Tot voor kort hadden patrouillerende parkeerwachten in Amsterdam het niet gemakkelijk. Agressieve, soms zelfs gewelddadige reacties van beboete automobilisten waren aan de orde van de dag. Maar dankzij digitale technologie hoeven de parkeerwachten in Amsterdam geen straatdiensten meer te lopen. Ze rijden nu in auto’s met een SCANaCAR-systeem van ScanAuto, dat kentekens van geparkeerde auto’s scant.
Tot voor kort hadden patrouillerende parkeerwachten in Amsterdam het niet gemakkelijk. Agressieve, soms zelfs gewelddadige reacties van beboete automobilisten waren aan de orde van de dag. Dat had zijn weerslag op hun gezondheid, wat zich vertaalde in een hoog ziekteverzuim.
Maar nu, dankzij digitale technologie, hoeven de parkeerwachten in Amsterdam geen straatdiensten meer te lopen. Ze rijden nu in auto’s met een SCANaCAR-systeem van ScanAuto, dat kentekens van geparkeerde auto’s scant met een snelheid van soms wel 800 digitale beelden per seconde. De beelden worden versleuteld en voor analyse naar Egis gestuurd. Alle datastromen maken gebruik van BT’s infrastructuur.
Jan Lukkien, IT manager bij Egis Parking Services, legt uit: “Met behulp van de BT-infrastructuur zoekt onze software de kentekens op in de databases van Egis en de overheid, om te controleren of de eigenaar de juiste parkeervergunning heeft voor de plek waar het voertuig staat.”
Tot voor kort had Amsterdam zijn eigen parkeerdienst, maar om efficiencyredenen besloot de stad het parkeerbeheer helemaal uit te besteden. De aanbesteding werd gewonnen door Egis, een Frans ingenieursbedrijf. Egis startte vervolgens een selectietraject voor een IT-service provider, waarbij de keuze opnieuw op BT viel.
BT werkte weliswaar al voor de gemeente, maar was zeker geen vanzelfsprekende keuze. In een competitie met andere aanbieders wist BT aan te tonen dat het BT Compute hostingplatform in Amsterdam uitstekend tegen zijn taak was opgewassen.
“Een stabiel IT-platform was een kernvoorwaarde. We runnen immers een 24-uurs bedrijf, waarbij op jaarbasis zo’n 40 miljoen kentekens worden gescand,” voegt Jan Lukkien toe.
Leonard Knijff, business development manager bij BT in Nederland, licht toe: “De maatwerkoplossing die we voor Egis hebben gebouwd is extreem betrouwbaar. Deze blueprint is een geweldig visitekaartje als Egis zijn totaaloplossing voor parkeerbeheer ook elders in Nederland en daarbuiten wil aanbieden.”
“We gaan graag langdurige relaties aan en we zien bij BT de positieve instelling die we ook zelf demonstreren als het gaat om de omgang met klanten,” besluit Carlo Barten, Chief Executive Offer, EGIS.
De volledige case study vindt u hier: http://www.globalservices.bt.com/bnlx/nl/casestudy/egis-parking-services