heb maar twee gebruikersprofielen en één tool waarmee ik alle clients op afstand beheer. Een firmware-update of de resolutie van een scherm aanpassen is een druk op de knop en een profiel aanpassen kost een paar minuten. Wegens de omvang van ons terrein, is dat anders vele malen meer werk en veel tijd. Zonder het UMS zou ik het werk niet alleen aankunnen, vooral bij grotere aanpassingen of vernieuwingen zou ik externe mensen moeten inhuren, dat is nu niet nodig.” Een bijkomend voordeel is dat alle clients bij Condor Carpets er nu hetzelfde uitzien en werken. De Haan: “Het maakt niet uit welke hardware gebruikers hebben, dat is wel zo overzichtelijk.” Hij hielp ondertussen al een andere dochteronderneming van Condor Carpets die bij de overstap naar MS Windows Terminal Server 2012 op vergelijkbare problemen stuitte ‒ ook weer in nauwe samenwerking met IGEL en GBL ICT.