De dienst iDIN heeft alles in zich om de nieuwe standaard te worden op het gebied van online identificatie. CM is het eerste Nederlandse bedrijf dat officieel gecertificeerd is om bedrijven te helpen om iDIN in te zetten op hun eigen website. Na succesvolle deelname aan de pilot van de Betaalvereniging mag CM zich voortaan Digital Identity Service Provider (DISP) noemen.
iDIN is een gezamenlijk initiatief van de Nederlandse banken. Via de nieuwe dienst kunnen consumenten zich identificeren bij onder andere webshops, gemeenten en verzekeraars en hoeven ze geen aparte wachtwoorden aan te maken en te onthouden. Ze gebruiken de vertrouwde inlogmiddelen van hun eigen bank.
CM is gespecialiseerd in de technische integratie van verschillende authenticatiemethoden. Als eerste voor iDIN gecertificeerde partij in Nederland kan CM nu ook deze authenticatie aanbieden aan klanten in onder meer e-commerce en de verzekeringsbranche. Daarmee kunnen klanten van CM iDIN als authenticatiemethode aanbieden op hun website.
Een voorwaarde voor het verkrijgen van deze certificering is dat CM kon aantonen dat ze een efficiënt, veilig en betrouwbaar identificatiemiddel kan waarborgen. CM nam eerder deel aan een pilotproject van de Betaalvereniging, dat op 31 maart afloopt.
“We verwachten dat iDIN de komende jaren een grote vlucht gaat nemen in Nederland en is een mooie aanvulling in ons assortiment aan authenticatiemiddelen.”, aldus Jeroen van Glabbeek, CEO van CM. “De kracht van iDIN is enerzijds bereik, omdat iedere consument in Nederland een bankrekening heeft en zich daarvoor heeft geïdentificeerd bij zijn of haar bank. Tegelijkertijd is iDIN een veilig platform; consumenten houden controle over welke gegevens aan welke partij worden verstrekt. Per organisatie kunnen die gegevens verschillen. Zo kan de klant op verzoek van het ene bedrijf via zijn bank zijn naam, adres en woonplaats verstrekken en op verzoek van het andere bedrijf alleen zijn leeftijd.”
Van Glabbeek verwacht dat er in de markt veel behoefte in de markt is aan iDIN: “Denk bijvoorbeeld aan de online verkoop van artikelen zoals alcohol, waarbij het belangrijk is dat klanten kunnen aantonen dat ze 18 jaar of ouder zijn. Ook is iDIN geschikt als organisaties zekerheid willen hebben over de identiteit van de consument; zoals online registratie of de wijziging van persoonsgegevens bij overheidsinstellingen, zorgorganisaties en verzekeraars.”
Tenslotte verwacht Van Glabbeek ook dat iDIN een uitkomst kan bieden bij het terugdringen van cybercriminaliteit: “In onze maatschappij hebben we tegenwoordig meer last van online criminaliteit dan van criminaliteit op straat. Binnen cybercrime is identiteitsfraude het grootste probleem, omdat het vaak lastig is te bepalen of mensen daadwerkelijk zijn voor wie ze zich uitgeven. Technologie kan helpen om dit probleem de wereld uit te helpen en de introductie van iDIN is hierin een volgende stap.”
CM biedt verschillende diensten aan op het gebied van authenticatie, messaging, betalingen, apps, en voice. Klanten zijn onder meer Heineken, ParkMobile, Randstad en Unicef.